کیهان کلهر ، اخبار موسیقی ،اخبار موسیقی ایران ،واوموزیک،vavmusic

رخساره ای ملتهب، روایتگرِ شهر خاموش شد

16 مرداد 1399 1:49 ب.ظ ایران

شامگاه گذشته، ۱۵ مرداد ماه ۱۳۹۹ اجرای آنلاین شهر خاموشِ کیهان کلهر و کوارتت مینیاتور، در خانه باغ اتحادیه و از طریق پلتفرم اینستاگرام تقدیم رقمی بیش از ۱۸ هزار مخاطب شد.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ، کنسرت آنلاین و زنده شهر خاموش که با حمایت هاکوپیان تدارک دیده شده، با هنرنمایی استاد کلهر و نوازندگان شناخته شده کشورمان، ارائه شد که در آن نت های حزین و ملامتگر، موسیقی متن و چهره ملتهب و برافروخته کیهان کلهر، کلامِ خاموشِ شهر خاموش را نقالی می کرد.

 

در این اجرا پدرام فریوسفی (ویولون)، نیلوفر محبی (ویولون)، میثم مروستی (ویولون)، آتنا اشتیاقی (ویولونسل)، فرشید پاتینیان (کنترباس) و بهنام ابوالقاسم (سازهای کوبه ای) استاد کلهر را همراهی کرده و فضایی گیرا، گوشنواز و تأثیر گذار را در صفحات اینستاگرام به یادگار گذاشتند.

کنسرت با قطعه «معشوق ناامیدم نکن» از ساخته های «کالین جاکوبسن» آغاز شد، اما مرکز ثقل و قطعه اصلی کنسرت که بیش از نیمی از اجرا را به خود اختصاص داد «شهر خاموش» بود که با نواختن های گرم گروه حال و هوای خاصی به مخاطب انتقال می داد.

کنسرت شهر خاموش در ابتدا قرار بود ۱۳ مرداد به اجرا درآید اما به دلیل پاره ای مشکلات، به ۱۵ مرداد موکول شده و در خانه امین السلطان یا عمارت اتحادیه که هم از منظر معماری و هنری و هم از منظر تاریخی از اهمیت بسزایی برخوردادر است به اجرا درآمد.

این دومین اجرای آنلاین و گسترده استاد کلهر در فضای مجازی بوده است؛ او در فروردین ماه نیز تکنوازی سه تار در موزه آبگینه به شب های قرنطینه خانگی مردم حال و هوایی دیگر بخشید.

«شهر خاموش»عنوان آلبومی بی‌کلام از کیهان کلهر و بروکلین رایدر، کوارتت زهی آمریکایی است. این آلبوم در سبک‌های موسیقی کلاسیک و خاورمیانه‌ای در ۲۲ مرداد ۱۳۸۷ توسط انتشارات موسیقی ورلد ویلج میوزیک در سطح بین‌المللی و توسط انتشارات آوای خورشید در سطح ایران منتشر شد. این آلبوم از ۴ قطعه که در مجموع ۵۳ دقیقه هستند، تشکیل شده‌است که قطعهٔ تقریباً ۳۰ دقیقه‌ایِ «شهر خاموش» به عنوان هستهٔ اصلی آلبوم شناخته می‌شود. ایدهٔ ابتدایی این مجموعه از سفارش دانشگاه هاروارد برای سازبندی و اجرای کوارتت زهی شکل گرفت و توسط کلهر و رایدر تصمیم بر اجرا و انتشار قطعات، تحت عنوان یک مجموعه به نام«شهر خاموش» گرفته شد.

شایان ذکر است که به دلیل محدودیت زمان پخش زنده در اینستاگرام، اجرای آنلاین شهر خاموش در دو بخش، دو تاریخ و دو رپرتوار در شهرهای تهران و اصفهان برنامه ریزی شده که در کنسرت آنلاین اصفهان قطعات «طرقه»، «آتشگاه» و «شهر خاموش» اجرا خواهند شد.

امین بانی هوای دوری