قاسم افشار: ارتباط خوبی با فضای مجازی ندارم

16 فروردین 1396 5:18 ق.ظ مصاحبه های اختصاصی

قاسم افشار از خواننده‌های محبوب یکی دو دهه قبل بود که مردم او را خوب به خاطر دارند. حجم صدایش زبانزد بود و از او به عنوان یکی از نخستین خوانندگان پاپ موسیقی بعد از انقلاب نام برده می‌شود. او در سال‌های اخیر به انتشار تک‌آهنگ‌هایی بسنده می‌کند و خیال ندارد آلبوم منتشر کند.

جالب است که افشار یک پسر 15 ساله دارد که در این سن و سال هم پیانو می‌نوازد و هم می‌خواند. با این حال قاسم افشار با توجه به این‌که حال موسیقی را خوب نمی‌داند، خیلی تمایلی ندارد پسرش وارد عرصه موسیقی شود. اما پسرش برخلاف پدر مایل است این راه را برگزیند. با او درباره فعالیت‌های اخیرش و ارتباطش با تنها فرزندش گپ و گفتی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

 

 

بعد از دوره اوج شما در دهه‌های 70 و 80 در دهه 90 بیشتر شاهد انتشار تک آهنگ‌هایی از شما بوده‌ایم. از روال کارهای اخیرتان برای مخاطبان بگویید.

فکر می‌کنم در موسیقی الان بیشتر روی تک آهنگ‌ها مانور داده می‌شود. آلبوم برای جمع‌آوری توجیهی ندارد؛ بخصوص با آن هزینه‌هایی که صرف تولید آلبوم می‌شود. این هزینه‌ها قابل برگشت نیست. من به کمک دوستان به صورت تک‌آهنگ هر یکی دو ماه قطعاتی را منتشر می‌کنم و در اینترنت قرار می‌دهم. این طور، فکر کنم شنونده بیشتری دارد. متاسفانه یا خوشبختانه عرف کار این شده که تولید کنیم و روی سایت‌ها قرار بدهیم.

 

قصد برگزاری کنسرت ندارید؟

پارسال اقدام کردم. بعد از هفت، هشت سالی که روی صحنه نرفته بودم اقدام کردم و مجوز برگزاری کنسرت گرفتم، اما سالن برای زمانی که می‌خواستم به من داده نشد. امسال اگر موافقت کنند ان‌شاءالله دو شب در تالار وحدت اجرا خواهم داشت.

 

بجز خوانندگی کار دیگری هم انجام می‌دهید؟

خیلی سال قبل در بازار آهن بودم که سال‌هاست دیگر نیستم. الان فقط در عرصه موسیقی فعالیت می‌کنم.

 

بجز فعالیت در این عرصه، اوقات فراغت خود را چطور می‌گذرانید؟

با یکسری دوستان فرهنگی مراوداتی داریم. اوقات فراغت هم یا با خانواده سفر می‌رویم یا در منزل مشغول رسیدن به کارهای عقب افتاده هستم.

 

چند فرزند دارید؟

یک پسر دارم که 15 ساله است.

 

آقازاده هم در کار موسیقی هستند؟

ایشان هم پیانو می‌زند و هم می‌خواند. برخلاف میل من بشدت دوست دارد وارد عرصه موسیقی شود.

 

چرا شما مایل نیستید؟

من زیاد خوش نمی‌بینم، چون حال موسیقی ما خوب نیست.

 

چقدر برای پسرتان وقت می‌گذارید؟ رابطه شما چطور است؟

خیلی دوست هستیم. از بچگی با او کار کردم. بحث استاد و شاگردی نیست، از بچگی برایش وقت می‌گذاشتم. نمونه‌اش این‌که وقتی 6 ساله بود پیانو می‌خواست و من برایش خریدم.

 

مستحضرید که برخی از نوجوانان و جوانان صبح تا شب در اینترنت وقت می‌گذرانند. شما در این زمینه چطور با فرزندتان برخورد می‌کنید؟

اینترنت خیلی فراگیر شده است. متاسفانه این وحشتناک است. من خیلی ارتباط خوبی با فضای مجازی ندارم. البته برخی دوستان می‌گویند اشتباه می‌کنم. به هرحال بچه‌های این زمانه مدام در تلفن‌های همراهشان هستند. من سعی می‌کنم منطقی با پسرم صحبت کنم. چون اگر بخواهم غیرمنطقی با او حرف بزنم آثار منفی دارد. سعی می‌کنم او را راهنمایی کنم که اگر به فضای مجازی می‌رود و مطالبی را می‌بیند، حداقل مطالب مثبت و موجه را ببیند. البته شاید چیزی ببیند که من نفهمم، اما سعی می‌کنم این را به او منتقل کنم. باید حواسمان باشد نسل فعلی، نسل خروشانی است و نمی‌توان با او جدل کرد.

قاسم افشار ماه پیشونی