تیلور سوئیفت

تیلور سوئیفت دادگاهی شد

9 آبان 1398 9:32 ق.ظ جهان

ماجرای سرقت هنری گریبان تیلور سوئیفت را هم گرفت و این خواننده باید اثبات کند بخشی از ترانه “از ذهنم پاکش کنم” دزدی نیست.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک یک دادگاه تجدیدنظر فدرال در حال بررسی حکم عدم پیگیری شکایتی علیه تیلور سوئیفت است که در آن ادعا شده بود این خواننده ترانه تک‌آهنگ خود “از ذهنم پاکش کنم” (Shake It Off) را از دو ترانه‌سرای دیگر دزدیده است.

در سال ۲۰۱۸، ترانه‌سرایان شان هال و نیتن باتلر ادعا کردند ترانه آهنگ Shake It Off که در آن سوئیفت می‌خواند: “بازیکنان بازی خود را می‌کنند، بازی، بازی بازی، بازی – و بددلان نفرت خواهند پراکند، نفرت، نفرت، نفرت، نفرت.” نقض مالکیت فکری ایشان است چرا که بخشی از ترانه‌ای است که آن‌ها برای گروه منحل شده موزیک دخترانه‌ به نام ۳LW در سال ۲۰۰۱ نوشتند.

آهنگ “بازیکنان بازی خواهند کرد” (Playas Gon’ Play) از گروه ۳LW از این ترانه به این شکل استفاده می‌کند: “بازیکنان بازی خود را می‌کنند و بددلان نفرت خواهند پراکند”.

به گزارش ایندیپندنت، وکلای مدافع خانم سوئیفت ادعا کردند مفهوم بازی کردن بازیکنان و نفرت‌پراکنی بددلان مفاهیمی عمومی هستند که توسط همه به کار برده می‌شوند و برای اثبات ادعای خود به چندین آهنگ از هنرمندان دیگر از جمله فلیت‌وود مک (Fleetwood Mac) و بزرگ بدنام (Notorious B.I.G) اشاره کردند.

وکلای خانم سوئیفت گفتند: “ادعای شاکی که معتقد است مفهوم بازی کردن بازیکنان و نفرت‌پراکنی بددلان در جهان تنها متعلق به ایشان است، ادعایی بی‌معنی است”.

به گفته وکلای این خواننده: “هیچ محافظتی در راستای مالکیت فکری مفهوم “بازی کردن بازیکنان و نفرت‌پراکنی بددلان” نباید وجود داشته باشد چرا که استفاده از عبارت فراگیری نظیر بازی کردن بازیکنان و نفرت‌پراکنی بددلان را به انحصار افرادی خاص درمی‌آورد”.

به‌رغم این که قاضی بخش در فوریه ۲۰۱۸ رای به عدم پیگیری شکایت حقوقی هال و باتلر داد، این پرونده اکنون به دادگاه تجدیدنظر فدرال رسیده است که تشخیص داده است به جای یک نفر مشخص، هیات منصفه باید درباره سرنوشت این پرونده تصمیم بگیرد.

قضات دادگاه تجدیدنظر با اشاره به حکم سال ۱۹۰۳ دیوان عالی ایالات متحده توسط قاضی الیور وندل هولمز ادعا کردند “برای فردی که صرفا در علم حقوق تعلیم دیده است خطرناک است که در ادعاهای مالکیت فکری خود را قاضی نهایی پرونده در نظر گیرد” و تصمیم‌گیری در این امور در نهایت باید بر عهده عموم مردم باشد.

امین بانی هوای دوری