یوک ملکی ، اخبار موسیقی ،اخبار موسیقی ایران ،واوموزیک،vavmusic

لزوم توجه به موسیقی در شعر سپید

19 شهریور 1399 11:20 ق.ظ ایران

یوک ملکی در نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اهواز بر لزوم توجه به موسیقی در شعر سپید به عنوان یک عنصر مهم تاکید کرد.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ، ملکی با تاکید بر این مطلب افزود: برای خلق موسیقی در شعر سپید باید با شعر کلاسیک آشنا باشیم، شعر کهن را خوانده و بر آن هم تسلط داشته باشیم.

او تأکید کرد: حتماً باید عناصر، صنایع و … شعر کلاسیک را بشناسیم و در غیر این صورت نمی‌توانیم موسیقی را در شعر سپید ایجاد کنیم.

 

نویسنده کتاب «چرا تو سنگی» در ادامه، انتخاب نام مناسب برای یک شعر را مهم دانست و بیان کرد: اسم برای یک شعر خیلی مهم است چراکه در بردارندِ مفهوم و مضمون شعر است و در پیشانی آن قرار دارد.

ملکی در بخشی دیگری از این نشست مجازی که با موضوع نقد و بررسی آثار ادبی شاعران نوجوان اهوازی عضو مراکز کانون برگزار شد؛ گفت: ما در شعر نباید کلی حرف بزنیم و باید به جزئیات اشاره کنیم چراکه پرداخت به این جزئیات شعر را صمیمی می‌کند.

خالق کتاب «بیا بگیر سیب را» تأکید کرد: نوجوانان برای این‌که بتوانند با زبان سالم در شعر صحبت کنند باید دستور زبان را رعایت کنند.

وی توضیح داد: البته در مواردی که شاعر توانمندی بالایی دارد بعضی وقت‌ها دستور زبان را نادیده می‌گیرد؛ واژه‌ها و جای فعل و فاعل را تغییر می‌دهد؛ ولی پیشنهاد می‌کنم نوجوانان در حال حاضر دستور زبان را در سرایش اشعار خود رعایت کنند.

این شاعر حوزه شعر نوجوان کشور در بخش پایانی این نشست با تأکید بر این‌که باید در شعر از مستقیم گویی پرهیز کنیم یادآور شد: همیشه اگر می‌خواهیم تصویری در شعر ایجاد کنیم باید به شاعرانه بودن، زبان زیبا و متناسب بودن آن توجه داشته باشیم.

گفتنی است: نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان صبا اهواز با موضوع نقد و بررسی آثار اعضا، با حضور کارشناس، مربیان و اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان به‌صورت مجازی برگزار شد.

امین بانی هوای دوری