محسن چاوشی

محسن چاوشی: با آلبوم «ابراهیم» پا به میدان جنگ گذاشته‌ام

11 شهریور 1397 7:05 ق.ظ مصاحبه های اختصاصی

نُهمین آلبوم رسمی محسن چاوشی پس از یک ماه سراسر حاشیه و جنجال، از صبح امروز یازده شهریور روانه بازار موسیقی کشور شد.

آلبوم «ابراهیم» در حالی از صبح امروز با شش قطعه منتشر شده است که در ماه‌های گذشته حواشی و اخبار متعددی درباره این اثر خبر ساز شد و پس از تاخیر 9 ماهه در اعطای مجوز برای این آلبوم، محسن چاوشی در صفحات شخصی خود نسبت به این موضوع اعتراضاتی را مطرح نمود.

واکنش‌های مدیران موسیقی کشور به اظهارات چاوشی باعث شد دوستداران این خواننده هفته‌های پرالتهابی را سپری کنند تا اینکه این اثر پس از پشت سرگذاشتن حواشی مختلف از صبح امروز روانه بازار موسیقی در کشور شود.

محسن چاوشی در روز انتشار جدیدترین آلبوم رسمی خود درباره ایدئولوژی و نگاه شخصی‌اش به آلبوم «ابراهیم» در یک گفتگو گفت: «من نباید درباره این آلبوم اظهار نظر کنم. همه ذهنیت و ایدئولوژی من و تیم مولفین آلبوم در آن اعمال شده و از اینجا به بعدش دیگر دست من نیست. برداشت از این مجموعه کاملا آزاد است. اصلا قرار نیست من به برداشت‌ها و هر ذهنیتی از این آلبوم، سمت و سوئی بدهم. پس بگذارید کارها را مردم بشنوند و درباره آن قضاوت کنند. زمان می‌برد ولی قطعا منتظر نظرات مردم درباره این اثر هستم.»

چاوشی درباره اشعار استفاده شده در این آلبوم که حواشی و اخبار متعددی را باعث شده نیز معتقد است: «رابطه من و اشعار حسین صفا در این آلبوم پیچیده است. کلمه به کلمه این اشعار را زندگی کرده‌ایم و حالا احساس می‌کنم فصل جدیدی از همکاری من و حسین صفا آغاز شده. هر واژه تکه‌ای از احساس ما را در سال‌های میانسالی شامل می‌شود. نه آنقدر غمگین و اندوه‌ناک و نه آنقدر پیچیده و غریب. «ابراهیم» روزنوشت‌های ما برای این برهه از زندگی‌مان است. سعی کرده‌ایم از زاویه‌ای دیگر به ماجراها نگاه کنیم و با انتشار آلبوم احساس می‌کنم بار بزرگی از دوش من برداشته شده است. اعتقاد دارم هر فردی وظایف و تعهداتی درباره مسائل اجتماعی خود داشته و دارد. من با «ابراهیم» پا به میدان جنگ گذاشته‌ام.»

این خواننده افزود: «انتشار آلبوم «ابراهیم» پیچیدگی‌های زیادی داشت. اتفاقات ریز و درشتی که رخ داد ولی امروز خوشحالم که بالاخره سرم را بالا میگیرم. به مردم و هنرمندانی که در این هفته‌های پرفشار کنارم بودند افتخار می‌کنم. هرگز هرگز هرگز خودم را از این مردم جدا نمی‌دانم و تا ابد صدای دردهای آنها خواهم ماند.»

 جزئیات آلبوم

«بِبُر به نام خداوندت، در آستانه پیری، همراه خاک اره، لطفا به بند اول سبابه‌ات بگو، ای ماه مهر، جهان فاسد مردم را»، شش قطعه آلبوم ابراهیم را تشکیل می‌دهند که همگی از سروده‌های حسین صفا هستند. موسیقی این آلبوم تماما به عهده خود چاوشی بوده و شهاب اکبری و فرشاد حسامی در بخش تنظیم اثر، با چاوشی همکاری کرده‌اند و میثم مروستی و عادل روحنواز نیز نوازندگان آلبوم هستند.

چاوشی در شناسنامه آلبومش از هنرمندانی چون پرویز پرستویی، حمید فرخ‌نژاد، حسن فتحی، رضا رشیدپور، امیر جعفری، علی ضیا و… که در روزهای پرخبر و حواشی این آلبوم از او و آثارش حمایت کردند نیز تشکر و تقدیر نموده است. هادی حسینی تهیه کننده آلبوم «ابراهیم» است و مهدی معزی، ابوالفضل افشاری و محسن عسگری نیز به ترتیب مدیر اجرایی، مدیر هماهنگی و گرافیست اثر جدید چاوشی هستند.

 برخورد جهانی با ناقضان حقوق مولفین اثر

هادی حسینی تهیه کننده آلبوم «ابراهیم» نیز با تشریح جزئیاتی از ثبت حقوق قانونی این آلبوم و انتشار «ابراهیم» با کپی رایت جهانی در گفتگو با سایت «موسیقی ما» گفت: «آلبوم «ابراهیم» با کپی رایت جهانی منتشر می‌شود و هر رسانه‌ای اقدام به انتشار غیرقانونی قطعات این آلبوم در فضای مجازی اعم از سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی نماید، قطعا مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت. این موضوع برای این آلبوم با وسواس زیادی انجام شد و امیدوارم با اشاعه فرهنگ احترام به حقوق مولفین یک اثر موسیقایی، این موضوع هر چه زودتر در بین مخاطبان موسیقی همه‌گیر شود تا صنعت موسیقی بتواند به حرکت رو به جلوی خود ادامه دهد و بقای خود را حفظ کند.»

گفتنی‌ست محسن چاوشی پیش از این آلبوم‌های: یه شاخه نیلوفر، ژاکت، حریص، سنتوری، پرچم سفید، من خود آن سیزده‌ام، پاروی بی‌قایق و امیر بی‌گزند را به صورت مستقل منتشر کرده است و در آلبوم‌های گروهی چون: خاص، من و ما، دلصدا، هشت و سلام آقا نیز حضور داشته است. خواندن تیتراژ فیلم سینمایی سنتوری و اجرای چند قطعه پرطرفدار برای سریال «شهرزاد» از دیگر آثار محسن چاوشی در همه سال‌های فعالیت‌اش در حوزه موسیقی است.

همچون همیشه از تمام دوستداران موسیقی تقاضا داریم به جهت احترام به حقوق مولفین اثر، نسخه اورجینال آلبوم «ابراهیم» را تهیه نمایند.

محسن چاوشی رهایم کن