محمدحسن طالبیان ، اخبار موسیقی ،اخبار موسیقی ایران، واوموزیک،vavmusic

ثبت مهارت ساختن و نواختن ساز عود در اجلاس 2020 رد شد

18 آذر 1399 2:34 ب.ظ جهان

چهار پرونده ایران در پانزدهمین اجلاس مجازی کمیته میراث جهانی ناملموس در روزهای ۲۴ تا ۲۹ آذرماه ۹۹ در پاریس بررسی می‌شود.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ، «محمدحسن طالبیان» در این باره می‌گوید: «بر اساس تصمیم کمیته میراث جهانی یونسکو، این اجلاس به دلیل شیوع کرونا به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود و با توجه به محدودیت‌های سهمیه‌‌ای یونسکو، این چهار پرونده به شکل مشترک با کشورهای همسایه تدوین شده است تا بتوان از ظرفیت سهمیه مشترک با دیگر کشورها برای ثبت جهانی میراث‌فرهنگی ناملموس کشور بهره­ گرفت.

به گفته‌ی این مقامِ مسوول، پرونده‌ی «مهارت ساختن و نواختن عود» به‌شکل مشترک با سوریه ارایه شد و پیشنهاد ریفر آن داده شده است. منظور از ریفر کردن پرونده، ارجاع پرونده به اجلاس بعدی یونسکو برای ثبت جهانی است. این پرونده‌‌ها به دلیل اینکه به‌شکل مشترک با کشورهای دیگر تنظیم شده، ظاهراً ابهام‌هایی برای کمیته ارزیابی جهانی بر روی نقاط مشترک برگزاری این عناصر فرهنگی در کشورهای تهیه‌کننده پرونده مطرح شده است، البته ایران به همراه سوریه و تاجیکستان به‌شکل مشترک دفاعیه‌های کارشناسی و فنی خود را ارائه کرده است.

او با اشاره به اینکه ۱۸۰ کشور عضو کنوانسیون ۲۰۰۳ پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس هستند، اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۴ با تصویب مجلس شورای اسلامی به این کنوانسیون بین‌المللی ملحق و تاکنون موفق به ثبت جهانی ۱۴ عنصر فرهنگی ناملموس کشور در ذیل این کنوانسیون بین‌المللی شده است که به لحاظ رتبه‌بندی در رتبه هفتم دنیا قرار دارد.

امین بانی هوای دوری