حمید قنبری،اخبار موسیقی ،اخبار موسیقی ایران، واوموزیک،vavmusic

حمید قنبری و انتشار ۱۰ قطعه دونوازی در فضای مجازی

20 بهمن 1399 12:45 ق.ظ ایران

پژوهشگر و نوازنده سازهای کوبه‌ای از اجرای پروژه “همساز” و تولید کلیپ “نوای دوستی” خبر داد.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ، حمید قنبری پژوهشگر و نوازنده سازهای کوبه‌ای با اشاره به اجرای پروژه “همساز” و تولید کلیپ “نوای دوستی” به خبرنگار هنرآنلاین گفت: ضبط قطعات مرتبط با پروژه “همساز” پیش از شیوع ویروس کرونا با هدف جایگزین کردن رفاقت به جای رقابت میان نوازندگان و هنرمندان آغاز شد، اما نخستین قطعات از دی امسال در فضای مجازی منتشر شد.

وی به انتشار دو قطعه مرتبط با دونوازی تنبک و هم‌نوازی تنبک و ناقارا با هنرمندی پژمان حدادی و وحید اسداللهی اشاره کرد و افزود: هم‌اکنون در قالب پروژه “همساز”، ۱۰ قطعه موسیقایی شامل دونوازی نوازندگان داخل و خارج کشور در قالب کلیپ‌های مجزا ضبط و تدوین شده است و به‌منظور دسترسی گسترده مخاطبان عام و در عین حال مخاطبان خاص موسیقی در فضای مجازی منتشر می‌شود.

این کارشناس موسیقی فرآیند تولید قطعات موسیقی پروژه “همساز” را چنین تشریح کرد که نوازندگان با در اختیار داشتن خط اصلی یک قطعه که از پیش طراحی و نوشته شده است، نسبت به بداهه‌نوازی با یکدیگر اقدام می‌کنند.

وی افزود: این طرح قابل توسعه و تسری به نوازندگان سازهای مختلف در سایر کشورها هم خواهد بود.

قنبری به سنت هم‌نوازی و به‌طور مشخص دونوازی در موسیقی ایرانی اشاره کرد و اظهار داشت: “همساز” در عین حال که بر پایه یک خط موسیقایی توافق شده از سوی نوازندگان آغاز می‌شود، هنر بداهه‌نوازی را به‌عنوان وجه متعالی موسیقی سنتی، به شکل ویژه مد نظر دارد.

وی در ادامه به انتشار کلیپ “نوای دوستی” در زمان شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: این اثر به همت فرشاد محمدی آهنگساز و سرپرست گروه باران و با حضور گروهی از هنرمندان تولید شده است. خوانندگان این اثر وحید تاج و خواننده زن غیر ایرانی، النور فورنیو، هستند. این اثر با بهره‌گیری از ملودی‌ها و گویش‌های محلی و با همکاری نوازندگانی از ملیت‌های مختلف ضبط و منتشر شده است.

قنبری درخصوص شرایط اجتماعی کنونی و تأثیرات آن بر فعالیت‌های هنرمندان تصریح کرد: برای انسان‌های کوشا، هر اتفاق و بحران جدیدی، در گذر زمان مبدل به فرصت شده است و گاهی مسیر به‌گونه‌ای برایشان تغییر کرده که برای عبور از شرایط خاص راهکارهای متنوع و متکثری را تجربه کرده‌اند. شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های اجتماعی ناشی از آن هم به‌منزله شرایطی بحرانی است و به‌طور قطع همسو شدن هنرمندان با این جریان و اندیشیدن به راهکارهای عملی برای عبور از این شرایط بی‌نتیجه و بی‌ثمر نبوده است.

سرپرست گروه کوبه‌ای کلون زمان، قوت گرفتن و توجه بیشتر به فضای مجازی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های آن را ازجمله راهکارهایی برشمرد که شیوع ویروس کرونا منجر به آن شد. وی گفت: توجه به فرصت‌های مغفول مانده، بازنگری فعالیت‌هایی که تاکنون انجام شده است و آماده‌سازی اطلاعات برای بهتر پیمودن ادامه مسیر، کمترین اتفاقاتی بوده‌اند که در زمان شیوع ویروس کرونا شاهد آن بوده‌ایم.

قنبری اظهار داشت: تمام اتفاقات و عادت‌های پیش از کرونا مثل کنسرت‌ها، کلاس‌ها، گفت‌وگوها و تصاویر به پشت شیشه‌های موبایل‌ها و کامپیوترها منتقل شد. نخستین ویژگی این شرایط بالاتر رفتن سرعت انتشار و توسعه تعداد مخاطبان بود؛ چرا که در این روش حضور و پیگیری ساده‌تر است. ولی در این شرایط ماجرای حق‌الزحمه‌ها و موضوع کپی رایت بیشتر خودنمای می‌کند که هنوز به نقطه مطلوب نرسیده است، اما به‌طور قطع راهکاری برای آن اندیشیده خواهد شد.

وی در ادامه این مطلب تشریح کرد: در شروع هر پدیده یا شرایط نو و جدید مشکلاتی ظاهر می‌شوند. بنابراین کیفیت لازم در گام‌های نخست وجود ندارد ولی تجربه نشان داده است که راهکارهای جدید نیز در دل همین شرایط از راه خواهند رسید.

حمید قنبری به‌عنوان طراح ایده “همساز”، ضمن پژوهشگری، نوازندگی و تدریس موسیقی، تألیف کتاب “ضرب آوا” و ویرایش کتاب “امیر ناصر افتتاح”، سرپرستی گروه کوبه‌ای کلون زمان و تجربه همراهی و هم‌نوازی با اساتیدی چون محمدرضا شجریان و حسین علیزاده را در کارنامه خود دارد.

امین بانی هوای دوری