محمدرضا شجریان

اولین جلسه ی رسیدگی به شکایت محمدرضا شجریان از صدا و سیما برگزار شد

14 شهریور 1397 6:45 ق.ظ خارج از گود

شکایت و اعتراض محمدرضا شجریان از صدا و سیما مربوط به دهه ی ۷۰ می باشد که بدون اجازه او آثارش در صدا و سیما پخش شد. محمدرضا شجریان در همان سال های دهه ی ۷۰ قطعه ی ربنا را ازآن مردم دانست و بیان کرد که تلویزیون در هر زمانی میتوانید این قطعه را پخش کند. تلویزیون نیز مدتی به این خواسته ی شجریان احترام گذاشته و بدون اجازه آثاری از او را پخش نمیکرد اما بار دیگر این اتفاق در سال ۸۸ رخ داد و شجریان شاهد پخش آثارش بدون اجازه از او بود.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک محمدرضا شجریان پس از چندین بار تذکر به صدا و سیما در نهایت تصمیم به شکایت گرفت و کار به مراجع قضایی کشیده شد. حال پس از گذشت ۱۱۰ ماه از شکایت شجریان، اولین جلسه دادگاهی در یازدهم شهریور ماه برگزار شد.

وکیل محمدرضا شجریان در گفتگویی بیان داشت که تیر ماه سال ۸۸ طرح شکایت شد و موضوع این بود که بدون مجوز مالک اثر و شرکت دل آواز آثار از رسانه ی ملی پخش می شود. حدودا دو سال پس از طرح شکایت رسیدگی های دقیق و مفصلی صورت گرفت و پخش بدون مجوز و اجازه ی سازمان نیز ثابت شد.

وی در ادامه بیان کرد که با اعتراض من پرونده در دادگاه مطرح شد و این بار دادگاه صریحا دستور داد با توجه به اینکه سازمان تعلق آثار را به استاد شجریان و شرکت دل آواز احراز کرده و اجازه ی پخش این آثار را از پدید آورنده نداشته، بنابراین فقدان سوءنیت صحیح نیست و باید متهمان احضار شوند و به آنها تفهیم اتهام شود که این تفهیم اتهام از سال ۹۱ تا سال ۹۷ به طول انجامید تا اینکه نخستین جلسه ی رسیدگی ۱۱ شهریور برگزار شد.

وکیل استاد آواز ایران درباره جلسه ی ۱۱ شهریور اظهار داشت که در این جلسه متوجه شدم که در این مرحله از دادگاه نمیتوانم امیدی به صدور رای به نفع موکلم داشته باشم اما در صورتی که دادگاه به زیان استاد و شرکت دل آواز رای صادر کند، قطعا نسبت به آن درخواست تجدید نظر خواهم کرد.

علی لهراسبی بارون میزنه