وزیر فرهنگ و ارشاد پیشنهادی دولت دوازدهم را بیشتر بشناسید

20 مرداد 1396 4:52 ب.ظ خارج از گود

سید عباس صالح شریعتی معروف به سید عباس صالحی کیست و تا کنون چه فعالیت هایی در حوزه فرهنگ داشته است؟

 

به گزارش صفحه اخبار موسیقی واوموزیک یکی از گزینه‌های احتمالی برای این سمت را سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرده بودند. هم اکنون پس از انتشار اسامی وزرای پیشنهادی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدیم، گمانه‌زنی‌ها درست بود و این فرد گزینه پیشنهادی رئیس جمهور برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم است.

سید عباس صالحی، فعال فرهنگی و حوزوی ایرانی به واسطه حضور در منصب معاونت فرهنگی و سرپرستی چند روزه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد عرصه سیاست و رسانه شد. او متولد ۱۳۴۲ در مشهد است و مدرک دکترای فلسفه از یکی از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های وابسته به حوزه علمیه را دارد.

 

سید عباس صالحی از سال ۱۳۵۱ وارد حوزه علمیه مشهد شد. دروس مقدماتی، سطوح مقدماتی و عالی را در حوزه علمیه مشهد گذراند؛ از سال ۶۰ به حوزه علمیه قم عزیمت کرد و دروس خارج را تا سال ۶۸ در آن حوزه گذرانید. صالحی مجدداً به مشهد عزیمت کرد و در دروس خارج اساتید مشهد ادامه تحصیل داد. او در سال ۷۶ مجدداً به حوزه علمیه قم برای ادامه تحصیل بازگشت.

سید عباس صالحی دروس مقدماتی را در مدرسه آقای موسوی‌نژاد و دروس سطح را در خدمت آقایان صالحی، مدرسی و فلسفی گذراند.

سید عباس صالحی در سال ۶۷–۶۵ سردبیری مجله حوزه و در سال ۷۶–۷۳مسئولیت دفتر تبلیغات اسلامی خراسان را برعهده داشت. او از سال ۷۶ تاکنون در سه دوره متوالی عضو هیئت مدیره دفتر تبلیغات اسلامی و سپس عضو هیئت امنای آن بود.

از سال ۷۶ مدیر مسئولیت نشریه پژوهش‌های قرآنی و از همان سال عضویت در هیئت تحریریه نشریات فقه اهل بیت و کاوش فقه در فقه اهل بیت را عهده دار بود.

صالحی در ادامه فعالیت‌های خود در سال ۷۸ مدیر مسئولی و سردبیری نشریه «پگاه» را بر عهده داشت.

سیدعباس صالحی سایت دین آنلاین را هم راه انداخت. وی در یادداشتی هدف خود از تأسیس دین‌آنلاین را پیگیری ارتباط و پیوند مستحکم‌تر دین و عینیت اجتماعی بیان کرد. از سال ۶۱ یکی از نویسندگان مجله حوزه به شمار می رفت. همچنین او در پاره‌ای از پروژه‌ها و فعالیت‌های علمی، در مدیریت و یا در طراحی آن ایفای نقش می کرد.

از تالیفات سید عباس صلحی می‌توان به، «تفسیر راهنما» اشاره کرد. او محقق این کتاب بود. کتاب «حوزه و روحانیت»، «‎دانشگاه و دانشجو» از دیگر تالیفات اوست. از جمله ۲۲ مقاله‌ای که به قلم وی نوشته شده است می توان به ابوذر امام، اسوه امام، امام و سلوک تفسیری و… اشاره کرد.

او در دولت یازدهم و در دوره وزارت علی جنتی به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید. سید عباس صالحی پس از استعفای علی جنتی از وزارت ارشاد دولت یازدهم، در ۲۸ مهر ۱۳۹۵ به سرپرستی این وزارتخانه منصوب شد و تا رای اعتماد وزیر جدید در این سمت بود.

علی لهراسبی بارون میزنه