داریوش طلایی برنده جایزه کتاب سال شد

19 بهمن 1395 11:15 ق.ظ ایران

کتاب «تحلیل ردیف: بر اساس نت نویسی ردیف میرزا عبدالله با نموداری تشریحی» تالیف داریوش طلایی مدرس، نوازنده و آهنگساز مطرح موسیقی ایرانی به عنوان اثر برگزیده بخش هنر سی و چهارمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی شد.

مولف در این اثر تالیفی تلاش کرده با روشی نو ردیف میرزا عبدالله یکی از معتبرترین روایت های ردیف موسیقی ایرانی و در عین حال رایج ترین آن ها را تحلیل و بررسی می کند. این در حالی است که ویژگی این روش نگاه به ردیف موسیقی دستگاهی ایران به مثابه یک زبان موسیقایی خاص است که داریوش طلایی با تدوین نقشه ای عینی از ردیف، به بررسی آن از زوایای مختلف می پردازد و در نهایت ارائه دستور زبان خاصی را برای موسیقی ایرانی مد نظر قرار می دهد.

داریوش طلایی از جمله هنرمندان سرشناس حوزه موسیقی ایرانی است. او از سن ۱۱ سالگی به هنرستان موسیقی رفت و ضمن تحصیل موسیقی کلاسیک غربی و موسیقی ایرانی، ساز تخصصی تار را برای نوازندگی انتخاب کرد. این هنرمند پس از اخد دیپلم از هنرستان موسیقی به تحصیل در رشته موسیقی دانشکده هنرهای زیبا پرداخت و همزمان در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی مشغول به فعالیت شد. وی طی این مدت در محضر استادانی چون علی اکبر شهنازی، نورعلی برومند، عبدالله دوامی، یوسف فروتن و سعید هرمزی به تکمیل آموخته های خود در سنت ها و مکاتب مختلف موسیقی دستگاهی ایرانی پرداخت.

این مولف و مدرس موسیقی پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی از سال ۱۳۵۵ در دانشگاه تهران به عنوان عضو هیأت علمی دانشگاه موسیقی ایرانی تدریس کرد. وی در سال ۱۳۵۸ با دریافت بورسیه از دولت فرانسه برای ادامه تحصیل عازم کشور فرانسه شد و ضمن تحصیل موسیقی شناسی تا مقطع دکتری در دانشگاه نانتر به شناساندن موسیقی ایرانی از طریق تدریس، اجرای کنسرت و انتشار موسیقی ایرانی در اروپا و امریکا پرداخت. داریوش طلایی از زمان بازگشت به ایران در سال ۱۳۷۱ تا کنون عضو هیات علمی گروه موسیقی دانشگاه تهران است و طی این سال ها ضمن تدریس در دانشگاه به تالیف آثار موسیقی و اجرای کنسرت پرداخته است.

«ردیف میرزا عبدالله»، «تک نوازی سه تار»، «سایه روشن»، «چهارگاه»، «شب وصل»، «دود عود»، «ساز و آواز»، «کنسرتی دیگر»، «ردیف سازی و آوازی به همراه رضوی سروستانی»، «جنگ و صلح تار»، «دلگشا»، «جلوه گل» آثار موسیقایی و «تحلیل ردیف: براساس نت نویسی ردیف میرزا عبدالله با نموداری تشریحی»، «نگرشی نو به تئوری موسیقی ایران»، «ردیف میرزا عبدالله – نت نویسی آموزشی و تحلیلی»، « ۲۳ قطعه از پیش درآمدها و رنگ های علی اکبر شهنازی» آثار تالیفی داریوش طلایی در عرصه موسیقی است.

برگزیدگان سی و چهارمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی در آئین اختتامیه این جایزه که صبح امروز سه شنبه ۱۹ بهمن ماه با حضور رئیس جمهور در تالار وحدت برگزار شد، معرفی شدند.

امین بانی هوای دوری