کامبیز گنجه‌ای ، اخبار موسیقی ،اخبار موسیقی ایران ،واوموزیک،vavmusic

استفاده زیاد از تکنیک برای نوازنده یک امتیاز منفی است

29 تیر 1399 7:13 ق.ظ ایران

داور بخش موسیقی دستگاهی چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان اعتقاد دارد این جشنواره به‌شرط پیگیر بودن نوازنده‌های جوان می‌تواند تأثیر زیادی در بالا بردن انگیزه آن‌ها داشته باشد.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ، کامبیز گنجه‌ای نوازنده تنبک و عضو هیئت داوران بخش موسیقی دستگاهی چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان درباره ملاک‌های بازبینی آثار به خبرنگار هنرآنلاین گفت: از قبل با همفکری بچه‌ها آیین‌نامه‌ای طراحی شد که طبق همان آیین‌نامه عمل کردیم.

او توضیح داد: نوازنده‌ها زحمت بسیار زیادی کشیده‌اند ولی یک سری اشکالات هم دارند. مثلاً سازهای آن‌ها ازنظر صدادهی کمی مشکل دارد. از آنجا که شاید در آینده بخواهند در این حرفه فعالیت کنند، خوب است معلم‌ها در این زمینه به آن‌ها کمک بیشتری کنند.

وی ادامه داد: بچه‌ها در ابتدای کار خوب هستند ولی وقتی می‌خواهند تکنیک بزنند تمپوی آن‌ها تند و کند می‌شود. داوران لحاظ کرده‌اند که تمپو مشخص باشد و بالا و پایین نشود، ولی بعضی از شرکت‌کنندگان به این مسئله توجه نکرده‌اند. اشکال دیگر این بود که برخی مترونوم گذاشته‌ بودند، در حالی ‌که چنین چیزی از آن‌ها نخواسته بودیم.

این نوازنده در توصیه به برگزیدگان مرحله نخست عنوان کرد: توصیه می‌کنم فیلم‌هایی را که برای جشنواره می‌فرستند ابتدا خودشان دو سه بار ببینند تا متوجه اشکالشان بشوند. در مرحله اول برخی از شرکت‌کنندگان آثارشان را گوش نداده بودند. طبق تجربه چند سال داوری در این جشنواره معمولاً رده سنی الف از گروه‌های دیگر بهتر است.

گنجه‌ای در خصوص تکنیک افزود: تکنیک خوب است ولی اول باید در ریتمی که کار می‌کنند مسلط شوند و بعد تکنیک‌ها را در اثر به کار ببرند. اگر از اول تا آخر قطعه فقط تکنیک باشد، چه من باشم و چه هنرجو، مغز را خسته می‌کند. استفاده زیاد از تکنیک برای نوازنده یک امتیاز منفی است.

وی با اشاره به گران شدن سازها و تأثیرات آن اظهار داشت: گران شدن سازها باعث می‌شود نتوانیم ساز خوب و باکیفیت بخریم. برای کسی که خوب ساز می‌زند دلم می‌سوزد چون باید ساز خوب در اختیار او قرار بگیرد که جنس صدای خوب از اول در گوشش بنشیند تا بتواند صدای خوب را تشخیص بدهد. سازنده‌ها و فروشنده‌های ساز باید لطفی به این بچه‌ها بکنند و اگر می‌شود به آن‌ها قسطی ساز بفروشند. نکته بعدی این است که کیفیت ساخت سازها پایین آمده و خودمان هم این مشکل را داریم. می‌روید 20 ساز می‌بینید که اکثر آن‌ها به درد نمی‌خورد.

این نوازنده در خصوص تأثیر جشنواره موسیقی جوان در پیشرفت نوازندگان تأکید کرد: به نظرم این جشنواره می‌تواند تأثیر زیادی در بالا بردن انگیزه جوانان داشته باشد، منتها به‌شرط این که پیگیر باشند. وقتی فهمیدم استقبال شهرستانی‌ها از این جشنواره بیشتر از تهرانی‌هاست تعجب کردم. برخی افراد وقتی سنشان بالا می‌رود شرکت در جشنواره را کسر شأن می‌دانند و فکر می‌کنند وقت مناسبی برای رشد نیست. شما با شرکت در این جشنواره می‌توانید با دیگران رقابت کنید و فرق خودتان را متوجه شوید.

گنجه‌ای در پایان درباره فعالیت این روزهای خود گفت: حدود یک ماه است که کلاس‌های خودم را به‌صورت حضوری برگزار می‌کنم و آموزش می‌دهم. اعتقادم به برگزاری کلاس‌های حضوری است. البته در بین دوستان کسانی هستند که کلاس‌های خودشان را به‌صورت آنلاین برگزار می‌کنند ولی این کار باید حضوری انجام شود.

امین بانی هوای دوری