ماری فردریکسون ٬ اخبار موسیقی ٬ اخبار موسیقی جهان

ماری فردریکسون خواننده گروه راکست درگذشت

20 آذر 1398 10:13 ق.ظ جهان

ماری فردریکسون خواننده پاپ، ترانه‌سرا و پیانیست سوئدی و عضو گروه راک پاپ دونفری راکست بعد از یک دوره طولانی بیماری از دنیا رفت. او 61 ساله بود.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک خانواده فریدریکسون در بیانیه‌ای با اعلام خبر درگذشت او، نوشت: با نهایت تأسف ناچاریم اعلام کنیم که یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین هنرمندان ما از دنیا رفت. ماری فریدریکسون صبح دوشنبه 9 دسامبر بر اثر عوارض ناشی از بیماری قبلی خود درگذشت.

ماری فردریکسون و پر گسله خواننده، ترانه‌سرا و گیتاریست هم‌وطنش در 1986 گروه راکست را تشکیل دادند. این گروه دو نفری در اواخر دهه 1980 و اوایل دهه 1990 با آلبوم‌های “Look Sharp! ” تولید 1988 و “جوی‌راید” (1991) در سطح بین‌المللی به موفقیت بسیاری دست پیدا کردند و شش آهنگ آن‌ها به فهرست “100 آهنگ برتر بیلبورد” راه پیدا کرد: “نگاه”، “به قلبت گوش بده”، “خطرناک”، “باید عشق باشد” و “پژمردن مثل یک گل (هر وقت می‌روی)”.

برابر با آمار، بیش از 75 میلیون نسخه از آهنگ‌های راکست در دنیا فروخته شده است.

ماری فریدریکسون که متولد 30 مه 1958 در شهر اُسخو در سوئد بود، پیش از راکست عضو گروه پانک استرول بود که در 1979 جشنواره موسیقی خود را راه‌اندازی کرد.

پس از آن که ماری فردریکسون در 2002 در خانه خود از حال رفت، پزشکان یک تومور مغزی را در او تشخیص دادند. او تحت عمل جراحی قرار گرفت و ماه‌ها شیمی‌درمانی و پرتودرمانی شد. آسیب‌های مغزی فریدریکسون به‌قدری بود که او بینایی یک چشم خود را از دست داد و مشکل شنوایی پیدا کرد، ضمن این که ماه‌ها قادر به حرف زدن نبود.

کارل گوستاف شانزدهم پادشاه سوئد در 2003 با اعطای مدال‌ سلطنتی از فریدریکسون و گسله به خاطر دستاوردهای گروه راکست تقدیر کرد. این مراسم اولین و یکی از معدود حضورهای فریدریکسون در انظار عمومی بعد از بیماری و عمل جراحی بود. او سپس دو سال دیگر از حضور در جمع امتناع کرد، تا این که در 2005 گفت: من سه سال سخت را پشت سر گذاشتم. حالم خوب است و دیگر تحت درمان نیستم.

با این حال، فریدریکسون هیچ‌گاه نتوانست از بیماری رهایی پیدا کند و 17 سال با آن دست و پنجه نرم کرد. او در این سال‌ها به‌تنهایی نیز کار کرد و در 2009 با ترانه “Där du andas” برای اولین بار در سوئد در صدر آهنگ‌های پرفروش قرار گرفت.

یک سال بعد، فریدریکسون و گسله گروه راکست را از نو تشکیل دادند و در 2010 راهی یک تور جهانی شدند. در 2016، در حالی که قرار بود راکست به مناسبت سی‌امین تشکیل خود راهی یک تور جهانی شود، فریدریکسون اعلام کرد که به توصیه پزشکان قادر به شرکت در این تور نیست.

آخرین اجرای فردریکسون و گسله هشتم فوریه امسال در گرند آرنا در کیپ تاون، آفریقای جنوبی بود.

گسله در واکنش به خبر درگذشت فریدریکسون گفت: تو فوق‌العاده‌ترین دوست من در 40 سال گذشته بودی. هیچ‌چیز دیگر مثل قبل نخواهد شد.

فردریکسون و همسرش میکائیل بولیوس دو فرزند اینس یوسفین (26 ساله) و اسکار (23 ساله) دارند.

امین بانی هوای دوری