بفهم! این حنجره یک آدمیزاد استواو موزیک , رسانه پخش موسیقی آنلاین

اتهام حقیقی نبودن صدای محسن چاوشی مربوط به امروز و دیروز نیست و این شاید قدیمی ترین سوظنی باشد که همواره و در طول دوران خوانندگی اش متوجه او بوده. محسن چاوشی در اولین مصاحبه مطبوعاتی اش در سال ۸۶ به صراحت بیان می کند که از هیچ افکتی در صدایش استفاده نمی کند و تنها کمی «دیلی» به صدایش می دهد.

 

امری مرسوم که تمام خواننده ها از آن در اجرای استودیویی و زنده شان بهره می برند. البته بعد ها و با پیشرفت صنعت موسیقی و تخصصی تر شدن میکس و مسترینگ در موسیقی ایران، محسن چاوشی هم مثل خیلی از خوانندگان دیگر از این امکان برای بهتر شنیده شدن صدایش استفاده کرد. امری مرسوم که تقریبا تمام خواننده های ایرانی و خارجی از آن نسبت به سبک؛ فرم و فضای موسیقی شان در کارشان استفاده می کنند. اما انتقاد اخیر شهرام آذر (سندی) در برنامه استیج شبکه من و تو شاید مضحک ترین و نخ نما ترین انتقادی باشد که تا به حال به محسن چاوشی شده است. درست مثل این که بگویید بازی اکبر عبدی در فیلم «آدم برفی» مزخرف است، آن هم به این خاطر که اکبر عبدی زن نیست!

محسن چاوشی بارها و بارها مورد اتهام به تغییر صدایش قرار گرفته و این نه به خاطر جنس صدا، بلکه شاید بیشتر به این خاطر باشد که تا به حال اجرای زنده نداشته.او بارها و بارها به این نکته اشاره کرده که به خاطر درونگرایی و روحیات شخصی اش نمی خواهد اجرای زنده داشته باشد. دلیلی که اگرچه برای یک خواننده غیر منطقی به نظر میرسد اما برای یک انسان کاملا منطقی و پذیرفتنی است.

اما با تمام این حرف ها، محسن چاوشی از سال گذشته تا امروز دو ویدئو از خود در حال خواندن در اینترنت منتشر کرده که دیگر جای بحثی برای حقیقی نبودن صدایش باقی نمی گذارد. حالا دیگر همه می دانند که صدای چاوشی صدایی است که اگرچه خاص و غیر نرمال به نظر می رسد، اما هر آدم عادی با یک نگاه اجمالی ( و نه حتی کارشناسانه) می تواند متوجه این نکته شود که این صدا از حنجره یک آدمیزاد بلند می شود.

 

سیاوش رحمانی ( خواننده، تنظیم کننده و ساند دیزاینر)

 

راه چاوشی راه درستی است

تمام خواننده های داخلی و خارجی صدایشان را دیزاین می کنند و خواننده ای نداریم که وکالش را یک راست ایمپورت کند و کار را میکس و مستر کند. این امر کاملا طبیعی است و کاملا هم مرسوم است، به این خاطر که ضبط استودیویی با اجرای لایو فرق می کند و باید صدا را در تمیز ترین و درست ترین حالت ممکن به گوش مخاطب برسانید. محسن چاوشی هم مثل همه خواننده های دیگر از این ابزار برای کارش بهره می برد و چیزی فراتر از بقیه خواننده ها استفاده نمیکند. فقط میزان و شدت این استفاده فرق می کند، مثلا اگر خواننده ای از ۱۰ درصد بهره ببرد، چاووشی ۴۰ درصد از آن افکت در صدایش استفاده می کند و آن هم به این خاطر است که سبک و فرم موسیقی اش استفاده از این افکت را می طلبد. وکال یک خواننده می تواند نسبت ژانر و فرم موزیک می تواند تعیین شود. صدای چاوشی مختصات ویژه ای دارد و چنین صدایی وقتی می تواند برای مخاطب جذاب باشد که آن را با جزئیات بیشتری بشنود. چاوشی صدایش را با استفاده از افکت تغییر نمی دهد و فقط کاری می کند که جزئیات آن بیشتر شنیده شود. کاری که چاوشی روی صدایش می کند خارج از عرف نیست و نشانه این هم نیست که او توانایی خوانندگی ندارد. هر سبکی در موسیقی یک جور خواندن را می طلبد. شما نمی توانید لئونارد کوهن را با مایکل جکسون مقایسه کنید. به نظرم کسی که می تواند لحن و فرم را خوب دربیاورد در اجرای زنده هم همین حساسیت را خواهد داشت. خیلی از خواننده های ما لحن و لهجه شان ایراد دارد، یعنی نمی توانند با لحن و حس کلام بازی کنند و آن را به شکل درست به مخاطب تحویل دهند، اما بدون شک خواننده ای مثل محسن چاوشی از این قائده مستثنا است. این که آیا چاوشی بتواند همین کیفیت را در اجرای زنده اش حفظ کند چیزی است که مشخصا تنها به توانایی او بر نمی گردد و خیلی عوامل دیگر هم دخیل هستند. متاسفانه در ایران مشکل صدابرداری در کنسرت ها داریم. این که از خواننده ای در ایران توقع داشته باشیم که همان کیفیتی که در آلبومش دارد را در اجرای زنده داشته باشد توقع بالایی است چرا که در شرایط کنونی فقدان صدابردار و سالن خوب کاملا احساس می شود. در همه جای دنیا هم همین مشکل وجود دارد، حتی با وجود امکانات و دانشی که در موسیقی غرب وجود دارد باز هم توقع زیادی است که بگوییم خواننده دقیقا باید همان صدایی را داشته باشد که در آلبوم هایش از او شنیده ایم. حتی اگر بتوان صدای خواننده را ۹۰ درصد هم به اجرای استدیویی اش نزدیک کرد باز هم نمی توان گفت این همان صدایی است که در ضبط استودیویی از او شنیده ایم. دیدگاه بدی که برخی منتقدین به این ماجرا دارند به خاطر فقدان یک سری سبک ها در موسیقی ما است. کسانی که نقد های اینچنینی به صدای چاوشی دارند حتما باید موفق تر از او باشند تا نقدشان بر او وارد باشد. محسن چاوشی از این رویکرد در موسیقی اش نتیجه خوبی گرفته و در عمل ثابت کرده که راهش راه درستی بوده.

 

کوشان حداد ( تنظیم کننده)

 

با انتشار ویدئوی چاوشی دیگر جای بحث باقی نماند

این که می گویند فلانی از برای بهتر کردن صدایش از دستگاه و ماشین و تراکتور و… استفاده کرده دیگر حالت مسخره ای پیدا کرده و وقتی آدم چنین حرف هایی می شنود نه ناراحت می شود و نه حتی خنده اش می گیرد. من افرادی که این حرف ها را می زنند تا حدودی درک می کنم به این خاطر که صدای آقای چاوشی صدای خاصی است و مشابه اش را در ایران تا امروز نشنیده ایم. به همین خاطر ممکن است وقتی کسی آن را می شنود شک کند و بگوید این صدا صدای آدمیزاد نیست و حتما دستکاری شده اما واقعیت این است که تمام آدم هایی که با او کار کردند و یا حتی دیده اند می دانند که این صدا صدای خود او است. البته ممکن است خیلی ها باشند که خیلی حرف ها در مورد صدای چاوشی بزنند اما من یکی که خودم ایشان را دیده ام با او کار مشترک هم داشته ام مطمئنم که این صدا صدای خود او است. مسلما با ویدیو هایی که از خودشان در اینترنت هم گذاشتند دیگر جای بحثی باقی نمی ماند و به همه ثابت شده که صدای او کاملا حقیقی است. بهتر از این دیگر چه سندی می توان داشت که او از صدای خودش استفاده می کند. تنها دلیلی هم که این حرف ها را در مورد صدای چاوشی می زنند این است که او را تا به حال در اجرای زنده ندیده اند و این ممکن است شائبه هایی را برای افرادی که در پس زمینه ذهنشان یک توهم توطئه همیشگی وجود دارد بر انگیزد.



  • 12,838 نگاه
  • 0 دیدگاه

اشتراک در شبکه های اجتماعی

شاید نوشته های زیر برای شما جالب باشد

انزوای فرهنگی ، اخبار موسیقی ،اخبار موسیقی جهان ، واوموزیک،vavmusic

مبارزه با انزوای فرهنگی از طریق نوآوری در سوئد

انزوای فرهنگی یکی از پیامدهای دردناک شیوع بیماری کووید -۱۹ بوده که در سراسر جهان اثر خود را به جای گذاشته است. در این راستا، مدیران مدارس فرهنگی و موسیقی اسکونه، شهری در سوئد، قرار است برنامه‌های درسی متنوعی ارائه دهند تا این شکاف به وجود آمده را به حداقل برسانند. به گزارش اخبار موسیقی
  • 1,581 نگاه
مشــاهده ادامه
سوفیا لورن ، اخبار موسیقی ،اخبار موسیقی جهان ،واوموزیک،vavmusic

بازگشت سوفیا لورن افسانه‌ای به سینما

سوفیا لورن، بازیگر ایتالیایی، در نقش یک بازمانده از هولوکاست در فیلم “زندگی پیش رو” بازی می‌کند. این فیلم را پسر لورن، ادواردو پونتی، برای نت‌فلیکس می‌سازد. به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ، سوفیا لورن در این فیلم در نقش “مادام رزا”، یک یهودی بازمانده از هولوکاست بازی می‌کند که به فرزندان یتیم کمک می‌کند.
  • 1,763 نگاه
مشــاهده ادامه
کاترین هپبورن ، اخبار موسیقی ،اخبار موسیقی جهان ،واوموزیک،vavmusic

مستند کاترین هپبورن در جشنواره تورنتو

مستندی درباره کاترین هپبورن بازیگر برنده ۴ جایزه اسکار این روزها در مرکز توجه است. به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ، شرکت انبنکمنت فیلمز بریتانیا پیش از برگزاری فستیوال فیلم تورنتو مراحل فروش بین‌المللی فیلم مستند سینمایی «مرا کیت صدا کن» را که درباره کاترین هپبورن، بازیگر عصر طلایی هالیوود است، آغاز کرد. این مستند
  • 1,668 نگاه
مشــاهده ادامه
بتمن ، اخبار موسیقی ،واوموزیک،vavmusic

«بتمن» از سد کرونا گذشت

فیلمبرداری‌ فیلم «بتمن» که با مثبت شدن تست کرونای نقش اصلی متوقف شده بود، پس از پایان یافتن قرنطینه چهارده روزه از سرگرفته شد. به گزارش اخبار موسیقی واوموزیک ، کمپانی فیلمسازی برادران وارنر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: با اتمام دوره قرنطینه برای پیشگیری از شیوع بیماری کووید-۱۹، فیلمبرداری بتمن در انگلیس از سرگرفته
  • 1,608 نگاه
مشــاهده ادامه

دیدگاه کاربراندیدگاه خود را بیان کنید یا نظرات دیگر دوستان را بخوانید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت نـــرم افـــزار

اپلیکیشن واوموزیک همراه آنلاین لحظات خوب شما
سریعتر از همه بشنوید