حمیدرضا نوربخش ،اخبار موسیقی،اخبار موسیقی ایران،واوموزیک،vavmusic

کرونا چیزی جز عقب افتادگی مالی برای هنرمندان نداشت

25 اردیبهشت 1399 8:18 ق.ظ ایران

مدیر عامل خانه موسیقی گفت: روزهای سختی را گذراندیم، پیش‌بینی افزایش درآمدِ اهل هنر، ایام نوروز بود که به خاطر کرونا حاصل نشد. تا به ساز و کار لازم نرسیم، این ایام چیزی جز عقب افتادگی مالی برای هنرمندان ندارد.

 

مدیر عامل خانه موسیقی ایران گفت: روزهای سختی را گذراندیم، چون پیش‌بینی افزایش درآمد برای اهل هنر ایام نوروز بود که به خاطر کرونا حاصل نشد. در این ایام تا به ساز و کار لازم نرسیم، چیزی جز عقب افتادگی مالی برای هنرمندان ندارد.

 

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک  و به نقل از خانه موسیقی، برنامه «ارغنون» با موضوع کنسرت‌های آنلاین در تماس تلفنی با حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی ایران) و علیرضا ایرانی نژاد ‌(منتقد و خبرنگار موسیقی) روی آنتن رادیو به گفت‌وگو رفت.

در این برنامه حمیدرضا نوربخش درباره ارائه کنسرت ها در بستر آنلاین گفت: کرونا فعالیت روزمره تمام مشاغل از جمله فرهنگ و هنر را با مشکل رو به رو کرده و این در موسیقی عیان است و موسیقی نواحی در شاخه های اجرایی و آموزش هم با مشکل رو به رو شده.

وی افزود: این کنسرت‌های آنلاین فرصتی برای موسیقی ایجاد می‌کند، اما به زیرساخت‌های تکنولوژی و نگاه جدی دولت‌ها به موسیقی احتیاج دارد. باید جامعه نسبت به این ظرفیت‌ها آگاه باشد که می‌توانیم از آن بهره ببریم و نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم. این تهدید را برای بازنگری می‌توانیم به فرصت تبدیل کنیم و باید به تمام این مسائل فکر کرد.

مدیرعامل خانه موسیقی ایران در خصوص راهکارهایی که در مدت بیماری کرونا برای رفع دغدغه هنرمندان داشته است، توضیح داد: ما از شروع کرونا برای جبران ضررها و دغدغه‌های معیشتی هنرمندان تلاش کردیم و با همکاری و تعامل با صندوق اعتباری هنر قرار شد کارهایی برای پرداخت بیمه هنرمندان انجام شود.

او خاطرنشان کرد: بسته ای هم در قالب برآورد خسارت به عرصه فرهنگ و هنر به وجود آمد که طبق آن خسارات بالغ بر هزار میلیارد تومان بود و امیدوارم محقق و بخشی از خسارت اهل فرهنگ و هنر جبران شود. ما روزهای سختی را گذراندیم، چون پیش‌بینی افزایش درآمد برای اهل هنر ایام نوروز بود که به خاطر کرونا حاصل نشد. در این ایام تا به سازوکار لازم نرسیم، این ایام چیزی جز عقب افتادگی مالی برای هنرمندان ندارد.

در ابتدای برنامه، ایرانی نژاد با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی برگزاری کنسرت‌های آنلاین هیچ تأثیر فراگیری ندارد، گفت: همه کنسرت آقای بوچلی را در کلیسای میلان دیدند و لحظه پایان کنسرت حدود دو میلیون و ۸۳۱ هزار نفر فقط از طریق یوتیوب بیننده آن بودند. ما این اتفاق مشابه را در اینستاگرام هنرمندان می‌بینیم که هیچ محدودیت یا پهنای باندی در ارسال و ارائه آن ها وجود ندارد.

وی با اشاره به بسترسازی اینترنتی درست در کشورهای دیگر افزود: کنسرت بوچلی بدون لحظه‌ای توقف به دلیل پهنای باند مناسب، کاملا با کیفیت پخش شد و حتی دو دقیقه تأخیر برنامه هم به شمارش معکوس رسید. مشابه این اتفاق را در کنسرت‌های آنلاین نوروزخانه و یک پلتفرم پخش موسیقی از برج میلاد داشتیم.

این پژوهشگر موسیقی ادامه داد: ما نمی‌توانیم پهنای باندی برای برنامه آنلاینی داشته باشیم که مخاطبان بدون قطع و وصل آن را ببینند. ما چطور می‌توانیم با این پهنای باند اینترنت ضعیف داعیه جهانی کردن هنر را داشته باشیم.

وی با نگاهی به آینده موسیقی از منظر دیجیتالی‌ شدن عنوان کرد: فارغ از زیرساخت‌های ضعیف نسل دهه ۷۰ را طوری می‌بینم که زودتر از دهه ۵۰ درصدد رفع مشکل خواهد بود و توانایی این بچه‌ها خیلی بیشتر از نسل ماست و به این نسل بیش از پیش امیدوارم.

امین بانی هوای دوری