سوگندنامه پزشکی روی نت موسیقی

2 شهریور 1396 6:27 ق.ظ گزارش ها

اول شهریور در تقویم به نام روز پزشک و بزرگداشت حکیم ابوعلی‌سینا نامگذاری شده است، یکی از رسوم زیبای جامعه پزشکی هنگام فارغ التحصیلی ادای سوگندنامه است که به سوگندنامه پزشکی بقراط شهرت دارد.

 

به گزارش صفحه اخبار موسیقی واوموزیک فریبرز غفاری از جمله خوانندگان و آهنگسازان خلاق کشورمان است که جدای تحصیلات آکادمیک موسیقی و پژوهش هنر، تاکنون فعالیت های موسیقایی حرفه ای و جدی هم در رسانه ملی و هم در فضای خارج از سازمان صدا و سیما انجام داده است.

آلبوم «یا حیدر» و «خیال باطل» از جمله کارهای منتشر شده اوست و همچنین تیتراژ برنامه هایی مانند «دیروز امروز فردا» نیز با صدای او خاطره ساز شده است.

اما آنچه باعث شد تا امروز و در آستانه روز پزشک به سراغ این خواننده خوب کشورمان برویم، اثر متفاوت و خلاقانه اوست. غفاری سوگندنامه پزشکی بقراط را به صورت منظوم و موسیقایی خوانده است.

این خواننده و آهنگساز درباره اجرای این اثر منحصر به فرد گفت: همراهی دوست بزرگوارم جناب دکتر حسام الدین ریاحی و سفارش گروه اخلاق و شرافت پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز زمینه اصلی شکل گیری کار بود، ابتدا قرار شد این متن منظوم و موسیقایی در مراسم فارغ التحصیلی پزشکان اجرا شود تا هم نوعی هماهنگی و یک فضای روحانی و موسیقایی ایجاد کرده و همه یکدل و یک زبان آنرا اجرا کنند.

غفاری درباره شعری که برای این متن سروده و درنظر گرفته شده است هم توضیح داد: در آغاز تعدادی از اشعار بزرگان کلاسیک ایران و تعدادی چند موسیقی سمفونیک و سپس متن سوگندنامه بقراط به عنوان نمونه در اختیار گروه موسیقی ما قرار داده شد در مرحله بعدی کلیدواژه های خاص در اتاق فکر تدوین شد تا بتوانیم از روی این کلید واژه ها آفرینش شعری درخور صورت بگیرد، سرانجام با جلساتی که با جناب اسماعیل فرزانه شاعر توانمند این اثر داشتیم به مرحله نهایی و تصویب متن رسیدیم و در ادامه از آنتن شبکه محترم تلویزیونی سلامت و همه رادیوهای ایران به گوش و جان مخاطبین بزرگوار رسید.

او افزود: «سوگندنامه پزشکی بقراط» برای اولین بار در عرصه موسیقی و پزشکی جهان توسط دانشگاه پزشکی شیراز به موسیقی تبدیل شده است.این اثر موسیقایی حاصل دانش، شناخت و همت تولید کنندگان آن است و همان طور که اشاره کردم شعر آن سروده آقای فرزانه است، احسان محمدی تنظیم کننده کار است و بنده هم به عنوان خواننده و آهنگساز در خدمت دوستان بودم.

غفاری در پایان گفت: دکتر سید ضیاالدین تابعی، دکتر حسام الدین ریاحی، دکتر صدیقه ابراهیمی، دکتر عبداالعلی محقق زاده، دکتر مهدی خسروی، فرزاد محمودیان، فیروزه معصومی جوکار، حکیمه پارسایی و زینب خاتون اسلام نژاد از اعضای اتاق فکر این اثر موسیقایی بوده اند.

علی لهراسبی بارون میزنه