میرجلال‌الدین کزاری ، اخبار موسیقی ،اخبار موسیقی ایران، واوموزیک،vavmusic

«میرجلال‌الدین کزاری» و دیگران در سوگ محمدرضا شجریان سرودند

23 آذر 1399 1:09 ب.ظ ایران

صد و هشتادمین شماره مجله «موسیقی هنر» با طرح جلدی از شیدا قره‌چه‌داغی و با مقالات مختلف در باب موسیقی و آموزش تار و سه تار و گزیده اشعاری در سوگ محمدرضا شجریان منتشر شد.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ، «فرصتِ هستی گشاد و بستِ چشمی بیش نیست»، به بزرگ لشگری و برخی دیگر از استادانی که در این ایام از میان ما رفتند چون خسرو سینایی و بهمن مفید پرداخته است. در بخشی از این سر مقاله آمده است:«بهمن در خانواده‌ای به دنیا آمده بود که صدای گریه تولدش را به علت نزدیکی منزل‌هایمان، ما هم در خانه‌مان می‌شنیدیم! خانه‌ای که سر نبش یکی از فرعی‌های خیابان شهباز ایستگاه ناصری بود. بهمن از پدر و برادرانی هنرمند بود که فیلم‌های سینما و تئاتر را در خانه و گلخانه پیش هم و با هم بازی می‌کردند و هر یک از گُل‌هنرمندانِ آن خانه را بر می‌کشید.»

یکی از بخش‌های این مجله به گلچینی از اشعار سروده شده در سوگ محمدرضا شجریان اختصاص دارد؛ اشعاری از میرجلال‌الدین کزازی، وحید عیدگاه، افشین علا، حسین جنتی و دیگرانی که ارادت خود به استاد را در اشعارشان نمایان ساختند. همچنین سردبیر مجله «هنر موسیقی» در مقاله‌ای با عنوان «آخرین حافظ عصر ما» به بررسی وجوه مشترک حافظان پرداخته است.

میرجلال‌الدین کزازی در سوگ سروده خود نوشته است:

آواز بموید و بگرید آهنگ
گیسو بِکَنَد ز شورِاندوهان، چنگ
نی نالد و تار زارد و دف سوزد
در سوگِ گرانمایه فر و فرهنگ

علاقه‌مندان در صد و هشتادمین شماره مجله «موسیقی هنر» می‌توانند مقاله‌هایی چون «غبار در آواز؛ شناسایی سرانده مثنوی مجموعه«عشق داند»» نوشته مهدی فیروزان، «آثارم پلی است میان موسیقی شرق و غرب؛ گفت‌وگو با شیدا فره‌چه داغی» اثر مژگان زرین نقش، «مرگ غم انگیز یک جریان؛ نگاهی به روند آموزش موسیقی در ایران و تاثیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ارتقای سطح فرهنگی جامعه» اثر محمد جواد صحافی، «نقد و بررسی متدهای آموزشی سه تار؛ قسمت اول: نقد و بررسی کتاب‌های دستور جدید تار و سه تار(وزیری)، دستور مقدماتی تار و سه تار(خالقی) اثر جعفر صالحی و «جامعه شناسی موسیقی؛ بخش سوم: تولید موسیقی» اثر محمد خلیلیان را بخوانند.

همچنین در این شماره مقاله‌هایی چونه «بینامتنیت و بیش متنیت در موسیقی پاپ با رویکرد ژرار ژنت» اثر مینا خلیلی قاضی، «نگاهی تطبیقی به واسونک‌های شیراز و آبادون‌های سیرجان» اثر شهاب جعفری، «اقتصاد هنر و جایگاه آن در ایران و جهان امروز» اثر محمد لشکری، سید محمد فضائلی و مجید شیدکالایی، «کنکاش در کتابخانه شخصی فریدون ناصری پس از 15 سال؛ گفت‌وگو با نیما ناصری و سجاد پورقناد» اثر علی نجفی ملکی، «گذری بر موسیقی ایران در سال‌های جنگ» اثر فریدون فراهانی، «تکنیک‌های آهنگ سازی در موسیقی ایرانی؛ مطالعه موردی: آواز «مجازی» از «مجموعه آوازهای فولکلور شماره 14» اثر رضا والی» نوشته بنیامین فسائی، «یک صد آلبوم برتر تاریخ موسیقی راک؛ قسمت هفتم» اثرمحسن گلتاش و «آدم معمولی؛ نگاهی به تازه‌ترین آلبوم آزی آزبورن» اثر محمد بیگی به چشم می‌خورد.

امین بانی هوای دوری