رضا صادقی ، عکس رضا صادقی ، کنسرت رضا صادقی

موج امیدبخشی موزیسین‌ها علیه کرونا

15 اسفند 1398 12:50 ق.ظ ایران

چهره‌های شناخته شده عرصه موسیقی کشور در این روزها که برگزاری کنسرت‌های موسیقی به خاطر پیشگیری از شیوع بیشتر کرونا لغو شده است، تلاش کرده‌اند با انتشار یادداشت‌ها، گفت‌وگوها و پیام‌هایی دررسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به مردم امید و دلداری بدهند. این پیام‌ها با استقبال عمومی در فضای مجازی مواجه شده و همین موضوع نیز انگیزه هنرمندان موسیقی کشور را برای حضور پررنگ‌تر در این کمپین نانوشته بیشتر کرده است.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ، اگرچه این نخستین بار نیست که کمپینی نانوشته در زمانی کوتاه مورد توجه چهره‌های هنری کشور قرار می‌گیرد اما به نظر می‌رسد که این نخستین بار باشد که همدلی و امیدبخشی تا این اندازه در میان چهره‌های موسیقی کشور فراگیر می‌شود. شاید بیشترین محتوا درباره کرونا و موضع‌گیری‌ها در برابر کمپین‌های مجازی را فریدون شهبازیان، موسیقیدان و آهنگساز برجسته ایرانی منتشر کرده باشد. او ضمن توجه به کمپین‌های عمومی همچون کمپین لبخند که در چند روز اخیر فضای مجازی را تحت‌تاثیر خود قرار داده بود بارها بر لزوم حفظ احترام همه شهروندان و فرهنگ‌های ایرانی تاکید و مردم را به رعایت نکات ایمنی و توجه به همدیگر تشویق کرده است.

سالار عقیلی

سالار عقیلی چند روز پیش ویدیویی از خود در حال خواندن یک آهنگ و نواختن پیانو برای پرستاران و پزشکان منتشر کرد که در آن می‌گوید: «به غیر از خدمتی بی‌مرز، سرودی تازه بر لب نیست، دلیل هم‌صدا بودن، نژاد و رنگ و مذهب نیست.» او در زیر این پست نوشته است: «تقدیم به همه پرستاران و پزشکان عزیز و محترمی که در این مدت از جان خود گذشتند، برای نجات جان هموطنان عزیزمان. به امید اینکه همگی دست به دست همدیگر این ویروس را شکست دهیم. درود بر یکایک خوبان و مهربانانی که با همراهی‌شان باعث دلگرمی و ادامه مسیرم می‌شوند. در این روزهایی که ما بیشتر نیاز به دوست داشتن یکدیگر داریم، برایتان آرزوی تندرستی می‌کنم. شادمانه زندگی کنیم.»

پرواز همای

پرواز همای نیز از همان روزهای نخستین اسفندماه پیغام‌های ایمنی در حوزه سلامتی مردم را در صفحه مجازی خود منتشر کرده بود. او در سوم اسفند ویدیویی را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد و گفت: به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا، فعلا کلیه کنسرت‌ها تا یک هفته لغو شده است. او مردم را به چالش پیشگیری قبل از درمان دعوت کرد و از آنها خواست که از خود ویدیو گرفته، در اینستاگرام گذاشته و دوستانشان را نیز به این چالش دعوت کنند. همای همچنین ویدیویی دیگر از زبان ویروس کرونا منتشر کرد. در این ویدیو این ویروس خود را با آنفلوآنزا مقایسه کرد و گفت که آنفلوآنزا خطرناک‌تر است. همچنین از مردم خواست که نترسند و با رعایت بهداشت جلوی ابتلا به این بیماری را بگیرند.

محمد معتمدی

محمد معتمدی نیز در گفت‌وگویی با مهر گفته بود: من باور دارم که درخت‌ها دوباره شکوفه خواهند زد و همه ما دوباره صدای بلبلان بهاری را می‌شنویم و شاهد شکفته شدن گل‌هایی از جنس بهار خواهیم بود که حال همه ما را با طراوتشان خوب می‌کنند. من همچنان در این روزهای سخت بر این باورم که امید و جوانه‌های امید خیلی زود دوباره به کشور ما باز می‌گردد.

این خواننده همچنین بیان کرده است: مسئله‌ای که به اعتقاد من بسیار مهم است، عملکرد ما در این روزهاست که چقدر بتوانیم به یکدیگر امید به زندگی و امیدواری انتقال دهیم. ما باید تمام تلاشمان را بکنیم تا به سهم خودمان انتقال‌دهنده نشاط و انگیزه باشیم. در عین حال همه می‌دانیم که سخت‌ترین بیماری‌ها حتی آن دسته از بیماری‌هایی که برای آن‌ها درمانی متصور نیست فقط با یک وسیله و با یک سلاح به نام «امید و انگیزه و نشاط» درمان می‌شود. حتی ما دیده‌ایم که از سوی دیگر ساده‌ترین بیماری‌ها با پذیرفتن یأس و ناامیدی تبدیل به فاجعه می‌شود. در این شرایط حتی اگر مسئله‌ای به نام بیماری هم وجود نداشته باشد، همین موضوع یأس و ناامیدی خود به تنهایی کشنده است.

لوریس چکناواریان

لوریس چکناواریان، رهبر ارکستر و آهنگساز نیز ۱۱ اسفند ویدئویی از اجرای قطعه «بنی آدم اعضای یک پیکرند» در تالار وحدت به رهبری خودش با همراهی گروه کُر به اشتراک گذاشته و زیر این پست نوشته است: «با آرزوی بهبودی و سلامتی همه بیماران و به امید گذر از روزهای سخت، شادمانی مردم و بازگشت سلامتی کامل به میهن عزیزمان.»

رضا صادقی

رضا صادقی هم شش اسفند پستی را با هشتگ «ما با همیم شکستش می‌دیم» منتشر کرد. او در کپشن این پست نوشته است: «به هم روحیه می‌دیم و همو راهنمایی می‌کنیم، رعایت می‌کنیم، حمایت می‌کنیم، رفاقت می‌کنیم و از این روزهای تلخ هم رد می‌شیم. ما تاریخ با هم بودنمون خیلی ریشه داره…». او روز هفتم اسفند پست دیگری از فرزند خود در حال خواندن ترانه‌ای به زبان فرانسوی منتشر کرد و در زیر این پست نوشت: «این روزا در هر خونه‌ای بحث و نگرانی از کرونا است، بچه‌ها قدرت تحلیل ندارن، لطفا اونا رو از این بحث‌ها با هر بازی و رفتاری که می‌دونید، دور کنید. بچه‌ها امانت هستن؛ هم جسمشون و هم روحشون باید آروم باشه.»

بهنام بانی

بهنام بانی نیز ۱۱ اسفند ترانه‌ای شاد از خود در قالب یک ویدیو منتشر کرده و در کپشن آن نوشته است: «امیدوارم که تو این شرایط گوش دادن به موزیک «قرص قمر» یه مقدار حتی کوچیک حالتونو خوب کنه و دلتونو شاد. ان‌شاءالله که هرچه زودتر تموم بشه این شرایط و تن همه سالم باشه. ممنونم از ویدیوهایی که می‌سازید و می‌فرستید. خسته نباشید می‌گم به همه پرستارها و پزشکان و همه کسانی که با جون و دل دارن برای ریشه‌کن کردن این ویروس زحمت می‌کشند.»

اما برخی از خواننده‌ها نیز شیوه‌های دیگری را برای ارتباط با مردم انتخاب کردند. بنیامین بهادری خواننده پاپ نیز پس از لغو کنسرت خود به‌دلیل شیوع ویروس کرونا اقدام به برگزاری کنسرت آن‌لاین کرد. کنسرت لغوشده بنیامین بهادری که پیش‌تر قرار بود ششم اسفند در سالن ۱۵۰۰نفری برج میلاد و در دو سانس برگزار شود، ششم اسفند در بخش زنده (لایو) صفحه اینستاگرام این خواننده برگزار شد. کنسرت مجازی بنیامین بهادری از ساعت ۲۰:۳۰ آغاز شد و در ۲۱:۴۰ پایان یافت.

امین بانی هوای دوری