کیهان کلهر،امیرحسین خلیلی،اخبار موسیقی ایران ،اخبار موسیقی،واوموزیک،vavmusic

خوانشی فلسفی از آلبوم لایه‌های تاریکی کیهان کلهر

24 اسفند 1399 6:14 ق.ظ ایران

کتاب «لایه‌های تاریکی؛ خوانشی فلسفی از آلبوم لایه‌های تاریکی کیهان کلهر» نوشته امیرحسین خلیلی، توسط انتشارات ناهید منتشر شد.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ، به تازگی کتاب «لایه‌های تاریکی؛ خوانشی فلسفی از آلبوم لایه‌های تاریکی کیهان کلهر» نوشته امیرحسین خلیلی، با شمارگان ۵۵۰ نسخه، ۸۵ صفحه و بهای ۲۵ هزار تومان توسط انتشارات ناهید منتشر شده است.

امیرحسین خلیلی که پیشتر از او ترجمه‌هایی چون «سرمایه‌داری از هم گسیخته: راهنمایی به اقتصاد سیاسی مارکسیستی» و «نویز: اقتصاد سیاسی موسیقی» منتشر شده این بار به تفسیر آلبوم «لایه‌های تاریکی» کیهان کلهر که سال ۱۳۹۴ منتشر شد، نشسته است. این آلبوم با اجرای کوارتت زهی بروکلین رایدر ضبط و منتشر شد.

خلیلی درباره این کتاب به مهر گفت: کتاب یک خوانشی فلسفی است از آلبوم «لایه‌های تاریکی» کیهان کلهر. من در این کتاب تلاش کردم تا پیوندی را که میان عنوان و خود این اثر است، تفسیر کنم.

وی افزود: کتاب چهار بخش دارد؛ بخش اول مقدمه است که در آن کلیاتی را راجع به لایه‌های تاریکی و به طور کل موزیک بدون کلام به مخاطبان ارائه کردم. بخش دوم به بحث درباره عنوان «لایه‌های تاریکی» اختصاص پیدا کرده و بخش سوم نیز درباره خود است و بخش چهارم بحث پیرامون پیوند و نسبت میان عنوان و خود اثر.

خلیلی ادامه داد: به دلیل آنکه پیشتر درباره یک آلبوم موسیقی چنین کاری انجام نشده و کتابی مشابه منتشر نشده است، طبیعتاً من نمی‌توانتم از مدل خاصی پیروی کنم. باید اشاره کنم که این کتاب بر اساس جستارنویسی است و نه یک روش شناسی خاص.

این نویسنده و مترجم در ادامه با اشاره به این نکته که رویکرد تفسیری‌اش فلسفی بوده است، گغت: اینکه رویکرد کتاب فلسفی است، یک حرف کلی است و شاید معنای چندانی ندهد، اما من بیشتر بر مبنای استعاره و تفکر استعاری مباحث کتاب را پیش بردم و بر همین مبنا نیز به تفسیر «لایه‌های تاریکی» پرداختم و ساختار اثر را بررسی کردم.

وی اضافه کرد: من یک تقسیم بندی کلی برای خود دارم. ببینید می‌شود یک اثر موسیقی را به لحاظ آنالیز ساختاری و هارمونی و کنترپوآن یا دستگاه و گام‌اش تحلیل کرد که من در این کتاب رویکردم این نبود. همچنین می‌شود یک اثر را توصیف کرد و چیزهایی را به آن نسبت داد و در واقع بر اساس برخی مفاهیم می‌توان موسیقی را توصیف کرد.

خلیلی درباره رویکرد سوم بحث و بررسی درباره موسیقی نیز اشاره کرد: رویکرد سوم که من اسمش را تفسیر می‌گذارم بر مبنای استعاره است و در آن بحث می‌شود که پیوند بین عنوان و فضای که عنوان می‌دهد با خود اثر چیست؟ رویکرد من در اصل این روش سوم بوده است.

امین بانی هوای دوری