نیکنام حسینی‌پور ،اخبار موسیقی ،اخبار موسیقی ایران، واوموزیک،vavmusic

دیدار نیکنام حسینی‌پور با رئیس موسسه فرهنگی اکو

4 دی 1399 1:56 ب.ظ ایران

سرور بختی از اعلام آمادگی موسسه فرهنگی اکو برای همکاری با موسسه هنرمندان پیشکسوت خبر داد.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ، نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت در دیدار با سرور بختی رئیس موسسه فرهنگی اکو با توضیحاتی درباره اعضای این موسسه اظهار کرد: اعضای موسسه هنرمندان پیشکسوت، هنرمندان رشته‌های مختلف در حوزه‌های ادبیات، نمایش و سینما، موسیقی، هنرهای زیبا و هنرهای سنتی و غیره هستند که بالای 60 سال سن دارند و گواهینامه درجه یک هنری را از شورای ارزشیابی هنرمندان،نویسندگان و شاعران کشور دریافت کرده‌اند.

وی افزود: در موسسه هنرمندان پیشکسوت نزدیک به هزار نفر عضو دارد، از مرحوم عزت‌الله انتظامی و علی نصریان گرفته تا مرحوم محمدرضا شجریان و شهرام ناظری. درواقع گل‌های سرسبد فرهنگ و هنر ایران بزرگ جزو این موسسه هستند.

فرهنگ محدود به مرزهای جغرافیایی نمی‌شود

حسینی پور درباره خدماتی که موسسه هنرمندان پیشکسوت ارائه می‌دهد بیان کرد: این موسسه خدمات متفاوتی را به این هنرمندان ارائه می‌دهد؛ برای این که آن‌ها بتوانند سرپا بمانند، خلاقیت داشته، خلق اثر کنند و در جامعه فرهنگی هنری کشور مؤثر باشند.

مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت ضمن بیان این که وقتی می‌گوییم ایران فرهنگی همه ما مشمول آن می‌شویم و همه افراد حوزه فرهنگ برای ما یکی هستند اظهار کرد: تعلق خاطر ما به خیام، سعدی و حافظ به یک اندازه است و برای آن‌ها فرقی قائل نمی‌شویم و ازنظر ما فرهنگ محدود به مرزهای جغرافیایی نمی‌شود و از همین منظر به هنرمندان نگاه می‌کنیم.

حسینی‌پور همچنین عنوان کرد: زبان هنر، زبان بین‌المللی است و سیاستمداران را نزد خود می‌کشاند؛ با زبان هنر می‌توان درباره صلح حرف زد. با توجه به سابقه موسسه فرهنگی اکو که متشکل از چندین کشور بوده و نقش فرهنگی آن بسیار پررنگ است می‌توانیم کارهای مشترکی را طراحی و تعریف کنیم که از ظرفیت هنرمندان ایران و سایر کشورها بهره ببریم. فعالیت‌هایی چون برگزاری نشست‌، برگزاری کارگاه‌‌های مختلف به‌صورت مشترک و برپایی نمایشگاه‌ در حوزه هنرهای تجسمی را می‌توان انجام داد.

او با اشاره به این که در ایام شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا شاید بتوان از ظرفیت‌های فضای مجازی نیز بیشتر استفاده کرد اظهار کرد: می‌توان برنامه‌هایی را طراحی کرد تا دوستان هنرمند کشورهای مختلف با یکدیگر به گفت‌وگو بنشینند و انتقال تجربه صورت گیرد. ازاین‌رو که نمی‌‌توان فعالیت‌های فرهنگی و هنری را تعطیل کرد. مردم با وجود بیماری کرونا و ماندن در قرنطینه احساس نیاز بیشتری می‌کنند، پس بهتر است خوراک فرهنگی و هنری بیشتری ارائه کرد که با ذات آن‌ها نیز همسازی دارد.

حسینی‌پور برگزاری بزرگداشت برای مفاخر کشورهای مختلف که مردم روی آن‌ها اجماع داشته باشند را یکی دیگر از موارد همکاری این دو موسسه خواند و گفت: در ایران ظرفیت فرهنگی و هنری بسیار گسترده‌ای وجود دارد و انتظار نیز می‌رود که همیشه در این حوزه خلاقیت موجود باشد.

وی همچنین بیان کرد: هر اندازه دولت‌ها در حوزه فرهنگ و هنر هزینه کنند در حقیقت نوعی سرمایه‌گذاری برای نسل‌های آینده است؛ ما هرچه داریم از نسل‌های گذشته داریم و موظف هستیم آن را حفظ کرده و به نسل‌های بعدی انتقال دهیم.

موسسه فرهنگی هنرمندان پیشکسوت از موسسه‌های مرجع است

سرور بختی نیز در سخنان خود با اشاره به اهداف تعیین‌شده در اساسنامه موسسه فرهنگی اکو گفت: درواقع هدف ما این است که ارتباط گسترده‌ای را میان فرهنگیان کشورهای مختلف که جمعیت آن به نیم میلیارد نفر می‌رسد و مشترکات فرهنگی بین آن‌ها وجود دارد برقرار کنیم. ما باید از این مشترکات فرهنگی که میراث گرانبهایی است درست استفاده کنیم تا به همراهی مردم به صلح بیشتری دست یابیم.

وی افزود: موسسه فرهنگی اکو در این مسیر با موسسه‌های فرهنگی کشورهای مختلف همچون موسسه هنرمندان پیشکسوت که از موسسه‌های مرجع و شناخته‌شده ایران بزرگ است همکاری خواهد کرد؛ این وظیفه ماست و ما از چنین همکاری‌هایی استقبال کرده و تلاش می‌کنیم از ظرفیت‌های یکدیگر برای رسیدن به اهداف خود بهره ببریم.

او با اشاره به این که بیماری کرونا نمی‌تواند برنامه‌های فرهنگی را به سمت تعطیلی ببرد بیان کرد: ما نیز برای این که در این ایام از فعالیت بازنمانیم تمام نشست‌ها، میزگردها، معرفی کتاب، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های خود را به‌صورت مجازی برگزار کردیم و امیدواریم با همکاری موسسه هنرمندان پیشکسوت سلسله برنامه‌هایی این‌چنینی را در سطح بزرگ‌تری برگزار کنیم. به‌عنوان نمونه گالری موسسه اکو به‌صورت مجازی آمادگی برگزاری نمایشگاه‌هایی را با حضور هنرمندان ایران و تاجیکی دارد.

رئیس موسسه فرهنگی انیکنام حسینی‌پور مکو همچنین عنوان کرد: ما برای همکاری با موسسه هنرمندان پیشکسوت و برگزاری مراسم مختلف آماده هستیم. در همین راستا می‌توانیم از برنامه‌های شما حمایت اطلاعاتی نیز داشته باشیم و برنامه‌های موسسه هنرمندان پیشکسوت را به کشورهای مختلف اطلاع‌رسانی کنیم.

فرهنگ مرکز ثقل همه کشورها است

در ادامه این دیدار، حسینی‌پور ضمن بیان این که فرهنگ مرز نمی‌شناسد و مرکز ثقل همه کشورها است گفت: فرهنگ، مردم همه کشورها را به یکدیگر وصل می‌کند؛ شاید در حوزه سیاست اختلاف نظرهایی با یکدیگر داشته باشند ولی در حوزه فرهنگ در کشورهای مختلف اشتراکات بسیاری وجود دارد. ازاین‌رو که با ذات و روح انسان‌ها سروکار دارد قطعاً همه انسان‌ها روی آن اجماع نظر دارند.

وی افزود: ممکن است اشکال فرهنگ متفاوت باشد اما هدف متعالی دارد و با این هدف متعالی می‌توان کارهای بزرگی را انجام داد و انسان‌هایی را پرورش داد؛ چون در جهان جدید انسان دچار بی‌هویتی می‌شود اگر خوراک خوب فرهنگی به آن‌ها ارائه ندهیم قطعاً نسل‌های آینده ما را نخواهند بخشید. با هم‌افزایی با یکدیگر می‌توانیم هم برای کشورهای عضو اکو و هم کشوهایی که عضو اکو نیستند خوراک فرهنگی تهیه کنیم تا به الگویی برای همه مؤسسات تبدیل شود.

نیکنام حسینی‌پور در پایان گفت: موسسه هنرمندان پیشکسوت همانند معدن طلاست؛ این که ما چقدر بتوانیم از آن استخراج کنیم و در اختیار جامعه قرار دهیم به هنر مدیران بستگی دارد. امیدوارم با همکاری یکدیگر بتوانیم استخراج خوبی از این معدن داشته باشیم تا منافع همه ملت‌ها تأمین شود.

امین بانی هوای دوری