سینا حجازی

سینا حجازی : خواننده عجیب و غریبی نیستم

16 مرداد 1395 8:59 ق.ظ یادداشت

سینا حجازی گفت: تاجایی که بتوانم خودم می نویسم چون من بیشتر مولف بودن و آن تفکر را دوست دارم و گرنه من نه خواننده عجیب غریبی هستم،نه صدای افسانه ای دارم ولی اینکه تفکرم را و آن چیزی که ایدیولوژی من هست را منتقل کنم از همه برایم مهم تر است.

سینا حجازی از خوانندگان کشورمان که سبک مخصوص خود را در آهنگ هایش دارد در گفت و گو با ایسکانیوز درمورد شعرها و ترانه های کارهایش گفت : شعر و آهنگسازی اکثر قطعاتی را که تا امروز اجرا کردم،توسظ خودم انجام گرفته است.شاید از بین ۴۵ یا ۴۶ آهنگی که از من منتشر شده، شعرهای ۳ یا ۴ تا از این کارها متعلق به خودم نباشد مثل “زت معمولی” که شاعر آن خانم زهرا عاملی هستند یا “گلخونه” که کاری از آقای حسین صفا هست.

وی در مورد اینکه آیا در آینده در شعر و آهنگ هایش با دیگران همکاری می کند یا باز هم اکثر کارها را خودش انجام می دهد عنوان کرد:اگر هم فکر باشیم و در واقع ادبیات ما یکی باشد حتما با سایر دوستان همکاری می کنم.ولی به نظرمن مردم عادت کردند به ادبیات من و به شکل شعرهای خودم و آن کلمه ها و فرهنگ لغتی که در ترانه هایم به کار می رود وقتی از فرد دیگری کار را بگیرم و به سبک کارهای خودم شبیه نباشد،مردم آن کار را پس میزنند. من تاجایی که بشود و به تکرار نیوفتم ترانه هایم را خودم می نویسم.

خواننده “دیدی داری” ادامه داد:احساس می کنم بحث خوانندگی بحث مولف بودن است، یعنی تو احساسات را در مجموع آهنگ و ترانه و تنظیم ارائه می دهی. بخاطر همین است که کارهای من بیشتر رنگ و بوی خودم را دارد و مشخص می شوند که از آثار من هستند چون تمام کارها را خودم انجام می دهم. در واقع در این سه مقوله آهنگ،ترانه و تنظیم یک اتفاق حسی هست که وقتی این سه تا جدا جدا می شود به نظرمن آن حس از بین می رود،وقتی ترانه را فرد دیگری می نویسد،یکی دیگر ملودی را می سازد،فرد دیگری تنظیم می کند و شخص دیگری آن کار را می خواند،خب خیلی کم پیش می آید که این چهار تا حس موازی هم پیش روند.به نظرمن برای همین است که در خیلی از کارها احساس می کنی کار ول و جداست و نمیفهمی چه خبر است.من تاجایی که بتوانم خودم می نویسم چون بیشتر مولف بودن و آن تفکر را دوست دارم وگرنه من نه خواننده عجیب غریبی هستم،نه صدای افسانه ای دارم ولی اینکه تفکرم را و آن چیزی که ایدیولوژی من هست را منتقل کنم از همه برای من مهم تر است.

حجازی که در فضای بعضی از ترانه هایش مانند “دیدی داری” یا “نشدیم” به حال و فضای دهه شصت و نوستالژی اشاره می کند درمورد این آهنگ ها عنوان کرد: من “دیدی داری” را ۶ سال پیش خواندم که هنوز بحث تلگرام جدی نبود یا در فیسبوک خیلی نوستالژی بازی نبود و در این فضا به شکل “دیدی داری” اصلا نداشتیم که کسی کار کرده باشد. یعنی این طور نبود که من بیام سوار موجی شوم که مردم آن را دوست داشتند و این آهنگ حس قلبی من بوده،اگر من سه تا کار موفق داشته باشم یکی از آن ها “دیدی داری” هست.

وی افزود:به نظر من تا موقعی که حس قلبی نباشد آن کار موفق نمی شود،مردم خیلی باهوش هستند و می فهمند که داری سوار موج می شوی یا واقعا در آن دهه به تو سخت گذشته یا خوش گذشته است.من اگر نقش بازی می کردم و یا می خواستم سوار آن موج بشوم آن تاثیرگذاری که “دیدی داری” یا “نشدیم” الان دارد به نظر من نداشت.

این خواننده در مورد ترانه های آهنگ های عاشقانه اش که شاید بیشتر از شکست و رفتن است این طور اظهار کرد:من در آهنگ های عاشقانه به شکست به نوع دیگری نگاه کردم مثلا در “ببخشید عزیرم” نمی گم “تو رفتی من تنها ماندم،حالا چیکار کنم بدون تو”باز هم دارم عذرخواهی می کنم برای اون کسی که باید می بودم و نبودم.به هرحال هر آدمی در زندگی اش همیشه خوشحال نیست من هم در زندگی ام شکست عشقی دارم،نوستالژی کودکی دارم،شادی دارم،گریه دارم،خنده دارم و همه آن احساساتی که دارم را آهنگ می کنم بنابراین اصلا اینگونه نیست که بگویم خب الان شکست عشقی مد است،من از شکست عشقی بخوانم جواب می دهد.من اگر دو سه تا آهنگ لا به لای کارهام از شکست خواندم بخاطر این است که به هرحال من هم مثل بقیه آدم ها همین اتفاق ها برام افتاده است.

در ادامه حجازی به داستان آهنگ “رفیق”اشاره کرد و گفت:تقریبا همه کارهای من یک نمود بیرونی دارد،مثلا برای آهنگ”رفیق” واقعا من به چیزی فکر نکردم فقط داشتم می دیدم که رفیقم ناراحت است و فقط می خواستم که ناراحت نباشد و این کار را برای او ساختم و به نظرم چون همه چیز خالص بود این ترانه و آهنگ و تأثیر خوبی گذاشت.

این خواننده که تجربه تیتراژ خوانی در سریال “مسیر انحرافی را دارد” در مورد علاقه اش به تکرار این تجربه عنوان کرد:اگر اتفاق خوبی بیفتد شاید دوباره این تجربه را تکرار کنم البته مثلا “مسیر انحرافی”با اینکه بین مردم خوب استقبال شد به نظر خودم کار دلچسبی نبود چون عقیده من این است که من آهنگساز یک آهنگ برای خودم بسازم و فیلم ساز هم کار خودش را بسازد،اگر جایی احساس کردیم چقدر آهنگ من و فیلم تو شبیه به هم هست بیایم استفاده کنیم مثل “دیدی داری” که برای فیلم خط ویژه استفاده شد. این جوری فکر می کنم کار بهتر می شود تا اینکه به من سفارش بدهند که سوژه فیلم ما این است حالا تو بیا بر اساس این آهنگ بساز،فکر می کنم این کار زیاد خوب نمی شود.بهتر این است که من آهنگ خودم را بسازم بعد اگر یک فیلم یا سریال ساز احساس کرد این کار چقدر به درد فیلم می خورد،آهنگ و فیلم را با همدیگر سینک کند.

وی ادامه داد:این اصلا چیز خوبی نیست که باب شده میان آهنگ سفارش می دهند و فیلمنامه را میفرستند که تو بخوانی و بر اساس فیلمنامه آهنگ بسازی.چون آهنگساز فیلمنامه را از روی کاغذ می خواند و آن را در ذهن خود می سازد ولی کارگردان هم براساس ذهن خودش فیلمنامه را می سازد.آن وقت است که میبینی کارگردان یک چیز دیگری ساخته و از دل آن یک چیز دیگری بیرون کشیده و تو یک چیز دیگری از فیلمنامه بیرون کشیدی که واحد نیست و نگاه مشترکی نیست،بنابراین بهتر این است که کارگردان فیلمش را بسازد و تو آهنگ خودت را بسازی بعد اگر خوب بود بهم وصل کنیم.

حجازی که به تازگی در اول مرداد در تهران به دیدار طرفدارانش رفته بود در پایان از برنامه های آینده خود گفت:در حال تدارک برای کنسرت در شهرستان ها هستیم و شاید در تابستان بازهم یک کنسرت در تهران داشته باشیم و وقتی صدرصد شود حتما برنامه دقیق را اعلام می کنیم.کارهای آلبوم جدید را بعد از کنسرت ها و در تعطیلات محرم و صفر که دیگر اجرای زنده نداریم آغاز خواهیم کرد که انشالله آلبوم جدید تا آخر امسال آماده شود.آلبوم جدید شاید با محتوای جدید و یکم تغییرباشد ولی کلیت سبک و فضا همان روال قدیم است.

سینا حجازی بیا زندگی کنیم