سیامک آقایی ، اخبار موسیقی ،اخبار موسیقی ایران ،واوموزیک، vavmusic

طراحی اپلیکیشن برای «مدرسه سنتور»

14 تیر 1399 9:39 ق.ظ ایران

یکی از نوازندگان و مدرسان شناخته شده موسیقی ایرانی در تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های موسیقایی خود از طراحی اپلیکیشن «مدرسه عالی سنتور» خبر داد.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ، سیامک آقایی مدرس، پژوهشگر و نوازنده شناخته شده سنتور که این روزها به عنوان یکی از داوران چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان معرفی شده درباره بازبینی آثار مرحله اول بخش سنتور این دوره از جشنواره گفت: داوری بر اساس مقولاتی اعم از سونوریته، کوک، تکنیک نوازندگی، ریتم، زمان‌بندی، بیان موسیقایی و صحت رپرتوار انجام می‌شود. البته شرکت‌کنندگان با توجه به شرایط موجود، بد نیست به سمت امکانات گوشی همراه و فضای مجازی بروند و با شیوه‌های مختلفِ ارتباطی آشنا شوند. درست است که چیزهایی مثل دیدار حضوری را از دست داده‌ایم، اما با به‌خدمت‌گرفتن این امکانات می‌توانند این اجبار را به نحوی تبدیل به توفیق اجباری کنند تا در شرایط حاضر بتوانیم بیشترین استفاده را از این شرایط ببریم.

آقایی دربارۀ اهمیت جایگاه ردیف در فراگیری موسیقی کلاسیک ایرانی اظهار کرد: هیچ‌کس شک ندارد که ردیف، مهم‌ترین بخش آموزش موسیقی ماست و در جایگاه بسیار بالایی قرار دارد. یکی از مشکلات ما، ترس از درگیرشدن با مسائل هویتی است. گاهی ممکن است در واکنش با این ترس از طرف دیگر بوم بیفتیم.

وی ادامه داد: شرکت‌کنندگان و به ویژه افراد کم سن‌تر باید در نظر داشته باشند ردیف موسیقی یک تِکست آموزشی است. ارزش و اعتبار موسیقی ایرانی به میزان تغییری است که ما به این تِکست می‌دهیم و نه به میزان حفظ و دقت در دوباره تکرار کردن جزئیات آن. وقتی شما در سیستمی این‌قدر به ردیف اهمیت می‌دهید ممکن است برداشت‌های اشتباه هم صورت بگیرد. یکی از مهم‌ترین برداشت‌های اشتباه این است که ما به سمتی برویم که بچه‌ها فکر کنند غایت نوازندگی، حفظ‌کردن چند گوشه و عیناً تحویل‌دادن آن است. چنین چیزی قطعاً مدنظر افرادی که در این جشنواره زحمت می‌کشند نبوده و نیست.

آقایی دربارۀ فعالیت‌های موسیقی خود عنوان کرد: من شخصاً مدتی است که مشغول طراحی و کارهای مقدماتی اپلیکیشن «مدرسه عالی سنتور» شده‌ام. ما در این نرم‌افزار از ابتدایی‌ترین مبانی مقدماتی سنتور شروع به آموزش می‌کنیم و در نهایت به بحث‌های پیچیده می‌رسیم. با توجه به نقصان بسیار جدی که ما در زمینه آموزشی داریم، برخی از کارهای شخصی‌ام را در چهار پنج ماه گذشته کنسل و سعی کرده‌ام تمرکزم را روی این اپلیکیشن بگذارم. امیدوارم هرچه زودتر نتیجه آن را ببینیم.

این نوازنده سنتور افزود: می‌خواهم یکی از اجراهای قدیمی خودم را به صورت مجازی منتشر کنم. در حال حاضر یکی از تغییرهای جدی که در زمینه موسیقی اتفاق افتاده این است که شما به‌راحتی سی‌دی و دی‌وی‌دی فروشی نمی‌بینید. آن‌قدر سرعت اینترنت بالا رفته و گوشی همراه مهم شده که کمتر کسی به سراغ خرید دی‌وی‌دی می‌رود. این قضیه در انتشار آلبوم من نیز بی‌تأثیر نبوده است. منتظر هستم در صورت راه‌اندازی اپلیکیشن، دی‌وی‌دی «باز عشق» را در اولین فرصت ممکن منتشر کنم.

امین بانی هوای دوری