جشنواره موسیقی فجر ، اخبار موسیقی ، اخبار موسیقی ایران ،واوموزیک ، vavmusic

سالن میلاد میزبان خواننده تونسی شد

1 اسفند 1398 12:28 ق.ظ ایران

تلفیق موسیقی عرب و جز در جشنواره موسیقی فجر :اجرای ظافر یوسف خواننده و نوازنده مشهور تونسی در جشنواره موسیقی فجر با استقبال تماشاگران روبرو شد.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ، ظافر یوسف، خواننده و نوازنده عود توسنی که به تلفیق موسیقی عرب و ترکیب آن با موسیقی جز معاصر معروف است، شامگاه چهارشنبه 30 بهمن‌ در قالب جشنواره موسیقی فجر در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران با مخاطبان ایرانی خود دیدار کرد.

 

 

یوسف که در اغلب آثارش، اشعار کهن کشورهای مختلف ازجمله شعرهای شاعران معروف ایرانی مثل حلاج را خوانده است، در حوزه موسیقی درون‌گرا و عرفانی پروژه‌های زیادی انجام داده و در دنیا هنرمند شناخته‌شده‌ای است. کنسرت و برنامه‌ای که یوسف در سالن میلاد اجرا کرد، “اصوات آیینه‌ها” نام داشت که برگرفته از اشعار کهن در حوزه ادبیات عرب و الهامات شرقی از حوزه خاورمیانه بود.

یوسف در این کنسرت که خودش نوازندگی عود آن را بر عهده داشت، با تکیه بر اشعار عرب به اجرای یک کنسرت 100 دقیقه‌ای پرداخت که با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد.

او در جاهایی از کنسرت در بستر بداهه‌نوازی پیش رفت ولی در ارکستر، یک نوازنده نروژی به نام ایویند آرست (نوازنده گیتار و ادوات الکترونیک)، یک نوازنده ایتالیایی به نام رافائله کاسارانو (نوازنده ساز ساکسیفون) و یک نوازنده برزیلی به نام آدریانو دو سانتوس (سازهای کوبه‌ای) هم ظافر را در این کنسرت همراهی می‌کردند.

این خواننده در اواسط کنسرت از دو کودک زیر هشت سال درخواست کرد که به روی سن بیایند و یک آهنگ بخوانند. در ادامه آن کودک‌ها هر کدام یک آهنگ خواندند و مورد تشویق یوسف و تماشاگران حاضر در سالن قرار گرفتند.

یکی از ویژگی‌های یوسف، آشنایی کامل او نسبت به موسیقی ایران است. شاید یکی از دلایلی که او را به موسیقی ما نزدیک می‌کند ساز عود و مقامات موسیقی سنتی باشد. اساساً یکی از شاخصه‌های او، انتخاب حوزه شعر است که از شاعران عرب و ایرانی و هندی شعر می‌خواند.

اردوان جعفریان، گیلناز یوسفیان، منصوره هداوند، یلدا مویدی، یاسمن کاظمی و نیما فردوسی نیز تیم بین‌الملل او را در این کنسرت تشکیل می‌داند.

کنسرت یوسف پذیرای مهمانان ویژه‌ای نظیر نادر مشایخی، نوازنده و رهبر ارکستر و میلاد درخشانی، خواننده و آهنگساز بود.

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر چهارشنبه 23 بهمن در تهران آغاز شد و پنجشنبه اول اسفند به کار خود خاتمه می‌دهد.

امین بانی هوای دوری