طارمی می‌تواند خواننده شود!/ او و ماهینی در فوتبال موفق‌تر از من در موسیقی هستند

18 فروردین 1396 5:35 ق.ظ مصاحبه های اختصاصی

انتشار ویدیویی از خواندن مهدی طارمی مهاجم ملی‌پوش پرسپولیس در کنار همشهری‌های بوشهری‌اش، بازتاب زیادی در فضای مجازی داشته است.

 

انتشار ويديويي از خواندن مهدي طارمي مهاجم ملي‌پوش پرسپوليس در كنار همشهري‌هاي بوشهري‌اش، بازتاب زيادي در فضاي مجازي داشته است. اما يكي از كساني كه در كنار طارمي، ساز محلي جنوبي را مي‌نوازد، محسن شريفيان موسيقيدان بوشهري است كه به‌عنوان سرپرست گروه «ليان» به عنوان یکی از مطرح‌ترین و باسابقه‌ترین گروه‌های موسیقی بومی ایران فعاليت مي‌كند و تاكنون كنسرت‌هاي زيادي را در ايران و خارج از كشور برگزار كرده است و کتاب‌های اهل زمین؛ موسیقی و اوهام در جزیره خارگ، اهل ماتم آواها و آیین سوگواری در بوشهر، دلیران خاموش، موسیقی بوشهر در عصر باستان، موسیقی بوشهر پس از اسلام؛ سازشناسی موسیقی بوشهر و همچنین آلبوم‌های بدون کلام از موسیقی جنوب ایران با نام لیانا، شَپ، بندری، موج، سیراف، محله خمونی، خیام خوانی، شروه خوانی در بوشهر، پار و پیرار، اهل ماتم و دینگو مارو از آثار اوست.

همخواني طارمي و حسين ماهيني در كنار شريفيان باعث شد تا به سراغ شریفیان برويم و درباره اين ويديو منتشر شده و دوستي‌اش با ستاره‌هاي پرسپوليس با وي صحبت كنيم. وی در گفت‌وگوي اختصاصي خود با «گل» به اين موضوع اشاره كرد كه فوتبال و موسيقي شباهت‌هاي زيادي با هم دارند و مي‌توان از آنها در كنار هم براي گسترش فرهنگ ايراني استفاده كرد.

 

اين ماجراي خواندن مهدي طارمي در كنار شما و انتشار ويديويي كه بازتاب زيادي داشته است، چطور شكل گرفت؟

اين موضوع خيلي اتفاقي رخ داد. من به اتفاق طارمي و ماهيني و پيمان رجبي به برنامه‌اي در بوشهر دعوت شده بوديم و در انتهاى برنامه تصميم گرفتيم با مردم همراه شويم. همه ما في‌البداهه و خيلي آني شروع كرديم و مردم همراهى كردند و اين موضوع با استقبال مردم مواجه شد.

 

دوستي شما با طارمي و ماهيني چطور شكل گرفت؟

ما همشهري هستيم و مهدي و حسين هم چهره‌هاي محبوب و معروف در شهر ما هستندU من هم دستى به موسيقى و ساز دارم! بعضا به پست هم ديگر هم مى خوريم! گاهى آن‌ها فوروارد هستند گاهى هم من!

 

شما خودتان فوتبالي هستيد؟

راستش را بخواهيد نه زياد اما هر از گاهي اتفاق مي‌افتد كه فوتبال هم بازي كنم. اتفاقا دو سال پيش بود كه با طارمي در يك بازي خيرخواهانه جايي به‌نام «شمبه» فوتبال بازي كرديم و من اولين و آخرين گل زندگي‌ام را روي پاس مهدي به‌ثمر رساندم.

 

پس احتمالا در فوتبال هم استعداد داريد؟

نه در فوتبال بي‌استعداد هستم. مهدي و حسين مي‌خواستند در آن مسابقه شركت كنند به من گفتند تو هم بيا اما من گفتم چيزي بلد نيستم آنها گفتند كه عيب ندارد. من حتي نمي‌دانم كه آفسايد چيست؟ اما مهدي به من گفت از اول تا آخر بازي دم دروازه تيم مقابل بايست و كاري نداشته باش و همان موقع بود كه چند نفر را دريبل كرد و يك پاس به من داد و گفت بزن توي دروازه.

 

با توجه به اينكه بوشهري هستيد، طرفدار شاهين هستيد يا ايرانجوان؟

من طرفدار تيم خاصي نيستم اما به ورزش علاقه دارم.

 

اين خيام‌خواني طارمي كه در اين ويديو گفته شده، چه نوع موسيقي‌اي است؟

اين سبكي كه مهدي مي‌خواند، اصلا خيام‌خواني نبود و آن را يزله ‌خواني مي‌گويند. اتفاقا اين يزله‌خواني بيس اصلي شعار دادن در استاديوم‌هاست كه با دست زدن تماشاگران در جايگاه‌ها همراه است.

 

شما در موسيقي محلي جنوب كشور چهره سرشناسي هستيد و طارمي و ماهيني هم بازيكنان مطرحي در فوتبال ايران هستند؛ فكر مي‌كنيد كه شما در كارتان موفق‌تر هستيد يا اين بازيكنان؟

من كه كار خاصي نمي‌كنم اما به‌نظرم بچه‌ها در كارشان موفق‌تر هستند. مردم بايد بگويند كه من چه جايگاهي دارم. ما تلا‌ش‌مان را مي‌كنيم تا فرهنگ ايراني و بوشهري را گسترش دهيم.

 

اما گروه موسيقي شما «ليان» هم گويا خيلي طرفدار دارد.

گروه من كه نه اين تلاش بچه‌هاست. ما در اين سال‌ها سعي كرده‌ايم با چاپ مقاله، كتاب، برگزاري كنسرت‌هاي داخلي و خارج از كشور موسيقي جنوب را گسترش دهيم و آن را به علاقه‌مندان بشناسانيم.

 

اين نوع موسيقي بين همه مردم ايران علاقه‌مندان زيادي دارد؛ درست است؟

بله. چون در موسيقي جنوب ايران شما مي‌توانيد خيلي سريع خودتان را پيدا كنيد. اين نوع موسيقي يك موسيقي فرامليتي و فراقوميتي است. از كشورهاي هندي و عربي گرفته تا استان‌هاي همسايه در اين موسيقي نقش دارند و اقوامى مثل كردها، لرها و بقيه در آن تاثيرگذار هستند.

 

فكر مي‌كنيد فوتبال و موسيقي ارتباطي با هم دارند؟

شما فكر مي‌كنيد ندارند؟!

 

بله دارند اما مي‌خواهيم توضيحات اين ارتباط را از زبان شما بشنويم.

به‌نظر من فوتبال و موسيقي خيلى شبيه هستند. در موسيقي تمپوها و تكنيك هاى مختلف داريم و در فوتبال هم سرعت و تاكتيك‌هاي گوناگون. در موسيقي سكوت داريم و در فوتبال استپ، كار تيمى، رهبر اركستر و مربى تيم. سوليست و فوروارد، و البته فرق‌هایی هم هست.

 

حالا مهدي طارمي صدايش خوب بود يا نه؟

به‌نظرم مهدي حركتش خوب بود. من كاري به صداي مهدي ندارم كه آن هم خوب بود اما مي‌خواهم به مردمي بودنش اشاره كنم. او نه اينكه همشهري من باشد كه بخواهم اين حرف را بزنم بلكه بايد بگويم او با اين بازي‌هايش در تاريخ فوتبال ايران ماندگار شده است و به فرهنگ بوشهر كمك كرده است. او به مردمش حرمت مي‌گذارد و احترام‌شان را دارد و اين رفتار او با موسيقي شباهت دارد. مهدي اگر حتي يك مراسم مذهبي هم باشد، مي‌رود شركت مي‌كند و به‌عنوان مثال در سينه‌زني‌ها حضور دارد. مردم بوشهر با اين نوع موسيقي بزرگ مي‌شوند و آن را مي‌شناسند مثل دمام‌زني كه خيلي از بوشهري‌ها آن را مي‌دانند.

 

البته انتقادهایی هم از خواندن طارمی مطرح شده بود.

این که درست خوانده یا نه بستگی به شناخت آن فرد از فرمی که طارمی خوانده نیز دارد. یزله یعنی رها خواندن، آزاد خواندن که همان طور که گفتم در استادیوم‌ها مرسوم است. در ورزشگاه‌ها هم که به خواننده شش دانگ نیاز نیست و مهدی هم دقیقا همان کار را انجام داده است. او قرار است فرهنگ من را بشناساند. او نیامده فرم دیگر مثلا شروه را بخواند. ضمن این که به نظرم مهدی استعداد خوانندگی هم دارد. مهم با مردم بودن اوست و این که به آن‌ها احترام می‌گذارد و خاکی بودن خودش را نشان می‌دهد.

طارمي، ماهيني و حتي پيمان رجبي خيلي به بوشهر علاقه دارند و از هر فرصتي براي آمدن به اين شهر استفاده مي‌كنند.

اين‌ها اگر بوشهر بدن‌شان كم بشود، دچار مشكل مي‌شوند و نمي‌توانند نفس بكشند. آنها خيلي به شهر و مردم‌شان علاقه‌ دارند حتي وقتي به كنسرت‌هاي ما هم مي‌آيند، چند مهمان ديگر هم با خودشان مي‌آورند تا موسيقى شهرشان را به آنها معرفي كنند. اين بچه‌ها به مردم و مخاطبان‌شان احترام مي‌گذارند.

 

اينكه ليلا رجبي كه يك ورزشكار بلاروسي‌الاصل است و همسر پيمان رجبی است، نشان از خونگرم بودن شديد بوشهري‌هاست، درست است؟

دقيقا. خانم رجبي هم به موسيقي بوشهري علاقه دارد و اين نوع موسيقي مي‌تواند هديه خوبي باشد تا فرهنگ ايران و بوشهر را معرفي كند. موسيقي ما لهجه دارد، تاريخ دارد، فرهنگ دارد و شما اگر در همان ويديو هم دقت كنيد، يك معماري خاص مي‌بينيد و متوجه مي‌شويد كه اين موضوع صرفا يك موسيقي خالي نبوده است.

 

حالا كه اينقدر با طارمي و ماهيني دوست هستيد، فكر مي‌كنيد پرسپوليس قهرمان ليگ‌برتر شود؟

بله. فكر مي‌كنم اين تيم قهرمان است. مگر اينكه اتفاق غيرممكني بيفتد. من پرسپوليسي نيستم، استقلالي‌ هم نيستم اما بازي‌هايي كه مهدي طارمي و حسين ماهيني در آن حضور دارند را دنبال مي‌كنم ضمن اينكه به علي دايي هم خيلي علاقه دارم.

 

چطور علي دايي را دوست داريد؟

كاريزماي خيلي خاصي دارد. آدم جالبي است. من او را از نزديك نديده‌ام اما زماني كه فوتبال بازي مي‌كرد و حالا هم كه مربي شده، كارش را دنبال مي‌كنم.

 

علي دايي آقاي گل ملي فوتبال جهان است؛ فكر مي‌كنيد طارمي بتواند روزي ركورد گلزني‌هاي او را بشكند؟

من فكر مي‌كنم دايي بايد منتظر باشد كه طارمي ركوردش را بشكند. من علي دايي را دوست دارم اما علاقه دارم طارمي ركوردش را بشكند. ضمن این که مهدى و هوادارانش هيچ وقت نقش دايى را در به ثمر نشستن طارمى و رشد او فراموش نمی‌کنند.