هر آنچه باید از «سی» بدانید

31 خرداد 1396 5:01 ب.ظ ایران

نشست خبری پروژه «سی» با حضور همایون شجریان، سهراب پورناظری، اصغر دشتی (کارگردان)، مهدی پاکدل، سحر دولتشاهی، امیر جدیدی (بازیگر)، نغمه ثمینی (نویسنده)، پوریا سوری (نماینده سازمان میراث فرهنگی) و فرهاد هجرت (مدیر مارکتینگ شرکت سامسونگ) در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد.

 

 

 

 

نغمه ثمینی ضمن خیر مقدم درمورد روند به وجود آمدن این پروژه گفت: قریب بر 10 ماه قبل سهراب پورناظری، تهیه‌کننده و آهنگساز این اثر درباره‌ی ایده‌ای که در خصوص شاهنامه داشت با من صحبت کرد. با توجه به اینکه نمی‌توانستیم این پروژه را سینمایی، تئاتر و یا کنسرت بنامیم درنهایت به یک درام موسیقیایی رسیدیم.
اصغر دشتی اظهار کرد: این اثر با دیگر پروژه‌هایی که کارگردانی کرده است متفاوت بوده و در آن تمامی هنرمندان در کنار هم یک اثر واحد را تولید می‌کنند و تمرینات از اوایل تیرماه آغاز می‌شود.
همایون شجریان، تهیه‌کننده و خواننده‌ی پروژه سی گفت: گرچه این پروژه به نام شاهنامه فردوسی است اما از دیگر بزرگان و دیگر سبک‌ها نیز استفاده خواهد شد.
وی هدف اصلی خود و سهراب پورناظری از اجرای این کار را تشویق و معرفی آثار ایرانی به نسل‌ها و اقشار گوناگون جامعه بیان کرد و افزود: جهت برآورد نیازهای سلیقه‌ها و فرهنگ‌های گوناگون و آشنایی هرچه بیشتر مردم با شاهنامه از موسیقی‌های گوناگون ازجمله موسیقی اقوام، سنتی، پاپ الکترونیک استفاده کرده‌ایم.
وی ادامه داد: نقطه مرکز این پروژه شاهنامه فردوسی است چه در اشعار و چه در متنی که ثمینی نوشته است اما فرق آن استفاده از موسیقی‌های گوناگون و تصنیف‌های بسیار و انتخاب اشعار از شاهنامه فردوسی و دیگر بزرگان است و امکان اجرای قطعات «ابر می‌بارد» و «آهای خبردار» وجود دارد.
سهراب پورناظری گفت: در امتداد تورها و آلبوم‌هایی که با همایون شجریان داشتیم نیاز به یک پروژه‌ی ملی را حس کردیم در ابتدا به فکر شب حافظ و سعدی بودیم اما حمید نعمت‌الله، کارگردان سینما و تلویزیون ما را از این کار منصرف کرد و پیشنهاد همکاری با تئاتر را به ما داد و قرار بر این شد تا یک فیلم سی‌دقیقه‌ای بسازیم و موسیقی هم به‌صورت مستقل در کنار آن باشد و در همین راستا جلسه‌ای با نغمه ثمینی داشتیم اما در ادامه به دلیل درگیری حمید نعمت‌الله در فیلم «شعله‌ور» از حضور ایشان در این پروژه محروم شدیم و این کار انجام نشد. گرچه که نعمت‌الله به‌عنوان مشاور همچنان در کنار ما همکاری دارد.
وی ادامه داد: در این راستا برادرم تهمورس پیشنهاد استفاده از ویدیومپینگ در این پروژه را داد که مورد موافقت واقع شد.
این آهنگساز هدف این گروه را از انجام این پروژه بازسازی هویت ملی بیان داشت و گفت: همواره حتی در پروژه‌های قبلی سعی ما بر آن بود تا در حد توان ملت را بافرهنگ و هویت ملی بیشتر آشنا کنیم. موسیقی این کار گردآوری‌شده از موسیقی معاصر و نواحی ایران و حتی آواز و موسیقی کلاسیک غربی و هر چیزی که باعث پتانسیل بیشتر این داستان شود سعی کردیم استفاده کنیم.
در بخش دوم این نشست که به پرسش و پاسخ به خبرنگاران حاضر پرداخته شد، همایون شجریان در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در خصوص ارتباط “پروژه‌ی سی” با «سیمرغ» به آهنگسازی حمید متبسم گفت: این پروژه در ادامه سی مرغ نیست. «سیمرغ» یک کار مستقل و ارکستر 40 نفره و با سازهای سنتی بود اما در اینجا همه‌چیز متفاوت است.
او در ادامه درباره علاقه کم خواننده‌های موسیقی آوازی به شاهنامه گفت: علت این اتفاق محدودیت‌های وزنی و فرمی است که این اشعار دارند و به همین دلیل ما نیز در این کار صرفاً به اشعار فردوسی نپرداختیم تا کار یکنواخت نشود و از حوصله شنوندگان خارج نشود.
پورناظری در مورد هم‌زمان شدن اجرای این پروژه و فردوسی خوانی شهرام و حافظ ناظری بانام ” آواز پارسی، اسطوره و عشق” ابراز خرسندی کرد و گفت: گرچه امیدوارم در صداقت من شک نکنید اما نیت اصلی ما شناساندن فردوسی و شاهنامه به مردم است و چه خوب که دو پروژه در یک سال به این موضوع پرداخته‌اند و امیدوارم شاهد بهترین اجرا را برای دوستان باشیم .
وی تأکید کرد هرگز نخواهم گفت پروژه سی اولین است و هرگز پیش‌ازاین مانند آن اجرانشده است.
اصغر دشتی در توضیحات تکمیلی در پاسخ به یکی از خبرنگاران اظهار کرد: در این اثر موسیقی به‌تنهایی برای خود کاراکتری خواهد داشت و بازیگران در این اثر آوازی نخواهند خواند.
هر آنچه باید از «سی» بدانیدسهراب پورناظری درباره موسیقی که در این پروژه اجرا خواهد شد گفت: برای من استفاده از توانایی ذهنی‌ام در موسیقی سنتی بسیار وسوسه‌انگیز بود اما احساس مسئولیت ایجاب کرد تا از موسیقی‌هایی استفاده کنیم که با جذب جوانان آن‌ها را باریشه‌ها آشنا کنیم. وی ادامه داد: متأسفانه امروز حتی موسیقی پاپ فارسی نیز در حال کمرنگ شدن است و با این روند کلام فارسی از موسیقی رخت خواهد بست. در این پروژه آواز و تصنیف ایرانی و خراسانی قدیمی را خواهید شنید.
پورناظری در پاسخ به این پرسش متنی که آیا در متنی که برای این پروژه نوشته‌شده است دخل و تصرف نیست، گفت: ما به دنبال پرده‌خوانی و نقالی نیستیم. در این پروژه از هیچ‌چیز پرهیز نشده است و مردم نباید منتظر شمشیربازی رستم و سهراب باشند.
شجریان نیز بیان کرد: در این کار موسیقی در خدمت نمایش یا برعکس نیست. اینجا اتفاق جدیدی در حال وقوع است و همه‌چیزی هم‌زمان و هم‌راستا اتفاق خواهد افتاد.
وی در پرسش یکی از حضار در خصوص تغییر آهنگسازان و سبک آوازی همایون شجریان گفت: من همواره سعی بر این داشتم تا با توجه به توانایی، احساسات و سلیقه‌ام مرز و محدودیتی برای کارم قائل نشوم. برای من دائم یک فرم را تکرار کردن جذاب نیست. گرچه که سبک‌های گذشته را بازهم از من خواهید شنید.
پورناظری در مورد ساز بندی این پروژه گفت: در “سی ” از سازهایی همچون سنتور، عود، دوتار، چنگ، بالابان، سه‌تار، تار، سازهای کوبه‌ای و ارکستر غربی استفاده خواهد شد.
در پایان نشست، همایون شجریان درباره ثبت ملی “ربنا”ی پدر گفت: در جلسه‌ای برای تفاهم‌نامه با سازمان میراث فرهنگی سورپرایز شدیم و ثبت ملی شدن این اثر را به ما اطلاع دادند. وی در ادامه افزود: پدر در نامه‌ای که خواستار پخش نشدن آثارش از صداوسیما شد، ربنا را استثنا دانسته بود و آن را به مردم تقدیم کرده بود.
محمدحسین توتونچبان ضمن ابراز خرسندی از حضور در بین هنرمندان بزرگ در این پروژه افزود: در این کنسرت که در کاخ سعدآباد برگزار خواهد شد و هزینه بلیت آن از 20 هزار تومان الی 195 هزار تومان خواهد بود و به ریزترین نکات همچون نحوه چیدمان توجه شده است.

امین بانی هوای دوری