باد کردن دست نوشته بتهوون روی دست حراجی

11 آذر 1395 9:22 ق.ظ خارج از گود

پس از این‌ که یک استاد دانشگاه اصالت دست‌نوشته یکی از آهنگ‌های بتهوون را زیر سوال برد، این اثر در حراجی ساتبی لندن هیچ خریداری پیدا نکرد.

 

حراجی ساتبی که امیدوار بود یک تک صفحه شامل دست‌نویس آهنگی از بتهوون متعلق به سال ۱۸۱۷ را با قیمت تخمینی ۲۰۰ هزار پوند به فروش برساند، به سبب بحث‌هایی که بر سر اصل یا کپی بودن این دست‌نوشته مطرح شد، نتوانست خریداری برای این اثر پیدا کند.

پس از ناتوانی حراجی ساتبی در فروش دست‌نوشته بتهوون در حراجی روز گذشته ۲۹ نوامبر لندن، این حراجی از اقدام غیرمسؤولانه پروفسور بری کوپر درباره مورد تردید قرار دادن اصالت این اثر، بدون انجام تحقیقات به‌شدت انتقاد کرد اما این استاد دانشگاه گفت اظهار نظرش مورد حمایت دیگر محققان نیز هست.

به نقل از گاردین، ساتبی اعلام کرده است بتهوون این دست‌نوشته را از یک قطعه موسیقی کوتاه برای فردی انگلیسی نوشته و زیر آن نام این موسیقی‌دان و همچنین تاریخ ۲۰ نوامبر ۱۸۱۷ در شهر وین ثبت شده است.

پس از شکست حراجی ساتبی در فروش این اثر، پروفسور بری کوپر موسیقی‌شناس و متخصص آثار بتهوون در یک برنامه رادیویی با دکتر سیمونمگوایر مدیر بخش کتاب و دست‌نوشته‌های حراجی ساتبی درباره اصالت این اثر به بحث پرداخت و درباره نشانه‌هایی مبنی بر کپی بودن آن توضیح داد.

از سوی دیگر، مدیر بخش کتاب و دست‌نوشته‌های ساتبی گفت: «دو متخصص در سطح جهانی این اثر را بررسی و تایید کرده‌اند و فکر می‌کنم موضوع، اشتباه پروفسور کوپر در خواندن این دست‌نوشته باشد.»

در حراجی روز گذشته ساتبی که ویژه کتاب و نسخه‌های خطی بود، رکورد فروش دست‌نوشته‌های موسیقی با فروش سمفونی کامل دوم گوستاو مالر با قیمت حدود چهار میلیون و ۵۴۶ هزار پوند شکسته شد.

امین بانی هوای دوری