پرسا مقدس از همکاری اش با فرزاد فرزین، فریدون آسرایی و… گفت

21 تیر 1396 2:24 ب.ظ مصاحبه های اختصاصی

«پرسا مقدس» متولد ٢٧آذر ١٣۶۵ است. وی از نوجوانی به ترانه سرایی پرداخته است و تا کنون با خواننده های مطرحی همچون «فریدون آسرایی»، «فرزاد فرزین»، «علیرضا قرایی منش» و … همکاری موفقی داشته است.
پدر ایشان نیز ترانه هستند و همکاری هایی با خواننده های مختلف داشته اند.
مصاحبه ای با «پرسا مقدس» انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:

 

 

 

 

 

_ترانه سرایی را از چه زمانی آغاز کردید؟

اول راهنمایی بودم که برای معلم ها ترانه می نوشتم.در همان سال، شعری را در عرض چند دقیقه سرودم که در استان تهران مقام دومی را کسب کرد؛ از آن جا بود که با حمایت پدرم با به این عرصه گذاشتم.

_آیا ترانه سراها نسبت به دیگر عوامل موسیقی مهجور واقع نشده اند؟

تا چند سال پیش که هم مردم و هم گروه سازنده کار نسبت به ترانه سراها بی تفاوت بودند؛ اما اکنون شرایط بهتر شده است.
اما در هر حال من به مثلث ترانه سرا، آهنگساز و تنظیم کننده اعتقاد دارم و هر کدام از این ها مکمل یکدیگر هستند.

_نقش فضای مجازی را در این زمینه چگونه ارزیابی می کنید؟

فضای مجازی نقش بسزایی در این زمینه دارد و به این واسطه ترانه سراها می توانند بهتر دیده شوند و کارهای خود را بهتر معرفی کنند.

_ترانه هایی که میشنویم، بر اساس ضابطه است یا رابطه؟

متاسفانه ابتدا باید رابطه را ساخت و بعد کار را ارائه کرد.امروزه کسی درب منزل شما را نمیزند که بگوید شنیده ام ترانه های خوبی دارید .. اگر همکاران و دوستان زیادی در این عرصه نداشته باشید، شاید ترانه بسیار عالی شما در حد همان چک نویس در منزل بماند.
البته این را هم اضافه کنم که فقط داشتن رابطه ها کافی نیست و باید ترانه هم راه و روش خودش را درست پیش گرفته باشد.

_جلساتی مانند خانه ترانه، چه اندازه به پیشرفت در زمینه ترانه کمک می کند؟

زمانی که خانه ترانه آغاز شد، دنیای مجازی وجود نداشت که رابطه ها شکل بگیرد؛ دکتر یداللهی دوستان ترانه سرا را کنار هم جمع کردند و این ارتباطات از خانه ترانه شکل گرفت و همین که ترانه سراها در این جلسات شرکت کنند، ترانه های مختلفی را بخوانند و بشنوند و با جهان بینی های مختلفی آشنا شوند، نکته مثبت این جلسات است.

_چرا ترانه هایی که میشنویم ماندگار نیستند؟

اولا ما در پنجاه سال بعد نیستیم که ببینیم آیا کار های فعلی ماندگارند یا نه، دوما امروزه تعداد خواننده ها و کار هایی که می شنویم آنقدر زیاد است که امکان ماندگاری آثار را کاهش می دهد؛ هرچند همین الان هم کار هایی مانند «ایران» آقای سالار عقیلی با شعری از دکتر یداللهی را میتوانیم نام ببریم که جز کار های ماندگار خواهند شد.

_کلام در ماندگاری اثر چه نقشی دارد؟

کلام در ماندگاری اثر تاثیر بسزایی دارد به شرطی که سلیقه نسل بعد هم در نظر گرفته شود.
اگر اکنون کلام مبتذل و سطحی را می شنویم، بازتاب جامعه ماست. البته در تمام دنیا این چنین است و موسیقی به سمت سطحی در حال حرکت است.

_پس مشکل کار از کجاست؟

برای من بسیار پیش آمده که دوستان آهنگساز وقتی ترانه هایم را می بینند، به اصطلاح خودشان از من کار امروزی میخواهند؛ امروزی به این معنا که بچه های پانزده ساله کار را بپسندند در صورتی که من ترانه را از اساتیدی مانند دکتر افشین یداللهی آموختم و اگر بخواهم چنین ترانه هایی را بنویسم دلم اجازه نمی دهد و همین که ترانه سرا آن کار را ننویسد افراد دیگری این کار را انجام می دهند که تخصص آن را ندارند و این گونه افراد زیادی وارد این زمینه می شوند و با این تفاسیر آیا امکان تولید آثار ماندگار وجود دارد؟

_در ارتباط با ترانه های ترانه سرایان چطور؟ آیا امکان ماندگاری ترانه وجود دارد؟

اگر موسیقی زمان ماندگار باشد، ترانه نیز ماندگار است اما اگر موسیقی فراموش شود به تبع آن ترانه نیز فراموش خواهد شد.

_با توجه به این که بیشتر شعر ها ماندگار هستند تا ترانه ها، پس ترانه سرا شاعر هم باید باشد؟

من به نوشتن شعر بسیار علاقه دارم اما احساس میکنم قواعد متفاوتی دارد.
شاید نسبت به افراد دیگر در شعر سریع تر به نتایج مثبت برسم که آن هم در گرو تلاش و کوشش بسیار است.
اما با این که می فرمایید ترانه سرا باید شاعر هم باشد، مخالفم و معتقدم هر کس باید استعداد و سلیقه درونی خودش را در نظر بگیرد.

_ترانه سرایی را به صورت حرفه اصلی خود دنبال می کنید؟

خیر، شغل اصلی من چیز دیگری است و در زمان های آزادم به سرودن ترانه می پردازم اما برای من تفریح به حساب نمی آید و به صورت جدی آن را دنبال می کنم.

_درباره همکاری هایی که داشتید صحبت کنید.

با آقایان، فریدون آسرایی، فرزاد فرزین، علیرضا قرایی منش، مهدی مقدم، هومن سزاوار، محمد رضا مقدم، بابک قدمایی و…همکاری هایی داشته ام.

_بهترین همکاری شما؟

قطعه «پشیمونی» آقای آسرایی که از سوی هواداران ایشان هم با استقبال خوبی مواجه شد و برای من حس خوبی بود، اما در هفده سالگی ام ترانه ای از من با صدای فرزاد فرزین و مهدی مقدم و بهزاد ابطحی پخش شد که برای من اتفاق ویژه ای بود.

حرف آخر

ای کاش دکتر یداللهی بود و تمام حرف های ناگفته ام را به ایشان می گفتم، بزرگترین حسرت زندگی من تشکر نکردن از ایشان است که همین جا از ایشان تشکر میکنم.
از پدر و مادرم نیز که مرا در طول این سالها حمایت کردند قدردانم، همچنین از شما و سایت موسیقی پارس نیز سپاسگزارم.

در پایان می توانید ترانه ای از خانم «پرسا مقدس» را بخوانید:

«سنگینی چشماته که نمی خوابی
این حالت گریه این حس بیتابی
تلخی حرفات و لبخند اجباری
دستای تنهات و حرفای تکراری
یعنی پشیمونی یعنی دلت گیره
یعنی منو می خوای می خوای ولی دیره
یعنی پشیمونی یعنی دلت گیره
یعنی منو می خوای می خوای ولی دیره
می خوای مثل سابق مثل قدیما شم
می خوای همون عشق همیشگی باشم
حالا که تنهایی حالا که بد کردی
حالا پشیمونی می خوای که برگردی
یعنی پشیمونی یعنی دلت گیره
یعنی منو می خوای می خوای ولی دیره
سنگینی چشماته که نمی خوابی
این حالت گریه این حس بیتابی
تلخی حرفات و لبخند اجباری
دستای تنهات و حرفای تکراری
یعنی پشیمونی یعنی دلت گیره
یعنی منو می خوای می خوای ولی دیره
یعنی پشیمونی یعنی دلت گیره
یعنی منو می خوای می خوای ولی دیره»

علی لهراسبی بارون میزنه