سالار عقیلی ٬ اخبار موسیقی ٬ اخبار موسیقی ایران ٬ ایرج خواجه امیری

سالار عقیلی خواننده موسیقی سنتی و یادآور عاشقانه‌های وطنی

11 آذر 1398 9:41 ق.ظ یادداشت

سالار عقیلی یکی از بهترین‌های موسیقی ایران محسوب می‌شود که با ده‌ها اثر تاثیرگذار و شنیدنی به ویژه در حوزه آثار ملی و میهنی در میان دوستداران موسیقی و عموم مردم شناخته شده‌است. او همواره یکی از خوش استایل‌ترین ستاره‌های موسیقی بوده، هم از نظر سبک و سیاق کاری و هم از لحاظ ویژگی‌های شخصیتی و برخورد و وجهه اجتماعی چهره‌ای متفاوت و محبوب به شمار می‌آید.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ؛ زندگی حرفه ای و خانوادگی سالار عقیلی در یک زمان شروع شد، وقتی فقط ۱۹ ساله بود، در جشنواره موسیقی فجر ۱۳۷۵ خورشیدی درخشید و یکی از تماشاگران آن برنامه هم حریر شریعت زاده بود. بانوی جوان هنرمند به اتفاق خانواده اش شاهد هنرنمایی هنرمند جوان بودند. صحبت های آنها بعد از برنامه به آشنایی خانوادگی و ازدواج شان منجر شد. به این ترتیب عشق به موسیقی باعث پیوند آنها شد و این عشق همیشه پابرجا ماند.آنها در کنار هم به اجرای برنامه های مختلف در تمام نقاط دنیا پرداختند و در کنار آن یک زندگی مثال زدنی را هم ساختند. حاصل این همراهی و همدلی دنیایی از موسیقی و ماهور است که او نیز چون موسیقی در زندگی شان جاری است، زیباترین آهنگ زندگی شان که او هم در دریای موسیقی خانه شان می بالد و عاشق موسیقی شده است.

 

سالار عقیلی در ایران و در میان اهالی موسیقی سنتی و ملی طرفداران زیادی دارد و یکی از نقاط برجسته و منحصر به فرد فعالیت حرفه ای او شمار فراوان آهنگ هایی است که در رثای وطن خوانده واجرا کرده است. وی در گفت و گویی خود را رکورددار در این زمینه می داند و شواهد و آمارها نیز گواه صداقت و درستی ادعای وی است. عقیلی در مورد دلایل استقبال از ترانه های ملی و میهنی اش چنین می گوید: من در تمام کنسرت‌هایی که در ایران داشته‌ام احساس کردم که جاهایی که آثار باستانی و تاریخی دارد و هنرمندان، شاعران و نویسندگان خوبی هم دارد یا در شهر شاعران بزرگ و نامی سرزمین‌مان مثل همدان که باباطاهر دارد یا نیشابور که عطار و خیام دارد یا اصفهان و شیراز که آثار تاریخی فراوانی دارند استقبال مردم بیشتر از جاهایی است که کمتر به هنر پرداخته شده است. وقتی ما در چنین شهرهایی کنسرت می‌گذاریم استقبال خیلی بیشتر از جاهایی است که کمتر هنرمند و آثار تاریخی داشته‌اند.

او در مورد تعداد و عنوان کارهای ملی و میهنی اش نیز اظهار کرد: همه این کارها برای سریال‌ها و فیلم‌ها یا موقعیت‌های خاص خوانده شده است. مثل «وطنم‌ای شکوه پابرجا» کاری بود که برای سریال «تبریز در مه» ساخته شد یا کار «ایران» برای سریال «معمای شاه» ساخته شد. همچنین کار «هانیه» که برای آقای فرید سعادتمند بود و برای سریال «هانیه» ساخته شده بود. همه‌شان تیتراژ سریال‌ها بودند. البته در اجراها و کنسرت‌ها چند قطعه از این آثار را با افتخار برای مردم اجرا می‌کنم. ۱۲ کار. کار «ایران سربلند» ساخته آقای پیمان خازنی، «خاک مهرآیین» هست که ساخته آقای علی‌اکبر قربانی، «میهنم سلام» و «وطنم وطنم» کار آقای پیمان سلطانی، «ایران، وطنم‌ ای شکوه پابرجا» که کار آقای بابک زرین، «اندیشه وطن» ساخته ابوالفضل صادقی‌نژاد، یک کار ساخته آقای مهران مهرنیا، یک کار هم که ساخته استاد فخرالدینی که شعرش مال دکتر غضنفری است.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا همزمان با ۱۱ آذر سالروز تولد سالار عقیلی خواننده موسیقی سنتی که اصالت تهرانی نیز دارد، به مرور اجمالی آثار موسیقیایی وی که در وصف وطن و درباره ایران اجرا شده، پرداخته است:

قطعه «آوای ایران» با صدای سالار عقیلی و ایرج

آوای ایران، موزیک ویدئویی با خوانندگی حسین خواجه امیری و سالار عقیلی، آهنگ هایی از مهیار فیروزبخت و بابک زرین، شعر از بامداد جویباری و افشین یداللهی و تنظیم امیر فیروزبخت و بابک زرین است که مینا ناصرجوی و امیر پوربافرانی، به طور مشترک تهیه کنندگی آن را بر عهده داشته اند. کارگردان این قطعه تصویری علی صفرنژاد است.

سالار عقیلی درباره انتشار این اثر مشترک، گفته است: من از کودکی به هنر استاد ایرج علاقمند بودم و همواره با شنیدن صدای ایشان به عنوان یک مخاطب غبطه می‌خوردم. این همکاری را نه تنها در قالب یک پروژه کاری بلکه ادای دینی به ساحت این استاد می‌دانم. همکاری در این اثر باعث افتخار من بود و امیدوارم مردم عزیز ایران هم از دیدن و شنیدن این کار لذت ببرند.

حسین خواجه امیری هم از حضور در موزیک ویدئوی آوای ایران ابراز خوشحالی کرده و گفته است: من همواره صدای سالار عقیلی را تحسین کرده‌ام و همکاری با این هنرمند برایم تجربه زیبا و لذت‌بخشی بود.

آهنگ فدای اشک و خنده تو

این آهنگ پرطرفدار که در تیتراژ ابتدایی سریال معمای شاه خوانده شده با صدای سالار عقیلی و آهنگسازی و تنظیم بابک زرین و ترانه افشین یداللهی در ۱۳۹۴ خورشیدی ساخته شد به غیر از این آهنگ سه قطعه جان من فدای ایران، ابریشم و آهن و غزل خون در این مجموعه به وسیله سالار عقیلی خوانده شده است.در مطلع این آهنگ سرارسر حماسی و احساسی آمده است:

ایران، فدای اشک و خنده تو، دل پر و تپنده تو، فدای حسرت و امیدت، رهایی رمنده تو، رهایی رمنده تو.

این آهنگ سالار عقیلی همزمان با پخش سریال معمای شاه توانست ارتباط خوبی با مردم برقرار کند و خیلی‌ها آنقدر این آهنگ را دوست داشتند که آن را زنگ پیشواز تلفن‌های همراه خود قرار دادند.ترانه این کار را افشین یداللهی سروده است؛ کسی که هم ترانه‌سراست و هم روانپزشک. وی در گفت و گویی درباره تم میهن و عرق به وطن در ترانه هایش گفته است: به عنوان یک ایرانی برای کشورم و فرهنگ احترام قائلم. مواردی بوده که من متناسب با سریال ترانه‌ای با موضوع وطن گفتم. مدت‌ها بود در ترانه نگاهی عمیق به موضوع وطن نداشتیم. به طور معمول حرف‌های شعاری می‌زدیم. بیشتر وطن را در جغرافیا خلاصه می‌کردیم، در آب و کوه و خاک. خصوصیتی که مربوط به ملت ما باشد را کمتر در ترانه‌ها شاهد بودیم. فکر کردم چیزی فراتر باید بگویم. مجموعه فراز و فرودهایی که در طول تاریخ برای مردم ما رخ داده است. وگرنه صرف جغرافیا کافی نیست.

ایران سربلند ساخته آقای پیمان خازنی

ایران سربلند از جمله قطعاتی بود که در اواخر ۱۳۹۵ خورشیدی و در همکاری با پیمان خازنی آهنگساز،نوازنده تار و از شاگردان برجسته کیوان ساکت ساخته شد. این قطعه بیش از هر چیز در هنگام رونمایی جنجالی و با حواشی همراه شد؛ ماجرا از این قرار بود که برخی از رسانه‌ها خبری را منتشر کردند که از انتشار قطعه‌ای با صدای سالار عقیلی و با عنوان ایران سربلند روایت می‌کرد. اما سالار عقیلی خواننده موسیقی ایرانی با نوشتنِ یادداشتی، انتشار این اثر را تکذیب کرد. در خبری که روز یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ خرشیدی منتشر شد این‌چنین آمده بود: موسیقی «ایران سربلند» به مناسبت سی و هشتمین سالگرد انقلاب اسلامی، با صدای سالار عقیلی و به همت مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر شد. این اثر از تازه‌های تولید مرکز موسیقی در ژانر سمفونیک ایرانی با آهنگسازی پیمان خازنی و صدای سالار عقیلی است.

اما سالار عقیلی در واکنش به این خبر واکنش نشان داد و نوشت: خبری با تیتر «سالار عقیلی برای انقلاب خواند» روی خروجی برخی از خبرگزاری‌ها قرار گرفت که محتوای آن را تکذیب می‌کنم چرا که قطعه خوانده شده مناسبتی نبوده و با هیچ جمع و ارگانی قراردادی مبنی بر مناسبتی بودنش منعقد نشده است. باید به استحضار همه مردم ایران برسانم که کار ضبط این آلبوم هنوز به پایان نرسیده و گام‌های آخر آن در حال برداشتن است بنابراین هنوز برای آلبوم و قطعات نامی انتخاب نکرده‌ایم. شاید نگارندگان این خبر صلاح مرا می‌خواهند اما دروغ نابودی می‌آورد و جز از راه صدق و راستی نمی‌توان برای مصلحت کسی گام برداشت. با این حال اخباری مبنی بر خواندن قطعه و یا آلبومی با این عنوان با نام سالار عقیلی واقعیت ندارد و از سوی من به شدت تکذیب می‌شود. امید است اصحاب محترم رسانه از این پس اطلاعات مربوط به فعالیت‌های اینجانب را از مشاور رسانه‌ای‌ام دریافت کنند.

«ایران، وطنم‌ ای شکوه پابرجا» که کار بابک زرین

وطنم‌ ای شکوه پابرجا یکی دیگر از آثار ماندگار سالار عقیلی به شمار می آید که نخستین بار در سریال تبریز در مه به عنان تیترار پخش شد. محمدرضا ورزی کارگردان سریال‌های تبریز در مه و معمای شاه به تشریح چگونگی خلق ترانه جاودانه وطنم ای شکوه پابرجا با شعر افشین عبداللهی و صدای سالار عقیلی پرداخته و اظهار داشت: من موسیقی‌باز هستم و هوش موسیقایی بالایی دارم چون تسلط بسیار زیادی بر آثار کلاسیک جهان دارم و به همین دلیل آهنگساز کلاه سرم نمی‌گذارد؛ این گونه‌ است که موسیقی کارهایم برجسته است.

این کارگردان سینما و تلویزیون در ابتدا به نحوه آشنایی با بابک زرین آهنگساز این اثر پرداخت و گفت: خانم گلنوش انتظامی منشی صحنه من در سریال تبریز در مه بود. بابک زرین همکار و دوست همسر ایشان بود و من از همین طریق با بابک زرین آشنا شدم. نخستین دیدار با ایشان را وقتی انجام دادم که در کاخ سعدآباد مشغول تصویربرداری تبریز در مه بودم. چندین ساعت با بابک زرین در کاخ سعدآباد قدم زدم و صحبت کردم و او را وارد فضای سریال کردم و گفتم در موسیقی فیلم، این ملودی‌هایی که شما می‌سازید خیلی قشنگ است، حیف نیست که برای فیلم نمی‌سازید؟ گفتند کسی پا نمی‌دهد چون در فضای سینما ما را نمی‌شناسد. گفتم به لطف خدا ما شما را می‌شناسیم. دل را به دریا زدیم و استارت کار را با ایشان شروع کردیم.وطنم ای شکوه پابرجا مدت‌ها به اندازه سرود ملی از تلویزیون و رسانه‌های مختلف پخش می‌شد. زمانی رهبر انقلاب برای یک مراسم رژه به نوشهر آمده بودند و همه‌جا فقط ترانه‌هایی که ما ساخته بودیم را می‌خوانند.

وی ادامه داد: برای خلق ترانه «وطنم ای شکوه پابرجا» سه خواننده عوض کردیم. اول به امیریل ارجمند دادیم و اثر را خواند. خوب هم خواند. با اینکه وقتی به استودیو آمد سرماخورده بود، خیلی خوب خواند به طوری که دیگر نتوانست مثل آن تکرار کند. اینقدر صدا درست بود. مسوولین تلویزیون گفتند یک صدای شُهره بخواند بهتر است. به سراغ علیرضا عصار و محمد اصفهانی رفتیم با آن‌ها به توافق نرسیدیم. با بابک زرین در استودیو، کارمان به مجادله و کَل‌کَل رسیده بود که سالار عقیلی داخل استودیو با حالتی طنز، آستین‌هایش را بالا زد در حالی که در جریان همه اتفاقات ما بود چون تیتراژ پایانی و تصانیف ما را خوانده بود، گفت تا شما مشغول دعوا هستید من یک اتود بزنم. سالار عقیلی رفت داخل و بیرون آمد، تمام شد. همانجا بین دعوای من و بابک زرین رفت داخل استودیو و یک دور تمرین کرد و یک دور خواند و تمام شد. شد این که الان می‌بینید «وطنم، ای شکوه پابرجا». بعد رفتیم تلویزیون تا مدیران ببنید؛ وقتی دیدند همه بلند شدند و دست زدند.

نام جاوید ای وطن

قطعه ایران جوان یا وطنم که نخستین سرود ملی ایران نیز نامیده می شود از جمله مهم ترین اشعار ماندگاری است که در رثای وطن سروده شده است.این اثر از جمله آثار بیژن ترقی شاعر و ترانه‌سرای معاصر است که خواننده های زیادی اقدام به بازخوانی آن کرده اند.بیژن ترقی مهر ۱۳۸۴ خورشیدی سرود ایران جوان را برای ارکستری با رهبری و تنظیم پیمان سلطانی نوشت که بعد با رهبری فرهاد فخرالدینی و صدای سالار عقیلی اجرا شد. این شاعر در مقدمه این سرود چنین نوشته بود: آرزو داشتم شعری و سرودی در عظمت و بزرگی وطنم بسازم. از خداوند بزرگ سپاسگزارم که در اواخر عمر به این آرزوی خود رسیدم.در ادامه متن ایران جوان سروده بیژن ترقی آمده است:

نام جاوید وطن

صبح امید وطن

جلوه کن در آسمان

همچو مهر جاودان

وطن ای هستی من

شور و سرمستی من

جلوه کن در آسمان

همچو مهر جاودان

بشنو سوز سخنم

که هم‌آواز تو منم

همه جان و تنم

وطنم، وطنم، وطنم، وطنم

علی لهراسبی بارون میزنه