موسیقی جَز و پاپ همنشین شدند/ نیاوران در دامِ ریتم

19 بهمن 1395 9:03 ب.ظ ایران

اولین کنسرت از ویژه برنامه های «شب‌های جنوب» با اجرای دو گروه موسیقایی در تالار اصلی فرهنگسرای نیاوران تهران برگزار شد.

اولین کنسرت از رویدادِ «شب‌های جنوب» دوشنبه شب ۱۸ بهمن ماه در تالار اصلی فرهنگسرای نیاوران تهران برگزار شد و دو گروه به اجرای برنامه پرداختند.

در اجرای اول گروه امیر دارابی که در عمل یک تریوی جز (گروهی سه نفره با محوریت موسیقی جز) است با همراهی مجید سالاری برنامه خود را اجرا کردند. قطعات اجرا شده ترکیبی از فعالیت‌ هر کدام از اعضا بود. برای نمونه به نظر می‌رسید امیر دارابی دو قطعه از آلبوم «دستان خالی» را با نگاه جدیدی تنظیم کرده که خواننده هم در آن حضور داشته باشد. حمزه یگانه نوازنده کیبورد و امین طاهری نوازنده درامز در کنار امیردارابی نوازنده پیانو این گروه را تشکیل داده‌اند و تا به حال چند اجرا هم در هفته موسیقی تلفیقی و شب‌های جز داشته‌اند.

در بخش دوم از این برنامه هم گروه «کماکان» به خوانندگی مهدی ساکی روی صحنه رفت. «کماکان» با وجود اینکه تنها یک آلبوم منتشر کرده است، اما با توجه به فعالیت بلندمدت و تعداد نسبتاً زیاد کنسرت‌هایشان در سال‌های اخیر، گروهی با تجربه محسوب می‌شوند.

در این سال‌ها نگاه گروه «کماکان» به موسیقی تغییراتی کرده که به نظر می‌رسد دلیل اصلی حضور سردار سرمست باشد. سرمست قطعات قدیمی را دوباره تنظیم کرده که نسبت به قبل ساده‌تر و ریتمیک تر شده‌است. همچنین حضور ابراهیم علوی به عنوان یک مولتی اینسترومنتالیست (نوازنده‌ای که چند ساز می‌نوازد) کمک بزرگی به کماکان می‌کند. مهرداد علیزاده هم با انتخاب‌هایش در پرکاشن مورد نیازش و خودنمایی نکردن در نواختن کوبه‌ای به صدای گروه «کماکان» کمک می‌کند.

نکات مشترک و مهمی که در هر دو اجرا وجود داشت استفاده از اشعار ابراهیم منصفی و همچنین المان‌های موسیقی «جز» بود. منصفی برای موزیسن‌های امروزی که ارتباطی با جنوب دارند یک ستون است و همیشه ادای دینی به او می‌کنند.

سه شنبه ۱۹ بهمن ماه و در دومین شب کنسرت از شب‌های جنوب که به همت مجموعه «سازباز» در فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود، ناصر منتظری، رضا کولغانی، ابراهیم علوی و مجید سالاری روی صحنه می‌روند.

امین بانی هوای دوری