ابوالفضل مکرمی‌فر ،اخبار موسیقی ،اخبار موسیقی ایران، واوموزیک،vavmusic

دلیل نصب دیر هنگام سنگ مقبره استاد شجریان

10 دی 1399 5:09 ب.ظ ایران

مدیرکل میراث فرهنگی استان خراسان رضوی در خصوص دلایل عدم نصب سنگ مقبره استاد محمدرضا شجریان توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ، نزدیک به هشتاد روز از درگذشت و خاکسپاری محمدرضا شجریان(استاد آواز ایران و ریاست سابق شورای عالی خانه موسیقی) می گذرد. محوطه آرامگاه استاد شجریان حدودا بیست روز پس از خاکسپاری به دلیل محدودیت های کرونایی بسته شده و اجازه ورود به بازدید گنندکان و علاقمندان داده نمی شود.

تصاویری چند روز پیش از مقبره منتشر شد است و در آن پیداست که سنگ مزار این استاد موسیقی ایران هنوز در جای خود نصب نشده و این در حالی ست که تصاویری حدود یک ماه پیش از سنگ طراحی و ساخته شده به روابط عمومی خانه موسیقی ارسال شده بود. حال عدم جای گذاری سنگ مزار جای سوال دارد.

 

در گفتگوی کوتاهی با ابوالفضل مکرمی‌فر(مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی) دلیل عدم نصب سنگ مزار استاد شجریان و همچنین مراحل ساخت و نصب تندیس این استاد فقید را جویا شدیم:

مکرمی‌فر، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در خصوص تاخیر در نصب سنگ مزار استاد شجریان گفت: علت این تاخیر این بوده که خانواده محترم استاد شجریان خواستند سنگ را طراحی کنند و طراحی هنری برای سنگ صورت بگیرد. هم انتخاب نوع سنگ از طرف خانواده وقت گیر شد و هم اینکه طراحی روی آن، که البته به مراحل پایانی رسیده است. الان هم زیر سازی آن انجام شده است و برای نصب مشکلی وجود ندارد.

مکرمی فر در پاسخ به روابط عمومی خانه موسیقی در خصوص سنگ قبری که بیش از یک ماه پیش طراحی و ساخته شده بود نیز گفت: طبق ضوابط مورد توافق ارتفاع سنگ باید با زمین همسطح باشد به دلیل اینکه مقبره استاد شجریان در معبر قرار دارد و کسانی که به بازدید آرامگاه فردوسی می آیند ممکن است پایشان به سنگ گیر کند، خانواده استاد هم این را پذیرفتند.

او درباره نوشته های برجسته ی روی سنگ قبر نیز گفت: نوشته های برجسته روی سنگ مقبره مشکلی ندارد، منظور از برجستگی بالا آمدن سنگ قبر از روی سطح زمین است که نباید انجام شود.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی تاکید کرد: در همان زمان تدفین ضوابط لازم برای ساخت سنگ قبر را به خانواده محترم استاد اعلام کردیم و به امضا و تایید آنها هم رسید و در همان چارچوب قرار است سنگ قبر نصب شود.

مکرمی فر در پاسخ به سوال روابط عمومی خانه موسیقی مبنی بر اجازه نصب تندیس یا سردیس استاد شجریان در محوطه آرامگاه این هنرمند پرآوازه موسیقی ایران گفت: این مساله طبق صورتجلسه مورد تایید خانواده و مطابق ضوابط میراث فرهنگی خواهد بود و باید طرح تندیس را ارائه دهند تا در شورای فنی مصوب، سپس ابلاغ و اجرا شود.

وی در تاکید کرد: به علت برودت هوا زیرسازی مزار استاد با تاخیر مواجه شده، هیچ مشکلی وجود ندارد و بزودی نصب می شود.

مکرمی در خصوص نقش اداره ارشاد خراسان نیز در خصوص مسائل مرتبط با مقبره استاد شجریان نیز گفت: از روز اول توافق شد که سخنگو و منبع اطلاع رسانی اداره ارشاد خراسان باشد.

تبلیغات

امین بانی هوای دوری