محمدامین اکبرپور، اخبار موسیقی ،اخبار موسیقی ایران ،واوموزیک،vavmusic

محمدامین اکبرپور: تدریس موسیقی در فضای دانشگاهی بازخورد مطلوبی ندارد

23 شهریور 1399 7:24 ق.ظ ایران

آهنگساز و نوازنده تار و سه‌تار می‌گوید سطح سواد دانشجویان در دانشگاه به سه دسته تقسیم می‌شود: دانشجویانی که قبلاً یا هم‌زمان با دانشگاه مشغول کار حرفه‌ای موسیقی هستند و تعدادشان اندک است؛ دسته دوم کسانی که ساز را در حد معمولی می‌نوازند و دسته سوم مبتدی هستند.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ، محمدامین اکبرپور آهنگساز و نوازنده تار و سه‌تار که سرپرستی چند گروه موسیقی را به عهده دارد، درباره فعالیت‌های خود به خبرنگار هنرآنلاین توضیح داد: در حال حاضر به دلیل اوضاع کرونا تمام کلاس‌هایم به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود. همچنین در حال نوشتن چند مقاله در زمینه اتنوموزیکولوژی هستم که تصمیم به انتشار آن دارم.

 

او ادامه داد: با توجه به این که مجوز آموزشگاه موسیقی و موسسه‌ فرهنگی هنری تازه تأسیس من در کرج با نام‌های آوای ماهور و آوای سایه ماهور صادر شده است، در حال آماده‌سازی دفتر و کلاس‌ها هستم. در کنار این فعالیت‌ها مشغول به تدریس تار و سه‌تار و دروس تخصصی موسیقی کلاسیک ایرانی در دانشگاه موسیقی هستم.

وی افزود: تدریس در فضای دانشگاهی آن‌گونه که انتظار می‌رود با توجه به زحماتی که مدرس می‌کشد، از سمت دانشگاه و دانشجویان بازخورد مطلوبی ندارد، شاید تنها دلایل ادامه دادن آن، عشق و علاقه به کار و فضای علمی، در کنار دوستی با تعدادی از دانشجویان فعال و آینده‌دار باشد.

او تأکید کرد: سطح سواد دانشجویان در دانشگاه به سه دسته تقسیم می‌شود: دانشجویانی که قبلاً یا هم‌زمان با دانشگاه مشغول کار حرفه‌ای موسیقی هستند و تعدادشان اندک است. کلاس‌های روتین با دیگر دانشجویان برای این عزیزان حوصله‌سربر است. دسته دوم کسانی هستند که ساز را در حد معمولی می‌نوازند و شور و اشتیاق زیادی به آموختن دارند که برای آن‌ها تحصیل بسیار لذت‌بخش است. دسته سوم مبتدی هستند و ورودشان به دانشگاه از سر علاقه نبوده و فاصله زیادی با دو گروه قبل دارند.

اکبرپور همچنین گفت: ازآنجایی‌که من علاقه‌مند به کار مداوم هستم سعی کردم در ترم گذشته شرایط مطلوبی برای فعالیت آن‌ها فراهم سازم ولی همراه نشدن دسته سوم و شرایط کلی باعث شد کمی دلسرد شوم و بعد از این کمتر انرژی صرف کنم هرچند برای دانشجوهای مشتاق همیشه در حد توانم آماده‌به‌خدمت خواهم بود.

این نوازنده همچنین گفت: من بالغ بر 10 آلبوم آماده انتشار دارم که سال‌هاست به دلایل متعددی به ناشرین نداده‌ام، چون آلبوم‌های قبلی به دلیل ضعف ناشر در پخش یا ورشکستگی متأسفانه پخش نشد و درواقع آلبوم‌هایی که سال‌ها روی آن زحمت کشیده بودم به‌اصطلاح سوخت ‌شد. بنابراین تصمیم گرفتم شرایط را فراهم کنم که بتوانم مسئولیت نشر آثار را خود بر عهده بگیرم، به‌زودی آلبوم‌هایم را از موسسه آوای سایه ماهور منتشر خواهم کرد.

او اضافه کرد: آلبوم‌های دیگری در دست انتشار دارم؛ ازجمله آلبوم تار و آواز “ای عشق” در آواز ابوعطا که به همراه آواز هنرمند گرامی علی خدایی از حوزه هنری در دست انتشار است. همچنین “یادواره اقبال آذر 2” با آواز سبحان مهدی‌پور که پس از کرونا از موسسه آوای دل البرز منتشر خواهد شد. همچنین در حال ضبط پروژه‌ “بازسازی آواز قمر” به همراه گروه کرشمه با همکاری عزیزان نازی و سپهر حمزه لو هستم.

آلبوم‌های شخصی که در دست انتشارم عبارتند از: “گلخند”، “گلریز”، “صدای بال پروانه”، “شطحیات” به همراه همنوازان سایه، “یادواره ظلی شور”، “یادواره ظلی بیات ترک”، “یادواره ظلی همایون” به همراه سایه بازسازی،”ترانه از توست” به همراه سایه مهر، “خورشید نو” به همراه سایه ارغوان، “آب خاک پروانه”، “پردیس” چهار آلبوم به همراه دوست عزیزم مهرزاد هویدا. و همچنین از مجموعه تک‌نوازی‌های در دست انتشارم شامل “یادواره میرزا حسینقلی”، “کنسرت گرگان”، “یادواره نی داوود 2”.

این مدرس بیان کرد: برنامه آتی من شامل ادامه تحصیل در مقطع دکترا، و همچنان تدریس دانشگاه، راه‌اندازی مرکز آموزش موسیقی آوای ماهور و موسسه فرهنگی هنری آوای سایه با انتشار آلبوم‌های مذکور که در حال انجام است. علاوه بر این راه‌اندازی فعالیت مجدد گروه‌ها زیر نام همنوازان سایه پس از کرونا و شروع کنسرت‌ها و انتشار آلبوم‌ها از دیگر برنامه‌های من است.

او در پایان گفت: تصمیم گرفتم فعالیت تدریس و کار گروهی را گزیده و محدودتر کنم و بیشتر وقتم را صرف مطالعه و تحقیق و تمرین شخصی کنم، که خوشبختانه با آموزش آنلاین این امر تا حدی محقق شد.

امین بانی هوای دوری