«باب دیلن» در مراسم نوبل شرکت نمی کند

«باب دیلن» در مراسم نوبل شرکت نمی کند

28 آبان 1395 10:40 ق.ظ جهان

خواننده و آهنگساز آمریکایی به خاطر آنچه «تعهدهای دیگر» نامیده، روز دهم دسامبر در استکهلم حاضر نمی شود و فرد دیگری به جای او جایزه نوبلش را دریافت خواهد کرد.

به نقل از آسوشییتدپرس ، باب دیلن روز دهم دسامبر برای دریافت جایزه نوبل ادبیات ۲۰۱۶ خود به استکهلم نخواهد رفت.

آکادمی سوئدی نوبل روز چهارشنبه اعلام کرد که دیلن به آن‌ها گفته «ای کاش می‌توانست جایزه را شخصا دریافت کند اما تعهدهای دیگر متاسفانه این کار را غیرممکن می‌کند.»

این خواننده و ترانه‌سرای ۷۵ ساله آمریکایی روز سیزدهم اکتبر به خاطر «خلق کردن تجلی‌های شعری جدید در سنت دیرینه ترانه‌ آمریکایی» جایزه نوبل را از آن خود کرد. جایزه ادبیات و پنج نوبل دیگر ماه آینده در سالروز مرگ موسس این جایزه یعنی آلفرد نوبل در سال ۱۸۹۶ رسما به برندگان اهدا می‌شوند.

هنوز مشخص نیست چه کسی به جای دیلن این جایزه را دریافت خواهد کرد اما انتظار می‌رود تا روز جمعه اطلاعات بیشتری منتشر شود. سارا دینیوس دبیر ثابت آکادمی نوبل به شبکه خبری سوئدی تی‌تی (TT) گفت آکادمی یک «نامه شخصی» از دیلن دریافت کرده که در آن او «تایید کرد که بسیار از دریافت جایزه نوبل مفتخر است.»

آکادمی گفت به «تصمیم باب دیلن احترام»‌ می‌گذارد و اضافه کرد که سفر نکردن به پایتخت سوئد برای دریافت این جایزه غیر عادی است اما خارق‌العاده نیست. به طور مثال در سال ۲۰۰۴، الفرید جلینک نمایشنامه‌نویس و رمان‌نویس اتریشی خانه ماند و گفت جمع‌هراسی دارد. با این حال دیلن موظف است ظرف شش ماه بعد از روز دهم دسامبر سخنرانی دریافت جایزه نوبل خود را ایراد کند.

دیلن برای مدتی بعد از خبر دریافت جایزه ساکت بود اما در نهایت، شگفتی و قدردانی خود به خاطر بردن آن را اعلام کرد. این ترانه‌سرا طی سال‌ها جوایز زیادی دریافت کرده که از جمله آن‌ها می‌توان به مدال آزادی ریاست‌جمهوری اشاره کرد که او آن را در سال ۲۰۱۲ طی مراسمی در کاخ سفید گرفت. یک سال بعد، ‌او به نخستین ستاره راکی تبدیل شد که یکی از اعضای افتخاری «آکادمی هنرها و ادبیات آمریکا»‌ می‌شود. در سال ۲۰۰۰، ‌دیلن به استکهلم سفر کرده بود تا جایزه موسیقی پولار (Polar) را از کارل گوستاف شانزدهم پادشاه سوئد دریافت کند.

امین بانی هوای دوری