وقتی آهنگساز افسانه‌ای مشهورترین کارش را دوست ندارد

6 دی 1395 8:56 ق.ظ خارج از گود
جان ویلیامز آهنگساز امریکایی برنده اسکار و خالق موسیقی متن مجموعه سینمایی «جنگ‌های ستاره‌ای» در یکی از گفت‌وگوهای اخیر خود با نشریه‌ای انگلیسی، به صراحت اعلام کرده است تا به حال، هیچ کدام از فیلم‌های «جنگ‌های ستاره‌ای» را تماشا نکرده و هر بار، صرفا وظیفه خودش را در حد ساخت موسیقی فیلم به پایان برده است.

ویلیامز 84 ساله که در سال 1978 جایزه اسکار بهترین موسیقی متن اوریجینال را به خاطر ساخت موسیقی نخستین بخش از میراث پرطرفدار جرج لوکاس با خود به خانه برد، عقیده دارد موسیقی متن «جنگ‌های ستاره‌ای» جزو بهترین و ماندگارترین آثار کارنامه‌اش نیست.

ویلیامز در گفت‌وگویی که به تازگی با نشریه «میرور» انجام داده، حرف‌های جالبی در رابطه با احساسش نسبت به فرنچایز سینمایی «جنگ‌های ستاره‌ای» زده است. به عقیده آهنگساز، پیانیست و رهبر ارکستر امریکایی، تم‌های معروفی مانند «راه‌پیمایی امپراتوری»، «هیاهوی شورشی‌ها» و «پیش‌درآمد» که برای میراث جرج لوکاس ساخته است، چندان هم «به یاد ماندنی و خاطره‌انگیز» به شمار نمی‌روند.

آهنگساز کهنه‌کار امریکایی در اشاره به دغدغه تماشای فیلم‌های این مجموعه پرطرفدار گفته است: «رها می‌کنم برود. تا به حال، هیچ یک از فیلم‌های «جنگ‌های ستاره‌ای» را ندیده‌ام و این موضوع بی برو و برگرد حقیقت دارد.»

ویلیامز اضافه می‌کند: «وقتی کارم با فیلمی تمام می‌شود که با موسیقی آن زندگی کرده باشم، صداگذاری و ضبط و سایر امور انجام شده باشد. به محض این که پایم را از استودیو بیرون می‌گذارم، همه چیز برایم تمام شده است.»

سازنده موسیقی متن فیلم‌های «ویلن‌زن روی بام» و «آرواره‌ها» همچنین تاکید کرده است: «در حال حاضر، هیچ انگیزه‌ای ندارم برای این که به سینما بروم و به تماشای فیلمی از این مجموعه بنشینم. شاید بعضی‌ها متعجب بشوند یا گوش دادن به موسیقی من برای‌شان بسیار بسیار غریب باشد.»

ویلیامز در رابطه با احساسی که نسبت به ساخت موسیقی این مجموعه سینمایی دارد، به صراحت گفته است: «باید بگویم به ساخت موسیقی این فیلم نمی‌بالم. البته که بخشی‌اش هم ناشی از این واقعیت است که تازه ساخت موسیقی فیلم جدید «جنگ‌های ستاره‌ای» را به پایان برده‌ام و پیشاپیش کار بر روی موسیقی متن فیلم جدید اسپیلبرگ را آغاز کرده‌ام و دلم نمی‌خواهد به موسیقی گوش بدهم یا به سینما بروم.»

آهنگساز 84 ساله جایی در ادامه گفت‌وگو پذیرفته است که ساخت موسیقی متن «جنگ‌های ستاره‌ای» احتمالا از محبوب‌ترین ساخته‌های او تا امروز تلقی می‌شود اما به عقیده خودش شخصا، قطعاتی که برای این مجموعه ساخته «چندان به یاد ماندنی» نیستند.

جان ویلیامز The Rebellion is Reborn موسیقی متن فیلم جنگ ستارگان (Star Wars)