حافظ ناظری: هرگز راه پدرم را ادامه نمی‌دهم، نیم ساعت هم از پدرم موسیقی یاد نگرفتم

6 بهمن 1395 11:39 ق.ظ خارج از گود

کرمانشاه: حافظ ناظری با بیان اینکه هرگز راه پدرش را ادامه نمی‌دهد، گفت: راه پدرم در نهایت به شهرام ناظری ختم می‌شود و جامعه دو شهرام ناظری نمی‌خواهد و هیچ فرعی هم از اصل آن بهتر نمی‌شود. برای همین من و هر هنرمند دیگری هر کدام باید راه خود را برویم.

حافظ ناظری در نشست خبری کنسرت “ناگفته” در کرمانشاه گفت: همیشه از کودکی در پی تغییر بودم و هیچگاه مقلدبودن را دوست نداشتم.

وی افزود: پدرم شهرام ناظری هم شبیه هیچ کس در ایران آواز نخواند و شیوه منحصر به فرد خودش را داشت. من هم این خصلت را از او گرفتم که شبیه کسی کار نکنم.

ناظری گفت: دوران اوج جوانی کنسرت‌های موفقی در ایران داشتم و اولین تور موسیقی ایران را برگزار کردم که پر مخاطب ترین کنسرت‌های تاریخ خاورمیانه شد، به طوریکه در کاخ سعد آباد در هفت شب کنسرت، 140 هزار نفر شرکت کردند.

وی افزود: بعد از آن موفقیت‌ها پیشنهادهای مالی بسیاری داشتم، اما حس کردم مشهور شدن در ایران هدف نهایی من نیست و باید دنبال ایجاد راه و مسیری متفاوت در موسیقی ایران باشم.

ناظری گفت: به همین علت راهی نیویورک شدم و در آنجا از اوج به صفر رسیدم، زیرا من بودم و موسیقی ایرانی که بداهه نوازی است و با سیستم موسیقی آنجا بسیار متفاوت بود.

وی افزود: زمانی که فردی بخواهد از صفر شروع کند خودساخته شده و آگاهی اش بالا می‌رود و در این بین فکر کردم با ایجاد موسیقی جدید فرهنگ ایران را به دنیا نوع دیگری معرفی کنم، زیرا در غرب متاسفانه فرهنگ و هنر ایران را در شان و حقیقت ایران معرفی نمی‌کنند.

ناظری گفت: در همین راستا “ناگفته” خلق شد که پروژه “سمفونی رومی” است و در این پروژه دیدگاه متفاوت در تلفیق موسیقی شرق وغرب وجود دارد و آلبوم ناگفته اثر شماره یک این پروژه است و در حال حاضر نیز آثار بسیار دیگری در قالب این پروژه دارم که فرصت ضبط آنها نیست.

49 برنده موسیقی اسکار در تولید “ناگفته” شرکت کردند

وی تصریح کرد: برای ضبط و ساخت آلبوم ناگفته تلاش داشتم این کار با همکاری بزرگترین کمپانی موسیقی دنیا انجام شود که برخی فکر می‌کردند این کار یک توهم است و نشدنی است.

ناظری گفت: در آن زمان من برای پروژه دانشگاهی مجبور بودم آثار موسیقی از کمپانی سونی خریداری کنم و همیشه در این آروز بودم که روزی لوگوی این کمپانی با عکس و اثر یک هنرمند ایرانی باشد.

وی افزود: دو سال بعد این اتفاق افتاد و نمایندگان سونی که کنسرت من را در یکی از سالن‌های معروف نیویورک دیدند تصمیم گرفتند روی کار من سرمایه گذاری کنند و اثرم را با لوگوی سونی منتشر کنم.

ناظری گفت: تابستان سال 2009 کار ضبط آلبوم “ناگفته” با بهترین موزیسین‌های دنیا آغاز شد و 49 برنده جایزه اسکار موسیقی در این کار حضور داشتند.

25 میلیارد تومان برای “ناگفته” هزینه کردیم

وی تصریح کرد: چهار سال ضبط ناگفته طول کشید و تا به امروز من و پدرم 25 میلیارد تومان برای این آلبوم هزینه کردیم که از سوی هیچ سازمان دولتی یا خصوصی حمایت نشدیم.

ناظری افزود: سرانجام در سال 2014 آلبوم “ناگفته” تولید و هفته بعد از انتشار آلبوم، کنسرت آن در لس آنجلس برگزار شد که پرمخاطب ترین کنسرت موسیقی کلاسیک ایران در خارج از کشور بود.

وی تصریح کرد: هفته اول بعد از کنسرت، آلبوم “ناگفته” وارد چارت “بیلبورد” شد که مرجعی است که تمام آثار موسیقی دنیا آنجا فرستاده می‌شود و در دو هفته اول ناگفته توانست جزو پرفروش ترین آثار آمریکا شود و در هفته بعدی این رتبه ارتقا پیدا کرد و دو بار “ناگفته” توانست اثر شماره یک بیلبورد باشد و این اتفاق در تاریخ موسیقی خاورمیانه بی‌سابقه است.

ناظری افزود: پس از موفقیت آلبوم “ناگفته” در آمریکا تلاش کردم این آلبوم به ایران بیاید و کنسرت “ناگفته” در ایران هم برگزار شود و بزرگان موسیقی دنیا حاضر در پروژه “ناگفته” هم به ایران بیایند و در طول حضور در ایران، کلاسهای آموزشی هم برگزار شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه اجازه حضور این افراد در ایران داده نشد و نتوانستیم کنسرت “ناگفته” را برگزار کنیم و زمانی که می‌خواستم از ایران بروم دوستی پیشنهاد برگزاری کنسرت ناگفته با گروه موزیسین های ایرانی را داد که در ابتدای کار فکر می‌کردم این کار نشدنی باشد، اما با شروع کار اتفاق خوبی افتاد.

تاکنون 80 کنسرت “ناگفته” در ایران برگزار شده 240 هزار نفر در این کنسرت‌ها شرکت کردند

ناظری گفت: قرار شد با گروه ایرانی کنسرت “ناگفته” را فقط در تهران و شیراز داشته باشیم، اما با موفقیت این کنسرت ها، تا به امروز بیش از 80 کنسرت “ناگفته” در کشور برگزار شده و 240 هزار نفر در این کنسرت‌ها شرکت کردند.

وی در ادامه با بیان اینکه در خانواده و با فرهنگ کُرد بزرگ شده است، گفت: آلبوم “ناگفته” از این فرهنگ تاثیر گرفته و در 80 درصد این آلبوم، موسیقی کُردی پنهان است.

وی افزود: یکی از آرزوهای من این است که روزی بتوانم قطعه‌ای کُردی را آن طور که دلم می‌خواهد و با دیدی که خودم دارم بسازم که قطعا در چند سال آینده این کار را انجام خواهم داد.

هرگز راه پدرم را ادامه نمی‌دهم/ نیم ساعت هم از پدرم موسیقی یاد نگرفتم

ناظری در ادامه در پاسخ به سوالی که برخی موفقیت های او را مدیون اعتبار پدرش شهرام ناظری می‌دانند، گفت: من پسر شهرام ناظری هستم و این را نمی‌شود انکار کرد، اما در تمام عمرم حتی نیم ساعت هم از پدر موسیقی یاد نگرفتم.

وی افزود: شاید پدر به صورت مستقیم به من موسیقی را یاد نداد، اما در فضایی رشد کردم که موسیقی در آن وجود داشت و قطعا این فضا در کار و طرز فکر من بسیار تاثیر گذاشته است.

وی با بیان اینکه هرگز راه پدرش را ادامه نمی‌دهد، گفت: راهی که پدر من رفته در نهایت به شهرام ناظری ختم می شود و قطعا جامعه دو شهرام ناظری نمی‌خواهد، ضمن اینکه هیچ فرعی هم نمی‌تواند از اصل آن بهتر باشد.

ناظری افزود: بنابراین من و همه هنرمندان دیگر باید راه و مسیر خودمان را برویم تا بتوانم فردی متفاوت در موسیقی باشیم.

گفتنی است: کنسرت “ناگفته” روزهای 24 و 25 دی‌ماه در کرمانشاه برگزار شد که در پی استقبال گسترده، این کنسرت مجددا هفتم بهمن ماه در سالن ورزشگاه امام خمینی (ره) شهر کرمانشاه برگزار می‌شود.

حافظ ناظری مسخ 1