سید احمد مراتب ،اخبار موسیقی،اخبار موسیقی ایران ،واوموزیک ،vavmusic

انتشار بهترین آثار استاد سید احمد مراتب در یک آلبوم

13 اردیبهشت 1399 12:50 ق.ظ ایران

“نجوای جان” شامل نمونه‌هایی از بهترین آثار استاد سید احمد مراتب با موضوع نیایش با خداوند و ستایش اهل بیت (ع) است.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک  به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، به همت مرکز موسیقی حوزه هنری و با همکاری حوزه هنری استان اصفهان، آلبوم موسیقیایی “نجوای جان” که نمونه‌هایی از بهترین آثار استاد سید احمد مراتب با موضوع نیایش خداوند و ستایش اهل بیت (ع)، متناسب با حال و هوای ماه مبارک رمضان است منتشر شد.

این آلبوم در هفت بخش مختلف از میان آوازهای خوانده‌شده استاد احمد مراتب در سال‌های گذشته گلچین و منتشر شده است.

اشعار این آلبوم از سعدی، غلامحسین جواهری، صغیر اصفهانی، و فؤاد کرمانی است. که در دستگاه‌ها و نغماتی مثل: سه‌گاه، بیات ترک، افشاری، شوشتری، اصفهان و دشتی اجرا شده‌اند که بعضی در قالب مناجات، و بعضی در مدح امیرالمؤمنین علی (ع) هستند، و نفس گرم استاد سید احمد مراتب، مخاطب را کاملاً در حال و هوای این ایام قرار می‌دهد.

سید احمد مراتب، اول شهریورماه سال 1331 در اصفهان دیده به جهان گشود. پدر و پدربزرگ او هر دو از بزرگان موسیقی آیینی و از ارادتمندان به اهل بیت (ع) بودند. در شش سالگی و پس از درخشش در آزمون قرائت قرآن، مدیر مدرسه- مرحوم عبدالحسین سپهری‌نژاد – که از شاگردان سید رحیم اصفهانی بود، به خاطر استعداد درخشان و خیره‌کننده مراتب در آواز، ردیف‌های آوازی را به او تعلیم داد؛ ایشان در هشت سالگی نیز به توصیه پدر به محضر استاد محمدرضا شمشیری راه یافت.

این استاد موسیقی از نخستین شاگردان تاج اصفهانی است که با جدیت، پشتکار و استعداد سرشار خود، از زبان ایشان مفتخر به لقب “دره‌التاج” شده است. همچنین وی، نخستین ایرانی بود که بر بام کعبه اذان گفت. ابتدا در سال 1352 در حال طواف، زمانی که پرده حجر اسماعیل باز شده بود به پشت بام کعبه رفت و در آنجا مناجات حضرت علی (ع)؛ “لک الحمد یا ذالجود و المجد و العلی” را در دستگاه سه‌گاه اجرا کرد. سال بعد در مکه امام موسی صدر که تحت تأثیر صدای مراتب قرار گرفته بود از او تقاضا کرد بر بام کعبه اذان بگوید و بدین ترتیب به‌عنوان نخستین ایرانی بر بام کعبه به‌افتخار خواندن اذان نائل شد.

سید احمد، در 14 سالگی وارد رادیو شد و با هنرمندانی همچون حسن کسایی، جلیل شهناز، ادیب خوانساری و تعدادی دیگر از هنرمندان همکاری داشت. او هم‌چنین مدتی با ارکستر استاد فرامرز پایور همکاری کرد؛ ولی بعد از آن بنا به دلایلی ازجمله درخواست پدرشان، ناچار به اصفهان بازگشت. این استاد آواز، برای درک هر چه بیشتر فنون و رموز و ظرایف آوازها و اشعار مذهبی از محضر اساتیدی همچون علامه جلال‌الدین همایی بهره برده است. از او بیش از 200 مقاله و مصاحبه و شعر بر جای مانده که عمدتاً در زمینه عرفان، ادبیات، موسیقی ایرانی و آیینی و تعزیه‌خوانی است. هم‌چنین تاکنون حدود 1000 ساعت آواز ضبط‌شده از این استاد برجسته آواز ایرانی برجای مانده است.

در بخشی از یادداشت میلاد عرفان‌پور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری بر این آلبوم، می‌خوانیم: “آواز و موسیقی سنتی ایران، که از مهم‌ترین میراث‌های فرهنگی ماست مرهون هنرمندان وارسته و شایسته‌ای چون استاد سید احمد مراتب است. مناجات‌خوانی و مدح‌خوانی در آواز ایرانی ریشه سترگ و محکمی دارد اما اگر نبود همت این هنرمندان دل‌باخته و خودساخته، شاید در هجوم و هیاهوی موسیقی‌های کم‌مایه به فراموشی و خاموشی درمی‌غلتید. اینک که شوربختانه به سبب کسالت‌های عارض‌شده این صدای نجیب را یارای خواندن آوازی تازه نیست، مرکز موسیقی حوزه هنری افتخار دارد در این آلبوم مجموعه‌ای از بهترین آوازهای استاد مراتب را که طی سال‌های گذشته در فضای مناجات و مدح خوانده شده، آماده‌سازی و عرضه کند. امیدواریم سایه مهربان ایشان بر سر دوستداران این هنر آسمانی، گسترده و مانا باشد.”

علاقه‌مندان از هم‌اکنون می‌توانند برای تهیه آلبوم موسیقی “نجوای جان” به‌صورت نسخه اصلی به مراکز معتبر فروش محصولات فرهنگی و هنری سراسر کشور مراجعه کنند.

امین بانی هوای دوری