ارکستر ملی ایران،اخبار موسیقی ایران ،اخبار موسیقی،واوموزیک،vavmusic

اجرای پایانی ارکستر ملی ایران در سال ۹۹

23 اسفند 1399 8:55 ق.ظ ایران

آخرین اجرای ارکستر ملی ایران در سال ۹۹ به رهبری نصیر حیدریان و همراهی گروه آوازی تهران (وکاپلا) در تالار وحدت به صورت آنلاین برگزار شد.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ،  ارکستر ملی ایران پس از اجرا در سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر و در آستانه عید نوروز 1400 بار دیگر به صحنه رفت و قطعاتی را از ثمین باغچه‌بان اجرا کرد.

در ابتدای این کنسرت، اعضای ارکستر ملی ایران به رهبری نصیر حیدریان روی صحنه آمدند و به همراهی گروه آوازی تهران به رهبری میلاد عمرانلو قطعات آلبوم «رنگین‌کمون» اثر ثمین باغچه‌بان را که جدی‌ترین اثر موسیقی برای کودکان فارسی زبان محسوب می‌شود اجرا کردند.

این اثر برای اولین بار سال 1978 توسط گروه همسرایان میترا و تعدادی از نوازندگان ارکستر سمفونیک رادیو وین به رهبری توماس کریستین داوید و تکخوانی بهجت قصری و اِولین باغچه‌بان اجرا شده است. یکی از نکات قابل توجه که می‌توان به آن اشاره کرد اینکه نصیر حیدریان در کودکی با حمایت اِولین باغچه‌بان در گروه کُر ضبط اصلی این آلبوم حضور داشته است.

در بخش دیگری از این کنسرت که حال و هوای عید نوروز را داشت، ارکستر ملی قطعه «چهارشنبه‌سوری» را اجرا کرد. این اثر در واقع بخش دوم آلبوم «رنگین‌کمون» است که در سال ۱۳۵۸ منتشر شد. این آلبوم ابتدا قرار بود با نام رنگین‌کمون۲ منتشر شود ولی در زمان ضبط به دلیل فضای متفاوت و غمگین‌تر آلبوم در نهایت با مشورت همسر ثمین، اولین، نام چهارشنبه‌سوری بر آن گذاشته شد که اشاره‌ای به زمان فوت ثمین باغچه‌بان هم هست که در سه‌شنبه آخر سال ۱۳۸۶ از دنیا رفت.

در این کنسرت که نصیر حیدریان رهبری آن را برعهده داشت، یکتا اعتمادی، روشنک کی‌منش، سمیرا محسنی و گلناز نویدان سولیست‌های ارکستر و مازیار ظهیرالدینی کنسرت مایستر بودند.

اجرای ارکستر ملی ایران، دوازدهمین کنسرت آنلاینی بود که به همت بنیاد رودکی در ایام همه‌گیری کرونا اجرا شد.

امین بانی هوای دوری