بردیا کیارس ، اخبار موسیقی ،اخبار موسیقی ایران ،واوموزیک،vavmusic

بردیا کیارس: دوست داشتیم نهادهای مختلف با پروژه “علمدار” همکاری کنند

30 شهریور 1399 9:26 ق.ظ ایران

کیارس می‌گوید ای‌کاش می‌توانستیم از طریق صدا و سیما یا تلویزیون ملی کشورمان این را نشان دهیم که سازهای ارکستر هم می‌توانند راوی فرهنگی بسیار بزرگ باشد.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ، موسیقی نمایش عاشورایی “علمدار” به تهیه‌کنندگی پرویز پرستویی و کارگردانی حسین پارسایی از سه‌شنبه اول مهرماه ساعت 21 به همت بنیاد فرهنگی هنری رودکی در تالار وحدت اجرا می‌شود.

این موسیقی نمایش با آهنگسازی پوریا خادم و با همراهی ارکستر سمفونیک تهران و گروه آوازی به رهبری بردیا کیارس و خوانندگی پوریا اخواص اجرا می‌شود. با کیارس در مورد جزئیات این اجرا و همچنین برنامه‌های آتی گفت‌وگویی کوتاه انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

آقای کیارس، ویژگی‌های موسیقیایی پروژه”علمدار” چیست؟

این اجرا برداشتی از یکی اتفاق مهم تاریخی است که در قالب صوت و نثر روایت می‌شود و در جاهایی خواننده به ارکستر اضافه خواهد شد.

درمورد ترکیب و چینش ارکستر توضیح می‌دهید؟

من هیچ دخالتی در ترکیب و چینش ارکستر نداشتم اما به‌هرحال زمانی که یک آهنگساز می‌داند که برای ارکستر سمفونیک یک قطعه‌ای را می‌نویسد، حتماً آگاه است که در ارکستر سمفونیک چه سازهایی استفاده می‌شود. علاوه بر این که سازهایی نیز همانند ضرب زورخانه، ساکسیفون، پیانو و… به ارکستر اضافه خواهد شد.

چه تعداد نوازنده مورد استفاده قرار گرفته‌اند و آیا تمام نوازنده‌ها، نوازنده‌های ارکستر سمفونیک هستند؟

خیر؛ به دلیل این که این پروژه از طرف بنیاد رودکی به بنده سفارش شد، من هیچ دخل و تصرفی در انتخاب نوازنده‌ها نداشتم و تمام نوازنده‌ها، نوازنده‌های ارکستر سمفونیک تهران هستند.

نوازنده مهمان هم دارید؟

بله آقای علی رحیمی نوازنده ضرب زورخانه هستند و همچنین آقای علیرضا حمزه‌لو که نوازنده ساکسیفون هستند و یک نوازنده مهمان دیگر نیز داریم که نوازنده کلارینت بأس هستند.

از حضورتان در این ارکستر برایمان بگویید و همکاری با آقای خادم چگونه است؟

همان‌طور که عرض کردم، این پروژه از طرف بنیاد رودکی به بنده پیشنهاد شد و بنده با افتخار قبول کردم که در این پروژه حضور داشته باشم.

افتخار این را داشتم که کمتر از یک سال است که با موسسه خادمین علی بن ابی‌طالب آشنا شدم و تمام تلاشم را می‌کنم که به سهم خودم بتوانم کاری برای هم‌وطنان محروم و عزیزی که در شرایط بسیار سخت زندگی می‌کنند، انجام دهم. خیلی دوست داشتیم که نهادهای بزرگ‌تری از جاهای مختلف این پروژه را همراهی کنند،

به دلیل اینکه این پروژه می‌تواند یک پروژه ملی باشد. ممکن است که سازهای ما کلاسیک باشد اما داریم واقعه‌ای را روایت می‌کنیم که در تاریخ اسلام یک واقعه بسیار مهمی است.

ای‌کاش می‌توانستیم از طریق صدا و سیما و یا تلویزیون ملی کشورمان این را نشان دهیم که سازهای ارکستر هم می‌توانند راوی فرهنگی به این بزرگی باشد.

از همکاری‌تان با بازیگران سینما و تلویزیون نیز در این پروژه بگویید؟

همکاری بسیار خوبی با آن‌ها داشتیم و تمام این عزیزان از کاربلدان عرصه سینما و تلویزیون هستند و افتخار می‌کنم که نام کوچک من در کنار نام بزرگ این اساتید بزرگ قرار گرفته است.

در مورد رپرتوار این اجرا نیز توضیح دهید؟

در این برنامه قرار است قطعه آقای خادم را که بر اساس متنی که در مورد واقعه عاشورا است را اجرا کنیم.

در مورد برنامه‌های آینده خودتان نیز برایمان بگویید؟

در حال حاضر می‌خواهم روی پروژه‌های شخصی خودم کار کنم و یکی از آن کارها، موسیقی است که در مورد سیستان و بلوچستان دارم انجام می‌دهم.

مدتی پیش در رابطه با همین پروژه به محضر استاد شیرمحمد اسپندار رفتیم و با این که بینایی و شنوایی ایشان مقداری ضعیف است، برایشان خیلی جالب بود که بنده یک قسمت از سازشان را استفاده کردم. من کار را با موبایل برایشان پخش کردم و ایشان به‌محض اینکه صدای ساز خودشان را شنیدند، برق خاصی در چشم‌هایشان دیده شد.

به‌هرحال مشغول انجام این پروژه هستم و امیدوارم که عمری باقی باشد تا بتوانیم این پروژه را تکمیل کنم و کمکی به هم‌وطنانم کرده باشم.

به دلیل اینکه از دست من کاری ساخته نیست که بروم مدرسه‌ای در آنجا احداث کنم و یا در آن استان مرکز علمی افتتاح کنم، اما حداقل می‌توانم بر روی فرهنگ، هنر و موسیقی آن منطقه کار کنم و سعی می‌کنم تا جایی که در توانم است، برای موسیقی تمام مناطق کشورم فعالیت کنم.

موسیقی نمایش “علمدار” با مشارکت موسسه خیریه خادمین علی ابن ابی‌طالب (ع) روی صحنه می‌رود؛ “علمدار” نوشته محمدرضا کوهستانی و با طراحی حرکت علی براتی با حضور افتخاری داریوش ارجمند، حسین پاکدل، مهدی سلطانی، فرهاد قائمیان، هادی حجازی فر و پرویز پرستویی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در تالار وحدت اجرا می‌شود.

بلیت‌های این موسیقی نمایش به‌صورت همت عالی در سایت ایران نمایش به آدرس www.irannamayesh.com برای مشارکت عموم مردم و کمک به مناطق محروم، به‌ویژه سیستان و بلوچستان، با حداقل قیمت 50 هزار تومان در دسترس قرار دارد.

امین بانی هوای دوری