معنی رگلاژ در ویولن

13 مهر 1396 2:57 ق.ظ ساز

رگلاژ یا تنظیم ساز آرشه ای ویولن، به مجموعه کارهایی گفته میشود که بر روی ساز ویولن انجام می شود ، تا تغییرات زیادی از نظر کیفیت صدای ویولن در ساز ایجاد گردد.

ویولن ها بسته به نوع قالب های ساخت مانند قالب های : استرادیواریوس – گوارنری – آماتی – اشنایدر – گاسپارو داسالو – … و همچنین بسته به جنس و کیفیت مصالح کاربردی در ساخت ویولن و نوع تنظیم، دارای صداهای متفاوتی میباشند. از طرفی سلیقه های درخواستی نوازندگان از صدای ویلن باعث اِعمال تغییرات لازم حین ساخت و همچنین اِعمال تغییرات مجموعه ی عملیات رگلاژ و تنظیم در ویولن می گردد.

مفهوم رگلاژ در ساز ویولن چیست؟

به گفته ی استاد بی نظیر ویولن، یهودی منوهین، ویولن زیباترین ساخت دست بشر است. و واقعا هم همینطور است. این ساز بی نظیر و پُر از راز و رمز با آن جثه ی کوچک، دارای قدرت اجرایی بی نظیر و پُر از تنوعات تکنیکی است که بی شک و تردید امکانات اجرایی این ساز در هیچ سازی به این گستردگی وجود ندارد.

از طرفی در این ساز بسیار مرموز و پیچیده، با آن شکل بسیار بسیار زیبا، ایجاد صداهای مختلف از قبیل : صداهای کوپ – روشن – تیره – شارپ یا تیز – درخشان – توو دماغی – تاریک – لطیف – دینامیک بالا – … با انجام تغییرات رگلاژِ مشابه در تمام ویلن ها امکان پذیر نمی باشد. روش رگلاژ یک ویلن با رگلاژ ویلن دیگر ، کاملا” متفاوت بوده و از قوانین یکسانی پیروی نمی کند.

چون هر ویلن بسته به نوع قالب ساخت – حجم محفظه ی صوتی – جنس صفحات – بافت و تراکم الیاف صفحات – خشکی صفحات و چوبهای بکار رفته در ساخت – فرکانس صفحات – ارتفاع کلاف – زاویه ی دسته – جنس و تراکم الیاف خرک – پل گذاری – … و آیتم های دیگری که دست کم ۱۵ – ۱۶ مورد بوده ، دارای رگلاژ متفاوتی می باشد.

علاوه از آن ، تغییراتِ در این ۱۵ – ۱۶ مورد در یک ویلن با تغییراتِ همان ۱۵ – ۱۶ مورد در ویلن دیگر، کاملا” متفاوت می باشد که نیازمند سالیان سال کار و تجربه در این زمینه است .

بسیاری افراد با ایجاد تغییرات غیر علمی، با نیّت بدست آوردن صدای خوب و با کیفیت از ویولن، فقط و فقط باعث آزردن این ساز بسیار حساس می شوند، بدون آنکه نتیجه ی مطلوبی بدست آورند.

علی لهراسبی بارون میزنه