همایون شجریان ،اخبار موسیقی ،اخبار موسیقی ایران، واوموزیک،vavmusic

همایون شجریان «سووشون» را به یاد پدر منتشر کرد

16 دی 1399 2:00 ب.ظ ایران

تصنیف «سووشون» به عنوان تازه ترین اثر از همکاری همایون شجریان و تهمورس پورناظری به یاد خسرو آواز ایران محمدرضا شجریان، منتشر شد.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ، «سووشون» حاصل همکاری دیگری است از همایون شجریان و طهمورس پورناظری که پورناظری آن را بر ترانه ای از پوریا سوری ساخته و سحر محمدی و دنیا کمالی به عنوان همآوایان با مجموعه همکاری داشته اند ماحصل این کار فضایی مرثیه گونه و تاثیر گذار شده که شنیدار هر مخاطبی را به خود معطوف می دارد.

همایون شجریان این قطعه را به دل های سوگواری که عزیز خود را از دست داده اند، تقدیم کرده است. شعر این تصنیف ساختاری سهل و ممتنع داشته و به دلیل سادگی و لطافتش احساس هر شنونده‌ای را بر می‌انگیزاند. پورناظری با آهنگسازی اتمسفریک و در عین حال ملودی پر سوزش به سهم خود در اثربخشی این مرثیه شریک بوده است.

سووشون در فرهنگ عامه به آئینی کهن در فرهنگ ایران بازمی‌گردد که تا امروز در نقاط مختلف ایران و حتی خارج از آن برگزار می‌شود. سووشون یا سوگ سیاوش، سوگواری چند هزار ساله‌ای است که امروزه با این نام از گذشتگان ما به ارث رسیده است. نکته بسیار زیبا در ترانه‌سرایی پوریا سوری اشاره به نام مستعار محمدرضا شجریان یعنی سیاوش بیدکانی دارد و همچنین ظرافت دیگر او تلمیح بسیار زیبا با جمله “جان پدر کجاستی” است که به حادثه تلخ حمله به دانشگاه کابل اشاره دارد.

شایان ذکر است که تک آهنگ «سووشون» با آواز همایون شجریان، هم اکنون آماده شنیدن است و علاقمندان می توانند این اثر را بصورت آنلاین از «موسیقی ایرانیان» شنیده و در صورت تمایل دانلود نمایند.

امین بانی هوای دوری