رضا مهدوی ،اخبار موسیقی،اخبار موسیقی ایران،واوموزیک،vavmusic

رضا مهدوی: موسیقی ما با نگاه شخصی و بدون پروتکل مدیریت می‌شود

23 خرداد 1399 7:32 ق.ظ ایران

رضا مهدوی معتقد است که در دهه‌های گذشته هر کسی با نگاه سلیقه‌ای موسیقی را هدایت کرده و پروتکلی برای تشخیص موسیقی خوب از بد بر مبنای علمی نوشته نشده است.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ، رضا مهدوی کارشناس موسیقی در مصاحبه با برنامه “گفت‌وگوی فرهنگی” درباره ادبیات در موسیقی امروزی گفت: معنا در موسیقی می‌تواند اَشکال مختلفی داشته باشد و از طرق مختلف به ذهن‌ها برسد.

وی افزود: برخی موسیقی‌ها به دنبال این هستند که معنایی متفاوت از معنای فاخر و فرهنگی و مفهوم انسانی به ذهن‌ها متبادر کنند و اصولاً اعتقادی هم به جریان فرهنگی سالم ندارند لذا دست به تولیداتی می‌زنند که جدا از جریان فرهنگی سالم باشد.

این کارشناس موسیقی بیان کرد: از نظر این نوع موسیقی‌ها، انسان ذاتاً خطاکار است بنابراین موسیقی‌هایی تولید می‌شود که بار مفهومی سالمی ندارند و انسان را به نقصان بیشتر و پلیدی‌ها می‌کشانند.

مهدوی موسیقی سالم را خوراک روح انسان دانست و گفت: وقتی غذای جسم ناسالم باشد بدن سریعاً واکنش نشان می‌دهد اما درمورد ناسالم بودن محصولات فرهنگی نمی‌توان قطعیت داد و زود قضاوت کرد چراکه آثار محصولات فرهنگی در بلند مدت نمایان می‌شود.

وی بر این باور است که ما در مدیریت 40 ساله اخیر در حوزه موسیقی به مباحث شخصی پرداختیم و هر کسی با نگاه سلیقه‌ای خودش موضوع را هدایت کرده و هیچ مرامنامه و پروتکلی برای تشخیص موسیقی خوب از موسیقی بد بر مبنای علمی نوشته نشده است.

این کارشناس موسیقی گفت: گرچه معتقدم که سطح شعرها باید بالا باشد اما در جامعه ما موسیقی دستگاهی و ملی و آهنگسازی‌های علمی به کنار رفته و در حاشیه و سایه قرار گرفته و موسیقی پاپ هم کاملاً وارداتی است و بوی خودی نمی‌دهد.

مهدوی با بیان اینکه زیاده‌روی در هر امری باعث ابتذال در آن می‌شود گفت: در برخی ترانه‌ها هم گاهی واژه‌های نادرست به قدری زیاد است که به ابتذال کشیده می‌شود.

وی با انتقاد از اینکه فرهنگستان ادب و زبان برای واژه “پروتکل” در شرایط کرونایی هیچ معادل‌سازی نکرده گفت: مقامات و مسئولان در رسانه‌ها بسیار از این واژه بیگانه استفاده می‌کنند و هیچ ایرادی هم به آن وارد نمی‌شود.

این کارشناس موسیقی تصریح کرد: جوان امروزی پای صحبت فلسفی نمی‌نشیند که آیا فلان موسیقی به روان او آسیب می‌زند یا نمی‌زند و متأسفانه مدارس هم فقط ریاضی و علوم درس می‌دهند و به فرهنگ زندگی دانش‌آموزان کاری ندارند در صورتی که اگر در مدارس چگونه خوب زیستن را به بچه‌ها یاد دهند در آینده قطعاً موسیقی خوب را انتخاب خواهند کرد.

مهدوی از کم‌کاری مدیران در حوزه فرهنگ انتقاد کرد و گفت: اینجاست که فرهنگ مظلوم واقع می‌شود. وقتی هنرمند بضاعت کافی ندارد و با یک جریان و حمایت و مافیا وارد حوزه موسیقی می‌شود شیب افول او هم به همان سرعت خواهد بود لذا تنزل ادبیات در برابر موسیقی و شرایط فرهنگی موسیقی کشورمان ناخواسته به این وضعیت رسیده است.

مهدوی با بیان اینکه موسیقیدان به دنبال واژگانی است که یک‌ شبه ره صد ساله را طی کند تصریح کرد: شعرا آمدند تا به ما اخلاق یاد دهند اما امروزه ابزار دیده شدن حیثیت و آبرو نمی‌شناسد و افراد به هر قیمتی باید دیده شوند و گویا که اخلاق در جامعه ما به سایه می‌رود.

امین بانی هوای دوری