محسن رجب پور ، اخبار موسیقی ،اخبار موسیقی ایران ،واوموزیک، vavmusic

محسن رجب پور: بلیت کنسرت را نمی‌توان سلیقه‌ای ارزان کرد

16 تیر 1399 10:29 ق.ظ ایران

محسن رجب پور گفت: قیمت بلیت کنسرت‌ها تابعی است از یک سری مولفه و امکان اعمال نظر سلیقه ای وجود ندارد و نمی‌توان بدون محاسبات دقیق و برخی هزینه‌های تحمیلی، نرخ بلیت‌ را کاهش داد.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ، در هفته گذشته و پس از صدور مجوز برگزاری اجراهای زنده موسیقی مشروط به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، امید حاجیلی خواننده موسیقی پاپ پس از اخذ مجوز از دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آمادگی خود را برای برگزاری اولین کنسرت زنده سال اعلام کرد و در پی آن فروش بلیت این کنسرت در یکی از سامانه های فروش بلیت آغاز شد.

 

همان گونه که برخی پیش‌بینی کرده بودند قیمت بلیت این کنسرت خبرساز شد. با توجه به اینکه سالن ها موظف به رعایت دستورات مندرج در پروتکل ستاد ملی مقابله با کرونا بودند و به دنبال آن باید تنها برای فروش نیمی از ظرفیت خود اقدام می‌کردند، بهای بلیت کنسرت این خواننده ۷۰ تا ۲۶۰ هزار تومان تعیین شد که این افزایش قیمت به سرعت با واکنش برخی از رسانه ها و علاقه‌مندان به موسیقی روبرو شد.

از طرفی حاجیلی که گویا خود پیش از آغاز بلیت فروشی از قیمت اطلاع دقیقی نداشت، روند فروش بلیت را متوقف کرد تا با تهیه کننده برای کاهش بها وارد مذاکره شود و به این ترتیب فروش بلیت کنسرت این هنرمند در سامانه فروش متوقف شد. هنوز اطلاع دقیقی از نتیجه مذاکرات و تلاشها امید حاجیلی در دست نیست و معلوم نیست آیا این هنرمند موفق خواهد شد قیمت بلیت کنسرت خود را از آنچه اعلام شده بود ارزان تر کند یا خیر.

کرونا، سالن نیمه پر و سرنوشت نامعلوم قیمت بلیت‌ها

موضوع برگزاری کنسرت‌ها، نحوه قیمت گذاری بلیت‌ها و چالش‌های پیش روی تهیه کنندگان موسیقی موضوع گفت و گوی خبرنگار موسیقی ایرنا با محسن رجب پور مدیر عامل مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری و یکی از تهییه کنندگان با سابقه کنسرت‌های موسیقی است که در ادامه خواهید خواند.

این تهیه کننده موسیقی درباره برگزاری کنسرت‌ها و چالش‌های پیش روی آن گفت: در بین همکاران من در مجمع صنفی برخی موافق برگزاری کنسرت‌های آنلاین هستند چرا که معتقدند به هر شکل با این اقدام هم به سلامت روحی مردم کمک خواهند کرد و هم وضعیت معیشتی هنرمندان بهبود خواهد یافت.

رجب پور افزود: برگزاری کنسرت ( چه زنده و چه آنلاین)، بصورتی که اکثریت مردم جامعه قدرت خرید بلیت این رویدادها را داشته باشند به عوامل مختلفی ارتباط دارد که بسیاری از این عوامل به هیچ عنوان در اختیار ما نیست و ما کنترلی روی آن نداشته و نخواهیم داشت.

تعیین قیمت بلیت فرمولی ثابت دارد و سلیقه ای نیست

وی در پاسخ به این پرسش که تعیین قیمت بلیت کنسرت‌ها بر اساس فرمول مشخصی تعیین می‌شود یا اینکه هر تهیه کننده شیوه خود را دارد، گفت: قیمت بلیت یک کنسرت حاصل جمع هزینه های اجاره ای (از جمله اجاره سالن، تجیزات و تکنسین های نور و صدا و سایر عامل اجرایی) بعلاوه دستمزدهای مربوط به نوازندگان و خوانندگان است که وقتی عدد حاصل را بر تعداد صندلی های سالن تقسیم کنیم قیمت تمام شده هر صندلی بدست می‌آید.

وی افزود: قیمت تمام شده برای هر صندلی همان عدد یا رقمی است که تهیه کننده برای هر صندلی هزینه کرده و قیمت بلیت هر صندلی با احتساب میزان سود که در بهترین حالت نمی‌تواند کمتر از ۱۵ درصد باشد مشخص می‌شود.

وی ادامه داد» حتی با احتساب پانزده درصد سود هم نگرانی تهییه کنندگان از بازگشت سرمایه هرگز از بین نمی‌رود زیرا برگزاری کنسرت از جمله فعالیت‌ها و فرایندهای اقتصادی است که هیچ‌گونه تضمینی برای فروش آن وجود ندارد.

رجب پور در ادامه خاطر نشان کرد: از سال ۸۹ تا سال ۹۸ همه فرآورده ها در کشور ما افزایش قیمت داشته است اما توجه کنید که در سال ۸۹ سقف قیمت بلیت تا ۸۰ هزار تومان بود که این میزان تا سال ۹۸ به سقف ۲۰۰ هزار تومان رسید.

این تهیه کننده در باره چالش های پیش روی همکارانش در مسیر برگزاری کنسرت ها گفت: فرمول محاسبه نرخ بلیت برای هر صندلی را توضیح دادم، حال این کنسرت چه آنلاین باشد و چه با حضور مردم بسیاری از این هزینه ها برای تهیه کنندگان مولفه ای تغییر ناپذیر خواهد بود مگر اینکه ارگان ها و نهادها در خصوص نرخ تعرفه های خود در شرایط موجود تجدید نظر کنند.

امین بانی هوای دوری