مریم ساحلی،اخبار موسیقی،اخبار موسیقی ایران،واوموزیک،vavmusic

دل سپردن به شعر در بهار

14 فروردین 1399 8:17 ق.ظ ایران

شاعر جوان گیلانی شرایط مهیا شده برای دسترسی سهل تر به کتاب ها از سوی ناشران در روزهای قرنطینه خانگی را از اتفاقات خوب در مسیر ترویج کتابخوانی دانست.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک، مریم ساحلی: زندگی ایرانیان از دیرباز با شعر درهم آمیخته است. زمزمه اشعار در خلوت و جلوت همواره با عطر شکوفه های احساس و شور تماشای جهان به گونه ای دیگر، همراه بوده است.

و اما این روزها که برای کاهش شیوع بیماری کرونا در خانه مانده ایم و از تماشای طراوت بهار در طبیعت سر سبز گیلان بازمانده ایم، می توان دل را روانه سرزمین شعر کرد. همچنین این ایام فرصت مناسبی برای آشنایی با شاعران گیلانی و اشعاری است که آنها سروده اند.

 

«مرضیه فرمانی» یکی از این شاعران و ترانه سراهای جوان گیلانی است. فرمانی دانش آموخته کارشناسی ادبیات عرب و کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی است و دبیری کانون شعر و ادب حوزه هنری گیلان، دبیری انجمن شعر و ترانه رشت، عضویت در هیئت رئیسه انجمن شعر اداره ارشاد رشت، کسب موفقیت های متعدد در جشنواره ها و کنگره های ملی از جمله مواردی است که در کارنامه هنری او به چشم می خورد.

آشنایی با آثار

مجموعه شعرهای «نا شناسنامه»، «شرحه»، «فروپاشی» (شایسته تقدیر جایزه کتاب سال جوانان کشور)، مجموعه شعر نوجوان با عنوان «احسان ماندگار» و همچنین مجموعه شعر آئینی «ماه در مه» تاکنون از این شاعر جوان گیلانی منتشر شده است.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین دفتر شعرش گفت: «ماه در مه» دربرگیرنده اشعار آئینی است که در قالب های غزل، ترکیب بند، ترجیع بند و چهار پاره سروده شده و شامل اشعار عاشورایی، رضوی و شعرهایی برای دیگر ائمه اطهار (ع) است. این اثر با شمارگان ۱۲۵۰ نسخه در ۶۴ صفحه سال گذشته از سوی نشر سوره مهر منتشر شده است.

فرمانی در ادامه به مجموعه دیگری از سروده هایش که در دست انتشار است نیز اشاره کرد و افزود: «به فرمان عشق» گزیده غزلی است که شامل ۵۰ غزل با موضوع عاشقانه و آزاد می شود. این مجموعه به امید خدا در سال ۹۹ توسط نشر شاعران پارسی زبان در ایران و هند منتشر خواهد شد.

اتفاقات خوب با مطالعه کتاب

وی با اشاره به اینکه نوروز امسال که به اجبار قرنطینه در خانه ماندیم فرصت خوبی برای پرداختن به مطالعه و انجام فعالیت هایی بوده که مدت ها بخاطر مشغله فرصت انجام آنها را نداشتیم، ادامه داد: قطعا مطالعه در این روزها یکی از مفیدترین کارهایی است که می توان به آن پرداخت. تشویق کودکان به مطالعه که از در خانه ماندن کلافه هستند هم موضوعی است که باید به آن توجه داشت.

فرمانی در حوزه ترویج کتابخوانی اتفاقات خوبی در روزهای قرنطینه افتاد. بسیاری از ناشران تخفیف های مناسبی برای فروش کتاب هایشان در نظر گرفتند تا مردم با شرایط بهتری به کتاب ها دسترسی داشته باشند. همچنین نسخه الکترونیکی کتاب ها، دسترسی و تهیه کتاب ها را آسان تر کرد. حتی خیلی ازکتاب ها در فروشگاه های اینترنتی رایگان عرضه می شد. به نظرم این اتفاق خوبی ست که مخاطب را ترغیب می کند که برای کتابخوانی بهانه ای نداشته باشد. علاوه بر این پادکست هایی که این روزها رونق زیادی گرفته اند نیز فرهنگ کتابخوانی را به خوبی ترویج داده اند.

توجه به انتخاب آن چه می شنویم

فرمانی که در زمینه ترانه سرایی نیز فعالیت دارد و با مرکز موسیقی حوزه هنری، رسانه ملی و موسسات فرهنگی هنری همکاری می کند به خبرنگار مهر گفت: گوش دادن به موسیقی نیز یکی از کارهایی است که این روزها در خلوت قرنطینه می توان انجام داد.

وی تاکید کرد: اما این نکته حتما باید مورد توجه قرار گیرد که بخش اعظمی از بار یک اثر موسیقیایی بر دوش متن (شعر، ترانه) آن اثر است و مخاطب باید آگاه باشد که حتما در انتخاب آنچه که قرار است به آن گوش کند دقت کافی داشته باشد و با وسواس بیشتری انتخاب کند.

فرمانی با بیان اینکه شنیدن یک موسیقی فاخر بسیار تاثیرگذار خواهد بود، بیان کرد: امیدوارم این روزهای سخت بخیر و نیکی برای همه مردم جهان به ویژه ایرانیان بگذرد و بتوانیم دوباره روزهایی سرشار از سلامت و طراوت در کنار هم داشته باشیم.

ترانه «پلاک کاری» از دفتر موسیقی و سرود صدا و سیما، ترانه «پابرهنه» و سرود «آخرین وحی» کاری از موسسه فرهنگی و هنری کسا، قطعه «مدال مقدس» کاری از مرکز موسیقی و سرود حوزه هنری کل (برگزیده جشنواره ملی نماهنگ فجر)، ترانه های «خواب بد، بارونای پاییزی، جاده، ادامه بده، جای خالیت» و بسیاری از ترانه های دیگر با صدای علی ارشدی، ترانه «بی خوابی» با صدای توحید کاظمی، ترانه «زائر حرم» به سفارش آستان قدس رضوی، قطعه «نامه ها». «اعجاز» با صدای وحید تاج و آهنگسازی آزاد میرزاپور و هومن مهدویان، قطعه «هم نفس» با آهنگسازی آزاد میرزاپور و بیش از ۱۰ عنوان همکاری با گروه موسیقی و سرود رهپویان حرم بخشی از کارهای «مرضیه فرمانی» شاعر و ترانه سرایی جوان گیلانی است.

امین بانی هوای دوری