محمد رزاقی ،اخبار موسیقی ،اخبار موسیقی ایران،واوموزیک،vavmusic

کرونا نغمه سازهای محفل ” آشیقلار بایرامی ” را خاموش کرد

30 فروردین 1399 11:41 ق.ظ ایران

زنجان – برگزاری برنامه “آشیقلار بایرامی” که همه ساله، ۳۰ فروردین ماه در زنجان برگزار می‌شد، به دلیل شیوع کرونا به سال آینده موکول شد.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ، محمد رزاقی، از اعضای هیات موسس و ایده پرداز برنامه ” آشیقلار بایرامی” در زنجان و پژوهشگر موسیقی آشیقی و فولکلور روز شنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: از آنجا که سلامتی هنرمندان و مخاطبان، نخستین اولویت است بنابراین هیات موسس برنامه مردمی آشیقلار بایرامی برگزاری پانزدهمین دوره این برنامه را به فروردین سال آینده موکول کرد.

وی با بیان اینکه سال ۱۳۸۵ برای نخستین بار به ابتکار هنرمندان موسیقی آشیقی در زنجان یک روز به عنوان روز “هنر و ادبیات آشیقی” انتخاب شد که ” آشیقلار بایرامی” نام گرفت، اظهار داشت: ۳۰ فروردین هر سال هنرمندان موسیقی آشیقی برای حضور در آشیقلار بایرامی به صورت خودجوش از استان های مختلف کشور در زنجان جمع می شوند.

 

رزاقی با بیان اینکه هدف از “آشیقلار بایرامی” تجلیل از اساتید موسیقی آشیقی در کشور است، خاطرنشان کرد: علاوه بر این دورهمی هنرمندان موسیقی آشیقی موجب آشنایی هنرمندان با یکدیگر و انتقال دانش و تجربه بین آنان می شود.

وی با بیان اینکه موسیقی آشیقی حاوی محتوایی غنی از فلسفه، عرفان، اخلاق و آموزش است، گفت: آشیق ها ساز می نوازند، شعر می سرایند، داستان می گویند و در خلال این داستان گویی از نقشی به نقشی دیگر درمی‌آید و مفاهیم بلندی را در قالب شعر و داستان به مخاطب منتقل می کنند.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان نیز پیرامون برنامه “آشیقلار بایرامی” به خبرنگار ایرنا گفت: این برنامه در ابتدا به صورت محفلی در منزل اساتید موسیقی آشیقی در زنجان برگزار می شد و اکنون چند سالی است که باز با نقش آفرینی خود هنرمندان موسیقی آشیقی در فرهنگسرای امام خمینی(ره) زنجان اجرا می شود.

محمود علیمحمدی افزود: با توجه به استقبال زیاد شهروندان از “آشیقلار بایرامی”، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی زنجان مکانی را در اختیار هنرمندان قرار داده تا این برنامه در قالب عمومی تری اجرا شود.

امین بانی هوای دوری