ابراهیم قنبری مهر ، اخبار موسیقی ،اخبار موسیقی ایران ،واوموزیک،vavmusic

هر کدام از سازهای قنبری مهر یک جواهر است

12 مرداد 1399 8:16 ق.ظ ایران

مراسم پاسداشت مقام هنری ابراهیم قنبری مهر؛ سازساز پیشکسوت و تغییر نام بوستان شقایق به «شقایق مهر»عصر روز گذشته در این بوستان برگزار شد.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ، این مراسم همزمان با تولد 92 سالگی ابراهیم قنبری مهر (استاد ساز سازی) در حالی برگزار شد که به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا علاقمندان بصورت مجازی و آنلاین برنامه را دنبال می کردند و جمع محدودی از مسئولان و هنرمندان در آن حضور داشتند.

در این برنامه حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی)، محمدجواد حق‌شناس (عضو شورای شهر تهران و رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر)، علی مرادخانی (مدیر موزه موسیقی ایران و مشاور هنری شهردار تهران)، حمیدرضا عاطفی(معاون اجرایی خانه موسیقی)، رسول کشت‌پور (شهردار منطقه دو) و جمعی از هنرمندان حضور داشتند و در ابتدا چند پیام ویدیویی از کامبیز روشن روان(آهنگساز)، سامان احتشامی(نوازنده پیانو)، سیدعباس سجادی(شاعرو معاون فرهنگی شهرداری منطقه1) پخش شد.

اجرای این مراسم را فاضل جمشیدی(خواننده) به عهده داشت و در ابتدا با خوشامد گویی به حضار توضیحاتی درباره شکل گیری این مراسم ارائه داد. در ادامه محمدجواد حق‌شناس (رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران) گفت: هنرمندان بزرگ ایران سال‌ها حال دل مردم را با سازهای ساخت استادقنبری‌مهر شاد کرده‌اند.

پیشنهاد نام‌گذاری این پارک را به نام استاد قنبری‌مهر، سال گذشته دو نهاد خانه موسیقی و موزه موسیقی مطرح کردند که در کمیسیون نام‌گذاری انجام شد و بعد به شورای شهر رفت که در آنجا هم با استقبال روبه‌رو شد. البته تردید زیادی برای اجرای حضوری این مراسم با توجه به شرایط حاضر وجود داشت و در نهایت قرار شد مراسم با حضور ۲۰ نفر برگزار شود.

همچنین علی مرادخانی (مشاور شهردار تهران و مدیر موزه موسیقی ایران) در بخشی از این مراسم پشت تریبون قرار گرفت و گفت: موزه موسیقی میزبان سازهای استاد قنبری‌مهر است.

ایشان سال‌های روی این سازها کار کرده‌اند و هر کدام از سازهای ایشان یک جواهر است. به یاد دارم روزی که از ایشان سازها را تحویل گرفتیم، گفتند که «من امشب راحت می‌خوابم؛ چون تمام دغدغه‌ام این بود که مبادا این سازها در خانه دچار مشکل شوند.» شاید در کشور افراد زیادی صاحب‌نام باشند ولی انسانیت و مهربانی ایشان، او را از دیگران متمایز می‌کند.

در بخش دیگری از این مراسم نیز هادی منتظری(نوازنده و مدرس کمانچه) درباره ابراهیم قنبری مهر گفت سال ۵۴ به نزد استاد رفتم تا از ایشان سازی بگیرم. قبل از من یک محصل دبیرستانی به نزد ایشان رفت تا سازی بگیرد. استاد به او گفت که «تا یک ماه به پولت دست نمی‌زنم، برو اگر دیدی ساز بد است یا گران است بیا ساز را تحویل بده و من پولت را پس می‌دهم ولی اگر بعد از یک ماه نیامدی مطمئن می‌شوم که با ساز مشکلی نداری.» ولی سازی که ایشان به من دادند،

کمانچه‌ای زیبا بود که دراصل لطف کردند و آن را به من کادو دادند. در همان مقطعی که من داشتم برای پول ساز چک ناقابلی می‌کشیدم، سه برابر همان پول را فردی به استاد قنبری پیشنهاد کرد ولی استاد نپذیرفت و گفت که فرق شما با منتظری این است که او با این ساز خواهد نواخت ولی شما می‌خواهید این ساز را در ویترین خانه آویزان کنید و بگویید که ساز قنبری‌مهر را دارید.

روزی که کمانچه را به من دادند گفتند که هیچ منتی بر سرت نمی‌گذارم ولی بدان که زمانی که برای ساخت آن صرف کرده‌ام به اندازه ساخت سه ویولن بود.

در این مراسم همچنین سیاوش اکبری (سازساز و از شاگردان قنبری مهر) پشت تریبون قرار گرفت و شعری را برای استادش قرائت کرد. سپس کیوان ساکت (نوازنده تار و سه تار) دقایقی به نوازندگی سه تار پرداخت.

این مراسم با سخنرانی شهردار منطقه دو ادامه پیدا کرد و در پایان مسئولان لوح و هدایایی را به ابراهیم قنبری مهر (ساز ساز پیشکسوت) اهدا کرده و نام بوستان شقایق به احترام این هنرمند به بوستان «شقایق مهر» تغییر کرد.

امین بانی هوای دوری