اردشیر کامکار ، اخبار موسیقی ،اخبار موسیقی ایران ،واوموزیک،vavmusic

«اردشیر کامکار» شنبه‌ی هفته‌ی پیش روی نشست آنلاین برگزار می‌کند

20 شهریور 1399 11:53 ق.ظ ایران

اردشیر کامکار به مناسبت انتشار کتاب آموزش کمانچه‌اش، شنبه ـ ۲۲ شهریور ـ در نشستی آنلاین شرکت می‌کند.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ، اردشیر کامکار ـ آهنگ‌ساز و نوازنده کمانچه و دف ـ متولد سال ۱۳۴۱ در سنندج است. از دوران خردسالی نزد پدرش «حسن کامکار»، تئوری موسیقی و نوازندگی ساز ویولون را فراگرفت و در کودکی به عنوان نوازنده ویولون و کمانچه، به عضویت ارکستر فرهنگ و هنر سنندج درآمد.

وی در سال ۱۳۵۹ در تهران همکاری‌اش را با گروه‌های شیدا و عارف آغاز کرد و هم‌زمان نکته‌ها و ظرایف ردیف‌های سازی و آوازی موسیقی کلاسیک ایرانی را نزد استادانی چون محمدرضا لطفی، پشنگ کامکار، داوود گنجه‌ای، محمدرضا شجریان و علی اصغر بهاری آموخت.

اردشیر کامکار همواره بر این اعتقاد بوده است که ساز کمانچه قابلیت‌های بسیاری در اجرای قطعات تکنیکی و پیچیده دارد و از این رو آثاری برای کمانچه تصنیف کرده است که اجرای چنین قطعاتی در موسیقی ایرانی کم نظیر بوده است.

 

او در سال ۱۳۶۵، برای اولین بار با ساز کمانچه آثاری از ابوالحسن صبا را در آلبومی به نام «به یاد صبا» به همراه برادرانش پشنگ و ارژنگ کامکار منتشر کرد.

«بر تارک سپیده» نیز با آهنگ‌سازی و نوازندگی او و تنظیم برای ارکستر توسط ارسلان کامکار که یک کنسرتو برای کمانچه و ارکستر سمفونیک است، یکی از مهم‌ترین آثار او محسوب می‌شود.

امین بانی هوای دوری