کیهان کلهر ، اخبار موسیقی ، اخبار موسیقی ایران ،واوموزیک ،vavmusic

۳۸ هزار مخاطب به تماشای شهر خاموش نشستند

5 فروردین 1399 11:36 ق.ظ ایران

پروژه اجراهای کیهان کلهر با عنوان «شهر خاموش» پربیننده‌ترین کنسرت سال ۱۳۹۸ در ژانر موسیقی بی‌کلام بود.

به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک، سال 1398 با تمام فراز و نشیب‌هایش به پایان رسید. موسیقی در این سال روزهای خوب و بد بسیاری به خود دید. ماهِ پایانیِ سال 98 خسارت‌های مالی بسیاری به پیکره موسیقی ایران وارد کرد و این ضررها شاید تا سه ماهه‌ی بهار هم ادامه داشته باشد.
در این میان اما روزهای خوبی هم برای موسیقی ایران در سال 1398 رقم خورد. اجراهایی به صحنه رفت که مخاطبان بسیاری را به خود جذب کرد. یکی از این موارد؛ کنسرت‌های کیهان کلهر بود.

کلهر در چند سال گذشته ثابت کرد که در ایران هم می‌توان موسیقی بی‌کلام به صحنه بُرد و در عین حال مخاطبان بسیاری هم داشت. کار به جایی رسیده که کنسرت‌های کیهان کلهر در فروش بلیت هم رکورد می‌زنند و در همین سال گذشته گاهی پیش آمد که بلیت‌های سه شب از کنسرت‌های کلهر در کمتر از 8 دقیقه به فروش رفت.

این مسئله نشان می‌دهد که برخی از مخاطبان موسیقی ایرانی به درک والایی از موسیقی رسیده‌اند. فراموش نکنیم که اگر دو دهه پیش، از کنسرت موسیقی بی‌کلام سخن به میان می‌آمد، کسی نمی‌توانست مخاطبان زیادی برای آن کنسرت متصور شود.

اما امروز شاهدیم که اجراهای بی کلامِ کیهان کلهر به جایگاهی رسیده که حتی برای بسیاری از خوانندگان موسیقی ایرانی هم دست نیافتنی است.

بیایید نگاهی آماری به اجراهای کیهان کلهر در سال 1398 داشته باشیم. کلهر در سال گذشته پروژه «شهر خاموش» را در تهران و برخی شهرستان‌ها به صحنه بُرد.

19 شب اجرا در تهران – تالار وحدت در بهار و تابستان، 3 شب اجرا در شیراز، 2 اجرا در کرمانشاه، 2 اجرا در همدان، 1 اجرا در سنندج، 4 اجرا در ساری، 4 اجرا در رشت، 6 اجرا در اصفهان، 3 اجرا در بجنورد، 14 شب اجرا در تهران – تالار وحدت – زمستان.

این آمار نشان می‌دهد که کیهان کلهر در سال 1398، در مجموع 59 کنسرت در تهران و شهرستان‌ها برگزار کرده است. در این میان بیشترین اجرای این هنرمند در تالار وحدت بوده که ظرفیت این سالن 700 نفر است. سالن‌ها و شهرهای دیگری که کلهر در آنجه به صحنه رفته ظرفیت پذیرش 500 تا 1000 مخاطب را داشته‌اند.

در اجراهای تالار وحدت 23 هزار نفر به تماشای اجراهای کلهر و گروهش آمدند و اجراهای شهرستانی هم با میانگینِ هر سالن 600 نفر حدود 15 هزار مخاطب داشته است.

در مجموع در سال 1398 حدود 38 هزار نفر به تماشای پروژه «شهر خاموش» نشستند.

بی‌شک این آمار برای موسیقی ایرانی، آن هم از نوع بی کلام، بسیار جذاب و قابل تامل است. اما باید بپذیریم که این آمار می‌تواند بسیار بیشتر از این هم باشد.

بررسی‌های خبرنگار تسنیم نشان می‌دهد که بسیاری از شهرستان‌های کشور نمی‌توانند در طول سال میزبانِ کیهان کلهر و گروهش باشند؛ چرا که برای برگزاری این اجراها باید سالن‌هایی با حداقلِ استانداردها وجود داشته باشد. اما بسیاری از شهرستان‌های کشور از داشتن حتی یک سالنِ 500 نفری با حداقلِ امکاناتِ صوتی محرومند.

کشورمان ایران 31 استان و 443 شهرستان دارد. به راستی از میانِ این 443 شهرستان چند شهر امکانات برگزاری یک کنسرت 500 نفره را دارد؟

شعارهایی که مسئولان فرهنگی کشور در راستای ترویج هنر اصیل ایرانی می‌دهند تا چه حد واقعیت دارد؟ به راستی تا عزمی برای ترویج موسیقی اصیل ایرانی در میان جامعه وجود دارد؟

همین کنسرتِ بی کلامِ «شهر خاموش» نمونه‌ای از موسیقی اصیل و هنری در کلاسی جهانی است. اما آیا امکان برگزاری چنین کنسرتی در تمام 443 شهرستانِ کشور وجود دارد؟

پاسخ به این پرسش خیر است. چرا که درصد بالایی از این شهرستان‌ها به هیچ وجه سخت افزارهای لازم برای برگزاری رویدادهای هنری را ندارند.

حال تصور کنید که تمام این شهرستان‌ها یا حداقل نیمی از آنها امکان برگزاری کنسرت‌های اینچنینی را داشتند. به راستی که چنین اتفاقی علاوه بر رونقِ اقتصاد هنر، شغل‌های بسیاری هم ایجاد می‌کند.

شاید زمان آن فرا رسیده که در تامین سخت افزارهای لازم برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری در شهرستان‌ها، حرکتی جدی شکل بگیرد.

امین بانی هوای دوری