شارل آزناوور

خواننده و آهنگساز مشهور فرانسوی درگذشت

11 مهر 1397 9:37 ق.ظ جهان

شارل آزناوور، خواننده، ترانه سرا و آهنگساز فرانسوی، روز گذشته اول اکتبر در سن ۹۴ سالگی در خانه ی خود واقع در جنوب فرانسه درگذشت.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک این خواننده متولد ۲۲ ماه می ۱۹۲۴ می باشد و در شهر پاریس به دنیا آمد. از سال ۱۹۴۶ فعالیت خود را به عنوان خواننده، ترانه سرا و آهنگساز آغاز کرد و از ابتدای فعالیت خود، چهارصد ترانه را به زبان های مختلف فرانسوی، انگلیسی، ایتالیایی، اسپانیایی، ارمنی، آلمانی، روسی و… خوانده و به همین دلیل یکی از جهانی ترین خوانندگان فرانسه به شمار می رود.

پدر و مادر شارل آرناوور ارمنی تبار هستند؛ اما او به دلیل کشتار در کشورشان و مهاجرت خانواده به فرانسه در این کشور متولد شد. پس از آن، خانواده آزناوور تصمیم گرفتند تا در این کشور ماندگار شوند و یک رستوران کوچک در شهر پاریس دایر کردند که در آن زمان پاتوق هنرمندان تبعیدی روسیه و ارمنستان به شمار می رفت.

این خواننده ی فرانسوی در برخی از نهاد های دیپلماتیک بین المللی نماینده ی کشور ارمنستان شد و در سال ۲۰۰۸ نیز ملیت ارمنستان را دریافت کرد. او همچنین توانست عنوان سفیر ارمنستان و نماینده ی دائم ارمنستان در سازمان ملل را به خود اختصاص دهد و سازمان یونسکو او را به عنوان نماینده دائم خود انتخاب کرد؛ اما او هیچ گاه منکر فرهنگ فرانسوی خود نشد.

شارل آزناوور را با لقب فرانک سیناترای فرانسه نیز می شناسند و گفتنی است بیشتر آواز های او درباره ی عشق و مهر ساخته شده است.

امین بانی هوای دوری