تـمیز و سـفید نگـه داشـتن کـلیدهای پیـانو

13 مرداد 1396 3:10 ب.ظ ساز

معمولا کلیدهای پیانو بعد از گذشت چند ماه از خرید بخاطر عرق و چربی پوست دست در هنگام نواختن پیانو و در نتیجه جذب بیشتر گرد و غبار کثیف و تیره می شوند . برای پیشگیری می توانید قبل از استفاده از پیانو دستهایتان را بشویید ، این کمک می کند که کلیدها مدت بیشتری تمیز بمانند.

متاسفانه برخی افراد بدون اطلاع از آسیب هایی که به کلیدهای پیانو وارد می شود از مواد شوینده و براق کننده های غیر استاندارد مانند براق کننده های مبل و حتی داشبورد ماشین استفاده می کنند . این مواد حلال هایی را درون خود دارند که لایه های نازکی ر از روی کلیدها بر می دارد و استفاده مداوم از آنها به مرور باعث فرسایش و خوردگی آنها می شود و تغییر رنگ کلیدها بعد از چند نوبت استفاده کاملا مشهود می شود.

تمیز کردن کلیدها

همیشه از دستمال های بسیار نرم و لطیف مانند پارچه های پنبه ای استفاده کنید . می توانید از دستمال های مخصوص ال سی دی و دوربین های عکاسی نیز استفاده کنید . به یاد داشته باشید که به هیچ عنوان از دستمال توالت و دستمال هایی که در ساخت آنها از مواد کاغذی استفاده شده استفاده نکنید.

پارچه را تا حدی مرطوب کنید که با کشیدن آن بر روی سطح کلیدها اثری از رطوبت باقی نماند . به یاد داشته باشید که استفاده از آب زیاد می تواند باعث نفوذ آن در بین کلید ها شود و از آنجایی که تنها سطح رویی کلیدها دارای روکش ضد آب است این رطوبت به مرور زمان باعث خرابی و ورم کردن کلیدها می شود.

 

بهترین آموزشگاه موسیقی

 

بهترین حالت تمیز کردن یک اکتاو و خشک کردن آن و سپس تمیز کردن اکتاو بعدی است.

به هیچ وجه از پارچه های رنگی که ممکن است با کشیده شدن روی سطح کلید ها از خود رنگ پس دهند استفاده نکنید.

در برخی موارد، پاک کردن رنگ پارچه از روی کلید ها غیر ممکن است…

پیشنهاد می شود از دو پارچه مختلف برای کلید های سیاه و سفید استفاده کنید یا اینکه ابتدا کلیدهای سفید که کثیفی را بیشتر از خود نشان می دهند تمیز کنید و سپس کلیدهای سیاه را پاک کنید.

در فصول سرد سال که آنفولانزا و سرماخوردگی بسیار شایع است برای پیشگیری از انتقال بیماری ، بخصوص در آموزشگاه ها و همچنین در صورتی که اشخاص دیگری هم از پیانو شما استفاده می کنند از مواد ضد عفونی کننده استفاده کنید . بهترین این مواد شستشو دهنده های وسایل نوزاد می باشد که در فروشگاه های لوازم نوزاد و کودک به سادگی قابل تهیه هستند.

دقت کنید که هرگز از مواد ضد عفونی بصورت اسپری استفاده نکنید و تنها با مرطوب کردن یک دستمال تمیز و کشیدن آن به نحوی که در بالا توضیح داده شد کلیدها را ضدعفونی کنید.

برای ضد عفونی می توانید از سه قسمت آب و یک قسمت سرکه سفید استفاده کنید.

بهترین آموزشگاه موسیقی منطقه 3

پولیش کردن پیانو

در تمیز کردن پیانو باید حتما از پارچه های بسیار لطیف مانند پارچه های پشمی نرم استفاده کرد و به هیچ عنوان لکه های چربی یا گرد و غبار را با دستمال های کاغذی و نایلونی نباید از روی پیانو پاک کرد زیرا موجب خش افتادن بر روی پولیش پیانو می شود پارچه را فقط کمی مرطوب کنید و در هنگام کشیدن بر روی پیانو دقت کنید که ناخن شما با پیانو برخورد نکند. پارچه مرطوب را به آرامی روی سطح پیانو بکشید و بلافاصله با دستمال خشک و لطیف آن را خشک کنید تا مانع از لک افتادن روی محل تمیزکاری شود در هنگام پاک کردن پیانو انگشتر ، ساعت و یا هرچیزی که ممکن است باعث مخدوش شدن پیانو شود از دست خارج کنید از مواد شوینده و پاک کننده استفاده نکنید و سعی کنید تا حد ممکن فقط با همان پارچه مرطوب گرد و غبار روی پیانو را تمیز کنید از گذاشتن وسایل روی پیانو جدا پرهیز کنید ، زیرا با کوچکترین جابجایی وسایل، رنگ پیانو مخدوش شده و تنها با پالیش کردن برطرف می شود . اگر گذاشتن برخی وسایل روی پیانو الزامیست حتما زیر آن پارچه ای نرم بیندازید هیچگاه خودتان اقدام به پالیش کردن پیانو نکنید و این کار را از خدمات دهنده مجاز پیانو بخواهید زیرا پالیش کردن غیر حرفه ای ممکن است به رنگ پیانو آسیب بزند تمیز کردن قطعات داخلی پیانو نیز باید توسط فرد حرفه ای انجام شود یک دستگاه پالایش کننده هوا در محل قرار گرفتن پیانو به خوبی گرد و غبار را جذب می کند و استفاده از آن توصیه می شود.

بهترین آموزشگاه موسیقی منطقه 2

علی لهراسبی بارون میزنه