موسیقی ، اخبار موسیقی ،اخبار موسیقی ایران ،واوموزیک، vavmusic

صدای موسیقی از زیر ماسک کرونا!

21 تیر 1399 8:40 ق.ظ ایران

دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور بیش از یکصد مجوز برای آثار شنیداری و اجرای آنلاین از ابتدای سال جاری تلاش کرده تا سکوت حاکم بر فضای موسیقی کشور را به دلیل شیوع بیماری کرونا بشکند.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ، از ابتدای سال جاری با وجود لغو تمامی اجراهای صحنه ای موسیقی بخاطر شرایط کرونایی حاکم بر جامعه، دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سه ماهه ابتدایی سال جاری با صدور ۱۳۶ مجوز برای تک آهنگ ها، آلبوم های موسیقی و اجراهای صحنه ای آنلاین مخاطبان موسیقی را یاری کرده تا سکوت حاکم بر صحنه های موسیقی را با شنیدن و دیدن اجراهای موسیقی در خانه های خود جبران کنند.

صدای موسیقی از زیر ماسک کرونا

بر اساس آمار منتشر شده توسط روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آغاز سال جاری، دفتر موسیقی با صدور ۷۵ مجوز برای آلبومهای موسیقی در ژانرهای پاپ، سنتی، موسیقی نواحی، موسیقی تلفیقی، موسیقی کلاسیک و کودک در زمینه صدور مجوز روزهای پرکاری را پشت سر گذاشته است. این آمار حاکی از آن است که ۵۴ اثر تصویری موسیقی هم در سبک های گوناگون موفق شده اند تا با کسب مجوز از سوی دفتر موسیقی راه خود را به خانه مردمی که اینروزها خانه نشینی گزینه خردمندانه آنها برای کمک به قطع زنجیره انتقال کروناست، باز کنند.

سهم مجوزهای اجرای آنلاین هم ۶ مورد بوده است به این ترتیب با صدور مجوز برای اجراهای آنلاین از ابتدای اردیبهشت سال جاری تا کنون علی زندوکیلی در تاریخ ۱۶ اردیبهشت و گروه رستاک در تاریخ ۲۰ اردیبهشت هر دو در تالار وحدت با کسب مجوز از سوی دفتر موسیقی اجرای آنلاین خود را از طریق پلتفرمهای مختلف به سمع و نظر مخاطبان خود رسانده اند. همچنین قرار است فرزاد فرزین در روزهای ۲۵ و ۲۶ تیرماه طی ۴ اجرا بصورت آنلاین کنسرت خود را در سالن وزارت کشور به روی صحنه ببرد.

با آغاز دوران شیوع بیماری کرونا و لزوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی که به دنبال آن کلیه رویدادهای موسیقی در قالب اجراهای زنده لغو شد، هنرمندان موسیقی برای تلطیف فضای حاکم و حفظ روحیه مخاطبان خود در ایام خانه‌نشینی با برگزاری اجراهای برخط، موفق شدند نام خود را به عنوان هنرمندان مبارزه با کرونا از طریق خطوط اینترنت معرفی کنند.

با شیوع ویروس کرونا تمامی رویدادهای فرهنگی به منظور رعایت فاصله اجتماعی و تلاش برای قطع زنجیره انتقال این ویروس به حالت تعلیق درآمد و با توصیه مسئولان مردم به خانه نشینی ترغیب شدند. و این در حالی بود که مردم ما خود را برای استقبال از نوروز آماده می‌کردند. خانه نشینی طولانی مدت مردم آن هم در ایام نوروز و لزوم رسیدن به راهکاری برای دور کردن آنها از کسالت روزهای خانه نشینی، مسئولان فرهنگی کشور را بر آن داشت تا با اقداماتی از قبیل برگزاری کنسرت های برخط، ایام نوروز را برای مردم، با نشاط همراه کنند.

همت وزارت فرهنگ در برگزاری اجراهای آنلاین

از جمله این اقدامات برگزاری کنسرت های نوروزخانه با همکاری دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری تهران در برج میلاد بود که به مدت ۱۵ شب با حضور ۱۵ گروه موسیقی و خواننده از جمله محسن شریفیان و گروهش، علی زندوکیلی، گروه رستاک، سینا سرلک، حمید حامی، گروه ژوانا، مهدی یغمایی، مهدی جهانی و روزبه بمانی و رضا یزدانی، رحیم شهریاری و گروه گیل و آمارد، امید حاجیلی و گروه وحید اسدالهی در برج میلاد برگزار شد و مخاطبان این اجراها را از طریق پلتفرم‌های پیش بینی شده در منزل و در کنار خانواده خود به تماشای آن نشستند.

از نکات جالب توجه این اجراها تنوع گروه های شرکت کننده در این طرح بود که از اکثر نقاط کشور بر روی صحنه برج میلاد و در مقابل صندلی های خالی به هنرنمایی پرداختند تا این رویداد فرهنگی موسیقیایی برای مخاطبانی از سراسر کشور و با سلیقه های مختلف، جذاب و تماشایی باشد.

آنها که خاطره ساز شدند

جدای از مجموعه برنامه های نوروزخانه، دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری بنیاد رودکی چندین اجرا را در تالار وحدت خالی از تماشاگر برگزار کرد و طی آن هنرمندانی نظیر کیوان ساکت و گروه وزیری با خوانندگی وحید تاج و سامان احتشامی نوازنده پیانو با همراهی نوازنده تمبک عمران فروزش و همایون شجریان با همراهی ارکستر مجلسی به رهبری بردیا کیارس به روی صحنه تالار وحدت و در مقابل صندلی های خالی برای مخاطبان خود به هنرنمایی پرداختند.

تلاش های هنرمندان موسیقی در روزهای سخت خانه نشینی مردم به دو رویداد نوروزخانه و کنسرت های تالار وحدت محدود نشد و برخی از هنرمندان بزرگ و محبوب کشور از طریق صفحات شخصی خود در شب های مختلف به هنرنمایی برای مخاطبان خود پرداختند. که تکنوازی سه تار کیهان کلهر، اجرای یک قطعه موسیقی توسط علیرضا عصار با عنوان امیدواران که به کادر درمانی کشور تقدیم شد، از پربیننده ترین این اجراها بود.

در کنار اجراهای زنده هنرمندان موسیقی، با همت بنیاد رودکی ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران چندین اجرای خانگی را با همراهی هنرمندان بین المللی ضبط و از طریق فضای مجازی برای مخاطبان خانه نشین منتشر کرد.

امین بانی هوای دوری