گروتسک در موسیقی «سوفی و دیوانه»/ رضا یزدانی کارش را انجام داد

18 بهمن 1395 7:07 ق.ظ ایران

آهنگساز «سوفی و دیوانه» معتقد است که برای تولید موسیقی این فیلم تلاش شده تا با رسیدن به فضایی گروتسک، فضای متفاوتی پیش روی مخاطبان قرار گیرد.

بهزاد عبدی آهنگساز فیلم سینمایی «سوفی و دیوانه» به کارگردانی مهدی کرم پور اشاره به ساخت موسیقی این اثر سینمایی بیان کرد: از نظر من فیلم «سوفی و دیوانه» یک فیلم گروتسک است که من به عنوان آهنگساز تلاش کردم با ملودی های گروتسک وار فضای کار را به سمتی هدایت کنم که به صورت جاری در ذهن مخاطب ثبت شود.

وی ادامه داد: ترکیب سازی که برای ساخت موسیقی فیلم در نظر گرفته شده، مجموعه ای از ارکستر زهی، کلارینت و آکاردئون است که سعی شده در عین به کار گرفتن سازهای غربی و غیر ایرانی، بوی ایرانی بدهد. ملودی بسیار ساده ای که باید و حتما در خدمت اثر باشد تا در ذهن مخاطب باقی بماند.

این آهنگساز درباره برخی از انتقاداتی که درباره حضور رضا یزدانی در فیلم «سوفی و دیوانه» مطرح شده، بیان کرد: رضا یزدانی از جمله خوانندگانی است که به لحاظ فنی استانداردهایی دارد که ممکن است برخی ها این استاندارد را دوست داشته باشند و برخی ها هم از این استانداردها به شدت معترض باشند. اما من به عنوان یک آهنگساز این استانداردها را دوست دارم و اینکه برخی ها می گویند حضور وی به موسیقی فیلم ضربه زده، موضوعی است که من به آن اعتقاد ندارم. چرا که رضا یزدانی در جایگاه خودش آمد، کار خود را انجام داد و رفت. البته این ملودی که وی به عنوان خواننده آن حضور داشت متعلق به من نیست اما ملودی ای بود که کاملا به فضای فیلم می خورد.

عبدی که در این دوره از برگزاری جشنواره فیلم فجر یکی از پرکارترین آهنگسازان آثار سینمایی است، درباره کیفیت آثار موسیقایی جشنواره امسال گفت: از نگاه من موسیقی فیلم ها واقعا خوب و مفهومی تر شده است و بر خلاف اینکه در گذشته این صداسازی ها بود که حرف اول را در ساخت موسیقی فیلم ها می زد اما طی دوره های اخیر ماجرا به سمتی هدایت شد که ما به یک تلفیق بسیار مناسب و درست از آهنگسازی فیلم رسیده ایم.

«ماه گرفتگی» به کارگردانی مسعود اطیابی، «سوفی و دیوانه» به کارگردانی مهدی کرم پور، «پشت دیوار سکوت» مسعود جعفری جوزانی، «قاتل اهلی» به کارگردانی مسعود کیمیایی، «کارگر ساده نیازمندیم» به کارگردانی منوچهر هادی و «کمدی انسانی» به کارگردانی محمد هادی کریمی آثاری هستند که بهزاد عبدی در آنها به عنوان آهنگساز حضور دارد.

امین بانی هوای دوری