مجتبی حسینی ، اخبار موسیقی ،اخبار موسیقی ایران ،واوموزیک،vavmusic

سید مجتبی حسینی: پیگیر مشکلات هنرمندان هستیم

13 مرداد 1399 8:25 ق.ظ ایران

سیدمجتبی حسینی در یاداشتی که در روزنامه ایران به چاپ رسیده است، درباره برنامه‌های حمایتی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از هنرمندان، در شرایط کرونایی توضیح داده است.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ، در متن یادداشت سیدمجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است: “با شیوع کرونا و تصمیم ستاد ملی مقابله با این بیماری، برنامه‌های فرهنگی و هنری تعطیل شد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای جبران آسیب‌های وارد شده به هنرمندان و فعالان هنری مجموعه اقداماتی را انجام داد. ازجمله کارهایی که در این مدت انجام شده شامل بیمه و مالیات هنرمندان بوده است، همچنین برنامه‌هایی برای حمایت حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر دسته‌بندی و به دستگاه‌های مرتبط پیشنهاد و ارائه شد که پس از پیگیری برخی از این موارد سرانجام به نتیجه رسید و با برگزاری جلساتی با حضور معاون اول رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه جزئی از مصوبه هیأت دولت قرار گرفت که پرداخت حق بیمه هنرمندان یا بیمه تکمیلی از جمله این موارد است.

بخش دیگر مربوط به بخشودگی اجاره بهای فضاهای دولتی به فعالیت‌های هنری است که طبق توافق طرفین، این موضوعات هم با مصوبه هیأت دولت ابلاغ شد و قابل اجرا است. برخی دیگر از کارها هم علی‌رغم پیگیری‌های جدی تاکنون به نتیجه نرسیده، البته پیگیری این موضوعات ادامه دارد و امیدواریم به‌زودی شاهد نتایج اقدامات باشیم.

شیوع ویروس کرونا شرایط را برای همه بسیار دشوار کرده است و این درحالی است که شرایط مالی دولت هم به گونه‌ای نیست که اعتبارات فراوانی وجود داشته باشد تا بتوانیم از این اعتبارات برای جبران تمامی خسارات استفاده کنیم. نکته دیگر اینکه طبعاً علاقه‌مندیم که بتوانیم کمک‌هایی را در قالب خدمات بلاعوض به انجام برسانیم اما عمده موارد در قالب اعتباراتی که به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تخصیص پیدا می‌کند در قالب تسهیلات است و کوشیده‌ایم به نحوی موضوع را دنبال کنیم که تسهیلات دارای شرایطی متناسب با امکانات هنرمندان باشد. البته به‌طورکلی اعتبارات هنری کشور متناسب با ظرفیت انسانی و سرمایه‌های ارزشمند هنری نیست یعنی تعداد هنرمندان و ظرفیتی که در هنر ایران وجود دارد و با توجه به اهمیت و ضرورت هنر در جامعه ایجاب می‌کند که برای تمامی رشته‌های هنری اعتبارات بیشتری در حوزه‌های موسیقی، تئاتر و هنرهای تجسمی اختصاص داده شود. مجموعه اعتبارات فرهنگی و هنری کشور کمتر از نیم درصد است و این به نسبت جمعیت شاغل در فرهنگ و هنر و تعداد هنرمندان و رویدادهای هنری بسیار اندک است.

در موسیقی نواحی و حمایت از هنرمندان این حوزه حفظ آثار موسیقایی پیشکسوتان از اقدامات مهم است، اقداماتی که می‌توان انجام داد، یکی اینکه به کمک رسانه‌ها، در مخاطبان و علاقه‌مندان به موسیقی نواحی احساس تعلق به وجود آید تا جامعه مخاطبان موسیقی نواحی این نوع موسیقی را به‌عنوان شناسنامه شنیداری اقوام مختلف ملت ایران دنبال کند. بنابراین وقتی این نیاز به وجود آید و موسیقی نواحی مخاطب داشته باشد طبیعتاً تعداد تولید‌کنندگان آثار شنیداری این حوزه افزایش پیدا می‌کند و ناشران موسیقی به ضبط و پخش آثار موسیقایی رغبت بیشتری پیدا می‌کنند. معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از طریق انجمن موسیقی ایران این موضوع را دنبال کرده که شامل یک بخش ایجاد سامانه بامک است. این سامانه بانک اطلاعات موسیقی کشور است که اطلاعات اهالی موسیقی و داده‌های آنها را ثبت و ضبط می‌کند و براین اساس اهالی موسیقی می‌توانند روی سامانه بامک صفحه‌ای برای خود ایجاد کنند و علاوه‌بر معرفی، ما نیز خواهیم توانست از اطلاعات وارد شده در این سامانه استفاده کنیم. در واقع یکی از ضرورت‌ها برای برنامه‌ریزی داشتن اطلاعات جامع درباره هنرمندان است. نکته دیگر اینکه نه تنها در سال‌هایی که در وزارت فرهنگ عهده‌دار وظایفی بودم حتی در دوره‌های پیشین هم تمامی اعتبارات حمایتی موسیقی ایران برای گونه‌های موسیقی جدی، یعنی موسیقی نواحی، موسیقی ردیف دستگاهی و موسیقی کلاسیک هزینه می‌شده است و ماحصل آن جمع‌آوری بزرگترین آرشیو ضبط شده موسیقی نواحی کشور است که شامل مجموعه آلبوم‌هایی است که از دهه 70 انجمن موسیقی ایران تولید، تهیه و جمع‌آوری کرده است، دورانی که هنوز سی‌دی در کار نبود و آثار موسیقایی به‌صورت نوار کاست عرضه می‌شد و همچنان می‌تواند بزرگترین نمونه آثار موسیقی نواحی کشور باشد. این مجموعه سال‌ها بعد با همکاری انجمن موسیقی ایران و انتشارات ماهور به‌صورت سی‌دی هم منتشر شده و همچنان عرضه می‌شود.

اما با توجه به شرایط حال حاضر کشور و اتفاقاتی که شاید بعد از این رخ بدهد معاونت هنری وزارت فرهنگ، تمامی امکانات و رویدادهایی که امکان برگزاری دارد به‌صورت فهرست جمع‌آوری کرده است و در این باره با نهادهای ذیربط رایزنی انجام خواهد گرفت تا بتوانیم در بهتر شدن اوضاع فرهنگ و هنر کشور قدم به قدم پیش رویم. نکته دیگر که لازم به یادآوری است فضاهای مجازی و استفاده از ظرفیت‌های غیرحضوری است که موضوع بسیار مهمی است کما اینکه جشنواره موسیقی جوان به‌عنوان یکی از بزرگترین رویدادهای هنری کشور توانسته فرصت مهمی را برای کشف استعدادها ایجاد کند. مرحله نخست این جشنواره به خاطر شرایط موجود به‌صورت مجازی برگزار شد و تصمیم داشتیم اگر شرایط بیماری کرونا محدودتر شود بتوانیم بخش دوم را به‌صورت اجرای صحنه پیش ببریم که متأسفانه به‌دلیل شیوع مجدد این بیماری قرار است بخش دوم هم به‌صورت مجازی برگزار شود

امین بانی هوای دوری